ریپورتاژ آگهی
اسفنجریه

اسفنجریه

با توجه به كنكاش تاریخی كه از منطقه رستاق انجام پذیرفته مشخص گردیده كه بعضی از روستاهای این منطقه قدمت ۲هزار ساله دارند كه هسته اولیه منطقه رستاق قریه اسفنجریه كه فعلاً روستای عزآباد نام دارد.
  • 1400/11/12
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : چایخانه , مهمانسرا و رستوران
آدرس : این روستا تابع دهستان رستاق از بخش مركزی شهرستان صدوق است.

با توجه به كنكاش تاریخی كه از منطقه رستاق انجام پذیرفته مشخص گردیده كه بعضی از روستاهای این منطقه قدمت ۲هزار ساله دارند كه هسته اولیه منطقه رستاق قریه اسفنجریه كه فعلاً روستای عزآباد نام دارد.
شمسی در اسناد صد سال پیش شمسی‌آباد (رستاق) مشهور بوده و توسط شمس‌الدین از سلسله كاكویه بنا نهاده شده است.گفته شده شمسی به جای چهار ده باستانی روستاق بوده است و پس از پیوستن روستاهای شمسی‌آباد،یحیی‌آباد و صفی آباد و یكی دیگر از آبادیها نام شمسی‌ ‌آباد به شمسی مبدل شده است.

این روستا تابع دهستان رستاق از بخش مركزی شهرستان صدوق به مختصات طول جغرافیایی۵۴ دقیقه و۷ ثانیه و عرض جغرافیای۳۲ دقیقه و۶ ثانیه و ارتفاع متوسط۱۱۳۸ متر موقعیت طبیعی آن دشتی با آب و هوای گرم و خشك كه در ۱۲ كیلومتری شمال غربی شهرستان اشكذر و كیلومتر ۳۵ جاده یزد-میبد واقع شده است. روستای شمسی از شمال به روستای حجت‌آباد و از جنوب به روستای عزآباد و از شرق به جاده سنتو و از غرب به روستای ابراهیم‌آباد محدود می‌شود.این روستا فاقد رودخانه می‌باشد و پوشش گیاهی این منطقه بخاطر بارندگی كم كه در ۸ماهه اول سال زراعی ۱۳۸۵در حدود ۵۹ میلی‌متراست بسیار ناچیز است و لذا پوشش گیاهی منطقه گونه‌های مقاوم به خشكی تشكیل شده‌اند و شامل درختان و درختچه‌های مناطق خشك كه بصورت پراكنده و با تراكم ناچیز دیده می‌شود.

پوشش مرتعی منطقه را بوته‌های گرامینه و گیاهان علفی شامل می‌شود.آمار كشت جنگلهای دست‌كاشت در روستای شمسی ۳۲۰۰هكتار و گونه‌های تاغ،گز،اسكمبیل آترایپلكس می‌باشد.
از شخصیتهای مهم روستا را می‌توان مولانا نور‌الدین محمد نوری قاضی‌القضات یزد در دوران صفویه و مرحوم میر عبدالله از عرفای بنام قرن هشتم را نام برد.

قشربندی اجتماعی روستای شمسی
در این منطقه، كشاورز به كسی گفته می‌شود كه صاحب عوامل تولید(آب،زمین،نیروی‌كار)باشد و اگر كسی صاحب این عوامل نباشد اما روی زمین زراعت كند به آن دسترنج گویند و نسبت به محصول حقی دارد مثلاً محصول یونجه بخاطر مصرف آب زیاد دو سهم به زارع و محصول گندم و جو نصف محصول متعلق به زارع است.

انواع قشربندیها عبارتنداز:(امروزه از این افراد خبری نیست)

گاواره:كسی كه صاحب گاو یا الاغ است و در برابر مبلغی كود حیوانی به كشاورز می‌دهد.
بارپاز:پاك كردن خرمن،آسیاب گندم و پاك كردن تخم یونجه شغل این افراد است.
آبیار:آبیاری مزارع و باغات كار این افراد است.

طبقات اجتماعی این روستا:

۱) گروهی كه كشاورزند و هزینه‌های زندگی آنها فقط از راه كشاورزی تامین می‌گردد، تقریباً در حدود۲۵درصد.
۲) گروهی كه كشاورزند ولی برای تامین هزینه‌های زندگی علاوه بر كشاورزی،كارگری در مزرعه بصورت روزمزد یا كارگری در كارخانجات اطراف نیز انجام می‌دهند.
۳) گروه‌های خوش‌نشین كه هیچ رابطه‌ایبا كشاورزی ندارند و هزینه‌های زندگی آنها فقط از طریق كارگری تامین می‌شود.
۴) گروهی كه كارمند هستند كه بیشتر این افراد را جوانان تشكیل می‌دهند.

 

اسفنجریه-zbHefzrVl8

اسفنجریه-ez1oXnNOao

اسفنجریه-IgJSzUmedr

اسفنجریه-cdFJA8LQ8e