ریپورتاژ آگهی
آثار بابالنگر خوشاب

آثار بابالنگر خوشاب

مجموعه بابا لنگر مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است و در شهرستان خوشاب، روستای بابالنگر واقع شده است.
  • 1402/02/21
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : خوشاب
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : خراسان رضوی، خوشاب، مشكان، بابالنگر
تلفن : 66059000-021

مجموعه بابا لنگر مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است و در شهرستان خوشاب، روستای بابالنگر واقع شده است. مجموعه تاریخی روستای بابالنگر شامل دو آرامگاه بنامهای آرامگاه میر مطهر و آرامگاه بابا توكل و ورودی این آرامگاه ها و حمام و سردابه های پیرامون آنها می باشد. این مجموعه بر فراز ارتفاعات روستا و در جبهه شمالی آن قرار گرفته است. دو آرامگاه روستای بابالنگر كه متعلق به دوران سلجوقی و قرن هفتم هجری است، در دوران بعدی تا عهد قاجار مورد مرمت و تعمیرات فراوانی قرار گرفته است.  لازم به ذكر است كه قدمت حمام مربوط به قرن هشتم می باشد. این مجموعه تاریخی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۶۳ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. البته تمام این بناها نیز بصورت جداگانه به ثبت آثار ملی ایران رسیده اند.


ویژگیهای معماری
بنای قدیمی تر كه سازه ای كاملا از سنگ با ملات گچ دارد از بیرون یك پلان مربع شكل دارد كه ایوانی بلند و رفیع روی ضلع شرقی آن درحال حاضر تنها راه دسترسی به فضای درونی را میسر میسازد. این ایوان با عمقی حدود دو متر كم عرض و بلند با قوس جناقی كه البته بخش عظیمی از آن فروریخته با دری كوچك و كوتاه روی اسپر آن امكان دسترسی به فضای داخل آرامگاه را ممكن می سازد كه پلانی چهار گوش بعنوان گنبد خانه و چهار تاقنمای كم عمق در چهار ضلع اصلی است. این چهار تاق نما كه تاقنمای ضلع شرقی راه ورود به فضای گنبد خانه است عمقی حدود یك متر دارد. روی اسپر طاقنماهای اضلاع شمالی و جنوبی نغولهای تزئینی با قوس كلیل ایجاد شده كه عمقی حدود ده سانتی متر دارد. روی اسپر نغول وسطی طاقنمای ضلع جنوبی یك گچبری بسیار زیبا حاوی اشعار و آیاتی از قرآن و نقوش گل های تزئینی بچشم می خورد. چهار گوشه سازی به شیوه اسكنج در گوشه های پلان چهارگوش آرامگاه و چهار تویزه كه حكم نورگیر را پیدا كرده مابین این اسكنجها پلان چهارگوش آرامگاه را به هشت ضلعی تبدیل كرده و سپس گنبد اصلی روی آن اجرا شده به عبارتی چهار اسكنج در گوشه های گنبد خانه و چهار تویزه روی اضلاع اصلی گنبد خانه و بین اسكنج ها باعث تبدیل پلان چهار به هشت شده و سپس گنبد گرد چین با سنگ روی آن اجرا گشته است. اسكنجها و نورگیرها بین آنها درون یك قاب مستطیل شكل قرار دارند. روی اسپر تاقنمای ضلع غربی آثار یك ورودی با درب چوبی منبت كاری شده بسیار زیبا و نفیس بچشم میخورد كه در حال حاضر مسدود شده است. تاقنماهای چهار طرف گنبد خانه قوس جناقی سه بخشی تند دارند. روی هر ضلع گنبد خانه در دو طرف تاقنماهای اصلی دو طاقچه مستطیل شكل كشیده و باریك ساخته شده كه بعنوان تزئین و محل گذاشتن اشیا استفاده می شود. در زیر هر كدام از این تاقچه های كشیده و بلند مستطیل شكل یك گودی مربع شكل ساخته شده كه به عنوان محل روشن كردن شمع استفاده می شود و روی این گودی با گچ تزئین و قوس های جناغی كوچكی ایجاد شده است. روی لبه اسكنجها و تویزه های نورگیرهای زیر گنبد بوسیله گل اخرا خطوط پهن قرمز رنگی ایجاد شده كه تزئینی ساده ولی زیبا در زیر گنبد بوجود آورده است. در وسط گنبد خانه، قبری است كه روی آن صندوق چوبی ساده و بدون تزئینی نصب شده است. كل بدنه فضای داخلی آرامگاه و نیز گنبد آن اندود گچ دارد. در بدنه بیرونی آرامگاه روی اضلاع شمالی، جنوبی و غربی در ارتفاع زیر گنبد سه طاقنمای تزئینی كوچك با قوس جناغی ایجاد شده كه طاقنمای وسطی در هر ضلع همان تویزه بین اسكنج های زیر گنبد است كه به عنوان نورگیر در چهار ضلع گنبد خانه و زیر گنبد اصلی آرامگاه وجود دارد. این طاقنماهای كوچك درون نغول های كم عمق مستطیل شكلی ایجاد شده اند كه به عنوان تنها تزئین جداره بیرونی آرامگاه محسوب می شوند.


سردابه ها
سردابه ‌های بابالنگر مقابر گروهی با مصالح سنگ و ساروج است كه در دل كوه كنده شده به تعداد حدوداٌ ۷۰ سردابه كه ارتفاع خیلی كمی نسبت به سطح عمومی دارد. این اثر بر رفیع ترین قله‌ شرقی رشته كوه اثقلان واقع شده است. این سردابه ها مربوط به قبل از اسلام است و گروهی معتقدند سردابه های گروهی به این شكل مربوط به قرن هشت و نه ه.ق است. یكی از سردابه ها كه ورودی آن بازاست و پوشش ومعماری آن قابل بررسی است، ارتفاع آن نسبت به سطح عمومی حدوداٌ یك متر است.


آتشكده
بنایی چهارطاقی متعلق به قبل از اسلام است كه در این منطقه واقع شده است.


مسیر دسترسی
این مجموعه در فاصله چهل كیلومتری شمال شهر سلطان آباد و در روستای بابا لنگر قرار دارد. وقتی از سبزوار به سمت شهرستان خوشاب حركت كنید بعد از عبور از سلطان ‌آباد، مركز شهرستان خوشاب به سمت جاده قوچان و بعد از گذر از روستای مشكان به روستای بابالنگر می رسید.

 

آثار بابالنگر خوشاب-mhggmv63uP

آثار بابالنگر خوشاب-ag7vvemfcG

آثار بابالنگر خوشاب-eM3WKh77zu

آثار بابالنگر خوشاب-CpJolgxmdk

آثار بابالنگر خوشاب-cZmuIIIM5E