ریپورتاژ آگهی
آرامگاه قاسم انوار تربت جام

آرامگاه قاسم انوار تربت جام

در ۲۴ كیلومتری شهرستان تربت جام روستایی وجود دارد كه زادگاه عرفا و شعرای نامی همچون «مولانا عبدالرحمن جامی» و «هاتفی خرجردی» است.
  • 1402/02/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تربت جام
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : خراسان رضوی، تربت جام، میان جام، روستای لنگر
تلفن : 66059000-021

در ۲۴ كیلومتری شهرستان تربت جام روستایی وجود دارد كه زادگاه عرفا و شعرای نامی همچون «مولانا عبدالرحمن جامی» و «هاتفی خرجردی» است. همچنین وجود آرامگاه «شاهزاده قاسم انوار» از عارفان بزرگ سده هشتم و اوایل قرن نهم هجری نیز به این روستا هویتی فرهنگی و معنوی داده است. سید معین ‌الدین علی ‌بن نصیر هارون ابوالقاسم حسینی سرابی تبریزی ملقب به قاسم انوار در سال ۷۵۷ ه.ق در سراب آذربایجان شرقی كنونی به دنیا آمده و در سال ۸۳۷ ه.ق در سن هشتاد سالگی فوت كرد. وی را در باغ خانقاهش در روستای لنگر تربت جام به خاك سپردند.

 

بقعه قاسم انوار توسط امیرعلیشیر نوائی شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار تیموریان و معاصر سلطان حسین بایقرا در روستای لنگر ساخته شده و دارای كتیبه‌ هایی از دوران صفویه است. این بنا به صورت مستطیل دارای دو ایوان در قسمتهای شمال شرقی و جنوب غربی است و حجره‌ هایی در طرفین ایوان شمال شرقی و ضلع شمالی دارد. در داخل بنا چهار طاقی است كه در شاه نشین نیم هشت ضلعی شمال شرقی، مقبره‌ منسوب به شاه قاسم در آن قرار دارد. در حجره سمت راست قبر منسوب به پسر شاه قاسم واقع شده است. سقف این حجره، دارای كاربندی ساده ۲۴ ضلعی و در چهار گوشه است. در ایوان جنوبی كتیبه ‌ای به خط نستعلیق به تاریخ ۱۰۴۶ ه.ق كه حاوی فرمان است نصب شده است. در داخل بقعه قبر شاه قاسم در قسمت خروجی نزدیك به ضلع شمال شرقی قرار دارد و صورت قبر بزرگی با آجر و گچ نمایان است كه قریب به یك متر از زمین بقعه بلندتر است و قبر مذكور فاقد هیچگونه لوح وسنگ نوشته قدیمی است ولیكن در جام تمام مردم قبر را متعلق به شاه قاسم انوار می دانند.

لنگر ، روستایی از توابع بخش مركزی شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی با دارا بودن آثار باستانی و تاریخی از اهداف گردشگری استان خراسان رضوی است. این روستا با این پیشینه چندین هزار ساله در تقسیمات كشوری به عنوان یك روستا تلقی می شود اما با وجود عرفا و شعرای نامی همچون مولانا عبدالرحمن جامی، هاتفی خرجردی و همچنین وجود آرامگاه شاهزاده قاسم انوار، به لحاظ معنوی و میراث فرهنگی به عنوان هویت تربت جام یاد میشود. این روستا در دهستان میان جام قرار دارد.

 

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-VCftNLvZ8w

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-Yor6GFa2kB

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-xBdE7aI41J

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-TOxkTYvVrG

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-Prnv3EFdlP

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-GOcXDrY32c

آرامگاه قاسم انوار تربت جام-vJI4p5ZcaF