ریپورتاژ آگهی
بایگ

بایگ

بایك شهری است در استان خراسان رضوی در شرق ایران. این شهر در بخش بایك شهرستان تربت حیدریه قرار دارد. جمعیت این شهردر سال ۱۳۸۵، برابر با ۴,۲۲۱ نفر بوده است.
  • 1400/11/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : بایگ
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در بخش بایك شهرستان تربت حیدریه
تلفن : 66059000-021

بایك شهری است در استان خراسان رضوی در شرق ایران. این شهر در بخش بایك شهرستان تربت حیدریه قرار دارد.

جمعیت این شهردر سال ۱۳۸۵، برابر با ۴,۲۲۱ نفر بوده است.

قدمت بایك به زمان حمله مغول به ایران بازمی‌گردد كه تعدادی از بزرگان نشابور با حاكم جدید این شهر به مخالفت برخاسته و راهی منطقه‌ای خوش آب و هوا شدند و در آنجا سكنی گزیدند كه به تدریج این منطقه تبدیل به آبادی شد و نام بایگ را بر آن نهادند.

پیشه اكثر مردم بایگ ابریشم كشی می‌باشد بطوریكه طبق آمار در سال ۱۳۸۰ این شهر به تنهایی ۸۰ درصد ابریشم كل كشور را تامین می‌كند با این وجود عده‌ای از مردم بایگ از راه كشاورزی نیز امرار معاش می‌كنند. از جمله محصولات كشاورزی این منطقه می‌توان به زعفران، بادام، گندم، چغندر قند، خربزه و… اشاره كرد.

روستاهای اطراف بایگ شامل بسك، حصار، رود معجن، خورشبر، فهندر، صنوبر، سرخ آباد و فدیهه (یا پیهه) می‌باشند كه در این میان روستای فدیهه دارای معادن سنگهای قیمتی از جمله طلا، روستای رود معجن دارای آبشار بسیار زیبایی در میان صخره‌ها و حصار دارای طبیعتی بسیار دل انگیز است كه هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب می‌كنند. درآمد اكثر مردم بایگ به شدت وابسته به ابریشم است كه این كمی برای مردم این منطقه بدلیل تك شغله بودن خطرناك است.

ابریشم كشی:
ابریشم كشی نیز درشهر بایگ موفق بوده و پیله‌های تولیدی منطقه و یا خریداری شده از گیلان و مازندران به شهر بایگ آورده می‌شود و در بیش‌تر خانه‌های این روستا با استفاده از دستگاه‌های ابریشم كشی (چرخانه) تبدیل به نخ ابریشم می‌شود.این هنر تنها در شهر بایگ برای حدود ۱۲۰۰ خانواده روستایی اشتغال با درآمد به وجود اورده‌است. پیله‌های خریداری شده از نقاط دور در این روستا ابریشم كشی شده و به شهرهای فرش‌بافی مانند: كاشان، اصفهان، نایین، كرمان … فرستاده می‌شود.

بایگ-9fFA3xmY8J

بایگ-dwkzD3HnhM

بایگ-oxqzFtd6HC

بایگ-Hi8tyGdg0O