ریپورتاژ آگهی
دریاچه مرموز، رازدار اسرار روستای هشت‌هزارساله

دریاچه مرموز، رازدار اسرار روستای هشت‌هزارساله

دریاچه اوهرید یكی از عجیب‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه‌های اروپاست كه رازهای زیادی را از میلیون‌ها سال قبل تابه‌حال در دل خود مخفی كرده است.
  • 1402/06/01
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : اروپا
تلفن : 66059000-021

دریاچه اوهرید یكی از عجیب‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه‌های اروپاست كه رازهای زیادی را از میلیون‌ها سال قبل تابه‌حال در دل خود مخفی كرده است.

 شرق آلبانی و جنوب غربی جمهوری مقدونیه را مرزی كوهستانی كه در میان آن دریاچه‌ای اسرارآمیز واقع شده از هم جدا می‌كند، نام این دریاچه، دریاچه اوهرید است.

دریاچه مرموز، رازدار اسرار روستای هشت‌هزارساله-tYUYfx0k9F

دریاچه اوهرید

دریاچه اوهرید یا دریاچه اهرید یكی از عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین دریاچه‌های اروپاست كه از سال ۱۹۷۹ تا كنون در یونسكو به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. به تازگی در كف این دریاچه مرموز و عجیب بقایای یك روستای تاریخی توسط باستان‌شناسان آلبانیایی كشف شده است.

بقایای روستایی هشت‌هزارساله با رازهای سربه‌مهری كه در كف این دریاچه اسرارآمیز برای سال‌های زیادی خفته بوده، به تازگی كشف شده است. عجیب‌ترین معما درباره این سكونتگاه هشت‌هزارساله غرق شده این است كه ظاهرا اینجا یكی از اولین مكان‌های استقرار جوامع یكجانشین غیراروپایی بوده است. دژ مستحكمی كه در زیر آب این سایت باستان‌شناسی عظیم را دربرگرفته، گویای حقایق بسیاری است.

دریاچه مرموز، رازدار اسرار روستای هشت‌هزارساله-u2HUT7UfAm

دریاچه اوهرید حالا میزبان قدیمی‌ترین روستای اروپایی است كه ظاهرا مردمان آن در كلبه‌های چوبی با پایه‌های چوبی روی آب زندگی می‌كردند.

باستان‌شناسان معتقدند قدمت سكونت در روستای مرموز كشف شده به شش هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در شش هزار سال پیش در روستایی مرموز كه به تازگی از دل دریاچه اوهرید بیرون كشیده شده است، حدود پانصد نفر زندگی می‌كرده‌اند كه شاید سیلاب‌های فراوان سواحل آلبانی خانه‌های آنها را به اعماق دریا كشیده باشد.

باستان‌شناسان دانشگاه سوییس معتقدند قدمت این روستای مرموز از روستاهای پیش‌تر كشف شده در سواحل دریای مدیترانه و كوهستان‌های آلپ چند صدسال بیشتر است و به همین دلیل آن را در شمار  یكی از قدیمی‌ترین سكونتگاه‌های اروپایی می‌آورند.

تیمی متشكل از باستان‌شناسان سوییسی و آلبانیایی حدود چهار سال است كه در اعماق دریاچه اوهرید به كاوش و حفاری مشغول‌اند. از آنجایی كه تحقیق در اعماق دریاچه سخت و دشوار است، باستان‌شناسان در تلاش‌اند كه بتوانند برخی از بقایای روستای هشت‌هزارساله را برای مطالعه به سطح خشكی بیاورند.

 

دریاچه مرموز، رازدار اسرار روستای هشت‌هزارساله-xUNuua5LBj

جالب اینجاست كه هزاران تخته تیر مانند در اطراف این سكونتگاه یافت شده كه باستان‌شناسان احتمال می‌دهند سنگرهای دفاعی ساكنان روستا بوده‌اند. این روش یك روش مرسوم دفاعی در دوران نوسنگی بوده و پیش‌تر در خانه‌های دریاچه‌ای دیگر نیز دیده شده است. از این تیرهای چوبی سپر مانند حدود صدهزار تا به خشكی منتقل شده كه یك گنجینه ارزشمند به شمار می‌رود. قدمت دریاچه اوهرید حدود یك میلیون سال است و چنین كشف بزرگی در اعماق آن خود به‌تنهایی یكی از عجایب جهان باستان است.

جنس اكثر این سپرهای چوبی از درخت بلوط است. از تجزیه و تحلیل حلقه‌های درختان در خصوص شرایط آب‌وهوایی و محیطی آن دوره می‌توان اطلاعات مهمی به دست آورد. كشاورزی و دام‌پروری منبع امرارمعاش مردمان این روستای اسرارآمیز تازه كشف شده بوده است. دانه‌ها، گیاهان و استخوان‌های حیوانات در اعماق دریاچه اوهرید این دریاچه مرموز  یك میلیون‌ساله یافت شده كه برای كشف اسرار آن‌ها دو دهه دیگر زمان نیاز است.