ریپورتاژ آگهی
آبشار پلیه

آبشار پلیه

آبشار پلیه كه از رودخانه «گنگیر» سرچشمه می ‌گیرد، دارای ۲۵ متر عرض و ۷ تا ۹ عدد مجرای ریزش آب است.
  • 1402/01/08
  • استان : ايلام
  • شهر : ايوان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : ایلام، ایوان
تلفن : 66059000-021

آبشار پلیه كه از رودخانه «گنگیر» سرچشمه می ‌گیرد، دارای ۲۵ متر عرض و ۷ تا ۹ عدد مجرای ریزش آب است. رودخانه كنگیر از مهم‌ ترین رودخانه ‌های این منطقه است كه رودخانه ای دائمی و نسبتا پرآب محسوب می شود. رودخانه كنگیر از چشمه آب «سراب بازان» ایوان جاری شده و با گذشتن از دشت ایوان و سیراب كردن آن به طرف منطقه «سومار» جریان می یابد و از آنجا وارد كشور عراق می شود. این رودخانه جایگاهی استراتژیك در استان ایلام دارد.

همه بخش‌ های هفت ‌گانه  آبشار پلیه در فصول پر باران به دریاچه‌ ای كه در پایین دست آبشار وجود دارد، می‌ ریزند و نمایی زیبا در دامن طبیعت را شكل می‌ دهند. در زمان‌ هایی از سال كه بارندگی كمتر است، ممكن است آب فقط از سه یا چهار قلوی این آبشار جریان یابد.

به طور كلی استان ایلام استانی كوهستانی و دارای طبیعتی سرسبز است و منطقه‌ای كه آبشار پلیه نیز در آن واقع شده است، از این قاعده مستثنی نیست. وجود پوشش گیاهی انبوه، درختان جنگلی و باغات میوه فراوان نقشی مكمل برای نوای دل‌ انگیز آب جاری از آبشار ایفا می ‌كند.

بهترین زمان سفر به منطقه ای كه آبشار پلیه در آن واقع شده فصل بهار است، چرا كه پوشش های گیاهی این منطقه به اوج زیبایی خود می رسد.

سنگ سانیری نیز كه در نزدیكی سیاهگل قرار دارد از ویژگیهای طبیعت این منطقه است. آبشار پلیه و سنگ سانیری ماحصل عملكرد زمین ‌شناسی و فرسایشی رودخانه كنگیر و از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری شهرستان ایوان هستند.

شهرستان ایوان كه در شمال شهر ایلام واقع شده دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب است و بیشترین درجه حرارت آن ۳۴ درجه سانتی گراد و كمترین درجه حرارت ۱۰ - درجه سانتی گراد بوده است. میزان بارندگی در ایوان به طول كلی ۶۳۵  میلیمتر می باشد. اكثر مردم این منطقه اصالتی كردی دارند.

سایر جاذبه های گردشگری ایوان
از جاذبه های گردشگری شهرستان ایوان میتوان به روستای ساتیان اشاره كرد كه فرشهای تمام ابریشم آن زبانزد خاص و عام است. طاق شیرین و فرهاد كه اتاقی زیرزمینی است از جاذبه های تاریخی این شهرستان محسوب میشود. این طاق در منطقه تنگ كوشك روستای چهل زرعی از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان قرار گرفته است. به نظر اكثر باستان ‌شناسان، این بنای تاریخی در زمان اشكانیان بعنوان نیایشگاه آیین مهر (میترا) بنا شده است. همچنین آتشكده سیاهگل نیز كه در ۲۵ كیلومتری شهرستان ایوان در بخش (زرنه) واقع شده است، یكی از سالم ترین آتشكده های قبل از اسلام ایران است.

مسیر دسترسی به آبشار پلیه
برای دسترسی به این آبشار باید از شهر ایوان، مسیر روستاهای «زرنه»، «ترن» و پس از آن «شورابه خوران» را در پیش بگیرید تا درنهایت به مناطق «سیاهگل» و «پلیه» برسید. این مسیر چندان معروف نیست و شاید حتی نام این آبشار را در نقشه ‌های گوگل (Google Maps) نیز نتوانید پیدا كنید

 

آبشار پلیه-jIhveCr2r2

آبشار پلیه-d8r7cdNpo2

آبشار پلیه-5yo42jKpWj

آبشار پلیه-VeCfab2KLl

آبشار پلیه-PZ2OjV1Rk5