ریپورتاژ آگهی
شهر قرچك

شهر قرچك

قَرچَك شهری است در جنوب استان تهران در شهرستان قرچك. قرچك در سال ۱۳۲۰، ۱۶۷نفر جمعیت داشته قرچك به علت مهاجرپذیری فراوان، رشدخود رابه شهر به‌سرعت پیموده‌است
  • 1400/11/12
  • استان : تهران
  • شهر : قرچک
  • دسته : شهر-استان
آدرس : جنوب استان تهران در شهرستان قرچك.
تلفن : 66059000-021

قَرچَك شهری است در جنوب استان تهران در شهرستان قرچك. قرچك در سال ۱۳۲۰، ۱۶۷نفر جمعیت داشته قرچك به علت مهاجرپذیری فراوان، رشدخود رابه شهر به‌سرعت پیموده‌است. قرچك در سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شد علت توسعه اصلی آن در آن سالها وجود كوره پزخانه‌های زیادی بود كه در این منطقه وجود داشت ودارد ودلیل اصلی شكل گیری قرچك كوره پزخانه‌های آن است بر روی یكی از دودكشهای آن كه غیر فعال است ودر كنار كمربندی واقع شده توسط معمار آن كه مشخص نیست چه كسی است با آجر و به صورت برجسته سال ۱۳۳۲ نقش بسته‌است. در سالهایی كه تهران برای توسعه وساخت وساز نیاز به مصالح ساختمانی از جمله آجر فشاری داشت كارگران فصلی برای كار در این كوره پزخانه‌ها از شهرستانهای مختلف به این شهر می‌آمدند؛ از آذر بایجان، خراسان، كردستان، ایلام…. بعداز شروع جنگ در افغانستان ومهاجرت افغان‌ها، افغانها نیز به این كارگران اضافه شدند وبسیاری از این كارگران فصلی در این شهر ساكن شدند و این شهر شكل گرفت. با افزایش جمعیت ورشد مهاجرت این شهر هر روز بزرگ تر شد. بیش از ۹۸ درصدجمعیت این شهر مهاجرانی از شهرستانهای مختلف ایران می‌باشند؛ آذریها، لرها، كردها، خراسانیها، شمالیها. از اینرو این شهررا می‌توان ایرانی كوچك دانست. در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیز محله‌هایی از این شهر میزبان شیعیان عراقی بودن كه به ایران مهاجرت كرده‌ بودند. خلاصه اهل هر شهری از ایران كه با شید در قرچك حتماً همشهریانی خواهید داشت. قرچك به دلیل خاك مرغوب همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده وبه دلیل حفاری‌های انجام شده به همین منظور در شمال این شهر چاله‌های عظیمی وجود دارد. در قرچك مهاجران محله خاص خود را دارند و علاوه بر زبان فارسی به گویشهای وزبانهای قومی خویش سخن می‌گویند. مسجدها وحسینیه‌های زیادی در این شهر وجود دارد كه ذیل اسم مسجد نام منطقه‌ای كه مردم آن محله از آنجا مهاجرت نموده‌اند، نوشته شده‌است ودر سالهای اخیر نیز میزبان جمعیت سر ریز تهران هم بوده‌است. پل معروفی در منطقه باقرآباد این شهر نیز وجود دارد كه بدلیل به شهادت رسیدن كسانی كه در قیام ۱۵خرداد ورامین وپیشوا شركت داشته‌اند و روی این پل به شهادت رسیده اندبه پل شهدای ۱۵ خرداد معروف است. ساخت این پل قدیمی آجری به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. در قرچك یك قنات از شمال تا جنوب این شهر وجوداشته كه به قنات ولی آباد معروف است وخیابان ولی آباد در كنار آن شكل گرفته كه امروزه جز در كنار خط آهن وبدلیل ایجاد مشكل اثری از آن نیست. خط آهن سراسری (تهران، مشهد) جنوب این شهر را بصورت كلی طی می‌كند ومانع پیشروی این شهر به سمت جنوب شده‌است.

قرچك به‌خاطر نزدیكی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به‌خود جذب می‌كند كه علت اصلی آن ارزان‌تر بودن مسكن در قرچك نسبت به تهران است. حدود یك‌سوم از جمعیت قرچك را سرریز جمعیتی تهران برآورد می‌كنند.

شهر قرچك از یك سو توسط یك اتوبان چهار بانده به شهر تهران و از سوی دیگر به شهرستان ورامین متصل می‌شود.

شهر قرچك-2yiGiyLJVl