ریپورتاژ آگهی
شهر طرقرود

شهر طرقرود

شهر طرقرود، تقریبا در مركز ایران، در ۳۳۵ كیلومتری تهران، ۳۵ كیلومتری نطنز و ۹۰ كیلومتری شمال اصفهان و نزدیكی قلّه كركس قرار دارد. این شهر كوهپایه ای، دارای آثار باستانی و تاریخی و دیدنی فراوانی است
  • 1400/11/13
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهر طرقرود، تقریبا در مركز ایران، در ۳۳۵ كیلومتری تهران، ۳۵ كیلومتری نطنز و ۹۰ كیلومتری شمال اصفهان و نزدیكی قلّه كركس قرار دارد
تلفن : 66059000-021

شهر طرقرود، تقریبا در مركز ایران، در ۳۳۵ كیلومتری تهران، ۳۵ كیلومتری نطنز و ۹۰ كیلومتری شمال اصفهان و نزدیكی قلّه كركس قرار دارد. این شهر كوهپایه ای، دارای آثار باستانی و تاریخی و دیدنی فراوانی است كه برای نمونه می توان از قلعه خشتی دوره اشكانی با بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت، قلعه سنگی دوره ساسانیان، درخت چنار و سرو ۱۴۰۰ ساله، مسجدجامع دوره ایلخانی، امام زادگان چهاربزرگوار(ع)، دریاچه های طرق و چهار سامون(صابون)، عمارت افسانه ای ۴۰ دختران، گورستان قدیمی و حمام هانی كه از جاذبه های گردشگری طرق نیز به شمار می روند، نام برد.

طرق یا طرقرود دارای روستاهای زیادی است كه نیه، مزده، طار، كشه، آبكشه، ورگوران، یحیی آباد، باغستان پایین و باغستان بالا، از مهم ترین آنها محسوب می شوند.

علامه ذكریای قزوینی دركتاب”آثارالبلاد واخبار العباد” درمورد طرق می نویسد: (درقرن هفتم هجری قمری)، طرق شهری نزدیك اصفهان است و اهالی آن دستی فراخ در ساخت ظروفی از عاج و آبنوس دارندكه مردم شهرهای دیگر، توانایی ساخت آنها را ندارند.

در داخل و اطراف این شهر، معادن متعدد سنگ تراورتن قرار دارد و گویش مردم این دیار”طرقی” است كه از زمان باستانی باقی مانده و شاخه ای از زبان راجی تلقی می شود.

از بزرگان طرق یا طرقرود می توان از احمدبن ثابت بن محمد طرقی(فقیه، اصولی، حافظ، نویسنده و خطاط ) نام برد كه متوفی به سال ۵۲۰ هجری قمری است، شیخ تاج الدین طرقی(عالم، ادیب، شاعر ظریف گوی قرن ششم) و سلطان بابا احمد طرقی(عارف) هم از اهالی طرق بوده اند.

طرق یا طرق رود دارای آب لوله كشی، تلفن، برق، گاز، مركز بهداشت و سایر امكانات بوده و از جمله محصولات آن زعفران و انگور است.

طرق در لغتنامه دهخدا

قصبه مركز شهرستان طرقرود بخش نطنز، شهرستان كاشان در ۳۳هزارگزی جنوب باختری نطنز و یك هزار گزی شمال شوسه نطنز به مورچه خورت
كوهستانی و سردسیر با ۴۴۳۰ تن سكنه
آب آن از ۱۷ رشته قنات
محصول آنجا غلات و میوه‌جات و حبوبات و انگور
شغل مردان زراعت و گله‌داری است و عده ای برای تامین معاش به تهران رفته برمی‌گردند
صنایع دستی آن گیوه چینی و تخت كشی است
تلفن و دبستان و راه فرعی به شوسه دارد
قلعه‌ی خرابه و مسجد آن قدیمی است
مزارع یحیی آباد و باقر آباد و هنجوه و ایل آباد جزء این قصبه است.(از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳)
طرق در جنوب نطنز و در كنار راه نطنز به مورچه خورت میان یاهپود و گردنه طرق در ۳۳۳۰۰ گزی نطنز واقع شده است



شهر طرقرود-Mv0MbkKQEv

شهر طرقرود-CV7rTmhD0M

شهر طرقرود-YV6lwzogj1

شهر طرقرود-UHkIxxcbxr