ریپورتاژ آگهی
بازار سنتی گلپایگان

بازار سنتی گلپایگان

«بازار سنتی» شهرستان گلپایگان كه بـه «بازار چهارسوق» نیز معروف است
  • 1402/01/01
  • استان : اصفهان
  • شهر : گلپایگان
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : بازار گلپایگان در خیابان امام خمینی شهر گلپایگان بین دو میدان هفده شهریور و میدان فردوسی قرار گرفته است.
تلفن : 66059000-021

«بازار سنتی» شهرستان گلپایگان كه بـه «بازار چهارسوق» نیز معروف است، متشكل از بخش ‌هایی همچون بازار مسگرها، بازار اصلی، بازار گیوه‌ دوزان، بازار كوزه‌ گرها، بازار فرش‌ فروشان و بازارهای متعدد دیگر بـه همراه چندین پاساژ اسـت. پیش‌ خوانها، درهایی كه به شكل تخته‌ های ضخیم چوب ساده در دو شكاف چوبی بالا و پائین جلوی دكان به دنبال هم ردیف می‌ شدند، قفلهای پیچی كه در همان گلپایگان ساخته می شد و صاحبان مغازه بعد از بستن در به آن فوت می ‌كردند و قل هوالله می‌ خواندند… همه در خاطره ‌ها باقی است. سبد ها، تفت‌ های چلواری، چولاری ‌ها و كپه‌ ها، دستاس، ترازو های قدیمی، حساب سیاقی و دفتر و دستك دكان، چراغانی در نیمه شعبان، نصب چراغهای روغنی با روغن كرچك، فانوس نفتی‌ هایی كه شب بپا می ‌شد و بوق سحر جمع می ‌كردند، نگهبانی سگها و سر و صدای داروغه ‌ها… همه را كهنسالان از بازار قدیم گلپایگان به یاد دارند. امروزه بازار جدید و بزرگ گلپایگان در پیرامون بازار چهار سوق گسترش یافته‌ و این بازار تاریخی را احاطه كرده ‌است.

این مجموعه‌ دارای دهانه ‌ای با وسعت بسیار و طاق‌ بندی و سقف ضربی آجری اسـت كـه بیانگر معماری ساختمانهای‌ دوران سلجوقی اسـت؛ اهمیت این بازار نیز با توجه بـه معماری انجام شده و نیز موقعیت مكانی آن اسـت كـه همانند پلی موصلاتی بین مسجد جامع و مناره‌ گلپایگان، عمل می كند. در این بنا همچون بازارهای سنتی سایر شهرهای قدیمی از طاق آجری و تناسب تركیب، فضاها و تعبیه فضاهای جانبی مانند تیمچه، قهوه ‌خانه‌ ها (در واقع چایخانه‌ ها) و نور طبیعی بدون حرارت و برودت استفاده شده‌ است و تاریخ ساخت آن در حدود ۴۰۰ سال برآورد شده ‌است. بازار سنتی گلپایگان تا كنون چندین بار مرمت شده كه در آذر ۹۲ نیز مرمت شد و سنگ ‌فرش بازار تاریخی گلپایگان بازسازی گردید.

 

چهارسو
واژه سوق یا چار سوق برگرفته از كلمه چهارسو در اصل محل تقاطع دو راسته اصلی و مهم بازار بود. در برخی موارد سوق را در محل برخورد دو راسته طراحی شده بازار قرار می‌ دادند و به شكل فضایی به صورت چهارسو می ‌ساختند كه به سبب موقعیت ارتباطی آن ارزشمند به شمار می ‌آمد. چهار سوی بازار اصفهان، بازار لار، بازار تهران، بازار كرمان، بازار آمل، بازار تاشكند، بازار بخارا و چار سوی بازار گلپایگان از نمونه‌ های خوب باقی‌ مانده، به شمار می ‌آیند.


تیمچه
تیمچه نیز به معنی كاروانسرا به معنی تیم كوچك یا كاروانسرای كوچك بوده است. اما در دوره معاصر به كاروانسراها یا سراهای كوچك و سرپوشیده، تیمچه می ‌گویند. تیمچه فضای مناسبی برای عرضه كالاهای گرانبها مانند فرش، دور از آسیب باد و باران و آفتاب به شمار می رفت. به همین سبب فضای تیمچه ‌ها، غالباً نسبت به كاروانسراها از لحاظ اقتصادی گران‌ تر بوده و برای عرضه اجناس ارزان قیمت استفاده نمی ‌شده است.


موقعیت مكانی
بازار گلپایگان در خیابان امام خمینی شهر گلپایگان بین دو میدان هفده شهریور و میدان فردوسی قرار گرفته است.

 

بازار سنتی گلپایگان-q10gtMrvxg

بازار سنتی گلپایگان-b0dfDJqKGN

بازار سنتی گلپایگان-zKBCY2TmX2

بازار سنتی گلپایگان-jfHMaBPMMW

بازار سنتی گلپایگان-ryd3vxGEK0