ریپورتاژ آگهی
بقعه جابر انصاری بدره

بقعه جابر انصاری بدره

آستان جابر انصاری (علیه السلام) در حدود هفتاد كیلومتری جاده ایلام-دره شهر و هفده كیلومتر مانده به شهر بدره در بین كوه های «ملهرتیه» و «چال» در نزدیكی روستای جابر، واقع شده است.
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : بدره
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : ایلام، بدره
تلفن : 66059000-021

آستان جابر انصاری (علیه السلام) در حدود هفتاد كیلومتری جاده ایلام-دره شهر و هفده كیلومتر مانده به شهر بدره در بین كوه های «ملهرتیه» و «چال» در نزدیكی روستای جابر، واقع شده است. بنای قدیمی این بقعه كه به سبك بناهای با گنبد «مضرس» یا «ارچین» و شبیه به بناهای سید صلاح الدین محمد در آبدانان و دانیال نبی در شوش بوده كه در سال ۱۳۷۰ تخریب گردیده و بنایی نوساز به جای بنای تاریخی احداث گردیده است. در بنای قدیمی در ورودی مقبره به سوی شمال باز می ‌شود. مدارك مستندی در دست نیست كه این آرامگاه متعلق به چه كسی است.

رودخانه ای كوچك موسوم به رو به رود از طرف جنوب بقعه به طرف رودخانه بزرگ سیمره در جریان است. به فاصله حدود دو كیلومتری جنوب شرق بقعه آبگیری بنام «زمزم» وجود دارد، این آبگیر بصورت مدور بوده و قطر آن حدود ۵۰ متر است. در كنار امامزاده جابر قبرستان قدیمی نیز وجود دارد كه بسیاری از سنگ قبرها تخریب شده اما بعضی قبرها و بقایای آنها بر روی زمین وجود دارد. در قدیم مردم روی تكه سنگی تاریخ و اسم فردی را كه فوت می ‌كرد، می‌ نوشتند و برای همین بسیاری از اسامی قبرها هم اكنون از بین رفته است.

بقعه جابر فاقد كتیبه تاریخی ساخت بنا و نام بانی می‌ باشد. در تنها كتیبه ای كه در داخل محراب وجود داشته، كلمات «محمد» و «لا اله الا الله» نوشته شده است. این امامزاده به دلیل قرار گرفتن در بین كوه‌ ها و دشت‌ های زیبا از مكانهای گردشگری استان ایلام در ایام مختلف سال است. مقبره ۲ پله پایین ‌تر از كفش كن است و در اصلی آن ۷۰×۱۵۰ سانتیمتر است و داخل آن مربع شكل است. در دیوار جنوبی، محرابی به بلندی ۱۸۰ و پهنای ۷۰ سانیتمتر ساخته اند كه بر قسمت پایین آن كتیبه ای است گچبری شده، بر اطراف آن كلمات مقدس و بر سطح میانی آن چند نقش گل گچبری شده است. در گوشه ‌های بالای كتیبه كلمات «صمد» و «لا اله الا الله» بطور برجسته نوشته شده است. در وسط مقبره قبری مستطیل شكل است.

 

بقعه جابر انصاری بدره-eUdBSDY39L

بقعه جابر انصاری بدره-bmen8vCNch

بقعه جابر انصاری بدره-onb2yKLsQk

بقعه جابر انصاری بدره-w31mObmDS9

بقعه جابر انصاری بدره-d5g6lKWRwq

بقعه جابر انصاری بدره-spRNj8EZ1B

بقعه جابر انصاری بدره-YIY5JEYhYc