ریپورتاژ آگهی
كاخ عباس آباد نطنز

كاخ عباس آباد نطنز

كوشك تاریخی عباس ‌آباد به فاصله، چند كیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه‌ های شمالی رشته‌ كوه‌ های كركس بنا شده است
  • 1401/12/23
  • استان : اصفهان
  • شهر : نطنز
  • دسته : كاخ های تاریخی ایران
آدرس : عباس آباد و بنایی كه به این منظور در محدوده شكارگاه ساخته شده در محلی به نام "عباس آباد" و در حاشیه جاده قدیم كاشان-نطنز قرار دارد، فاصله این محل تا شهر نطنز كمتر از ده كیلومتر است.
تلفن : 66059000-021

كوشك تاریخی عباس ‌آباد به فاصله، چند كیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه‌ های شمالی رشته‌ كوه‌ های كركس بنا شده است. به لحاظ این كه بنا در كو‌هپایه قرار دارد و به واسطه قرار گرفتن آن در مجاورت باغ‌ ها و زمین‌ های كشاورزی، دارای آب و هوایی معتدل در تابستان و سرد در زمستان است. كوشك تاریخی عباس‌ آباد در كنار جاده آسفالته نطنز به كاشان، در كنار مزرعه ‌ای به نام عباس ‌آباد قرار دارد كه ورودی اصلی باغ، در فاصله صد و پنجاه متری جاده نطنز به كاشان قرار گرفته است. شیوه و سبك دورها و همچنین پوشش بنا، دلالت بر ساخت بنا در دوره صفویه دارد و از طرف دیگر در برخی از نوشته‌ های تاریخی آمده كه این شكارگاه به دستور شاه‌ عباس اول احداث شده و محل مناسبی برای تفریح و استراحت شاهان صفوی و بعد از آن بوده است.

این بنا با خشت و گل ساخته شده و در میان باغ وسیعی قرار دارد كه سمت غرب آن به ارتفاعات كركس منتهی می شود و بخش شرق آن با تپه ماهورهای كم ارتفاع به مراتع گسترده ای می پیوندد كه تا بادرود ادامه دارد. چشم انداز زیبا و آب و هوای مطلوب این محل را مستعد جذب گردشگر كرده است. به گفته یك مورخ فرانسوی، موقعیت ویژه این محل، شناخت سازندگان بنا را در انتخاب مناسب ترین مكان برای شكار و گردشگری می رساند.


معماری
نقشه عمومی بنا مستطیل شكل و به ابعاد كلی هجده در بیست و دو متر است كه نقشه بنا دارای یك محور قرینه است كه فضای اصلی كوشك در قسمت وسط محور اصلی و دو سالن كناری به صورت قرینه در دو سوی آن قرار دارد. لایه نازك‌ كاری پوشش و تزئینات نقاشی در فضای اصلی كوشك تقریباً به طور كلی فرسوده و از بین رفته است و با ایجاد پوشش نیم طبقه الحاقی و ایجاد جرزهای خشتی الحاقی فرم و شكل اصلی بنا تغییر كرده است. به علت استفاده ‌های مكرر در زمان قاجاریه و پهلوی اول، كیفیت سطوح و دیوارها فرسوده و دچار تغییر و تحول شده و درها و پنجره‌ های آن، از حالت اولیه خود به مرور زمان تغییر كرده ‌اند. در قسمت غربی و در انتهای سالن‌ های قرینه، اتاقی قرار دارد كه برای سرویس دهی به فضاهای اصلی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از بنا در انتهای ضلع غربی طبقه فوقانی قرار دارد كه دقیقاً روی اتاق‌ های تحتانی ساخته شده اند. شالوده بنا تا ارتفاع چهل سانتیمتری از كف، با سنگ لاشه و ملات ساروج است و دیواره‌ ها و پوشش‌ ها همگی با آجر و ملات گچ و خاك بنا شده است. گذشته از معماری باشكوه كاخ عباس آباد، سقف‌ ها و بدنه‌ های داخل بنا، با نقاشی تزئین یافته و علاوه بر نقاشی، بكارگیری آجرها در جرزها از موارد دیگر تزئینات زیبای آن است.

هنوز هم در ارتفاعات رشته كوه های كركس نطنز و صخره‌ های بلند آن آثاری از چارپایانی همچون قوچ، میش، خوك وحشی و بز كوهی و پرندگانی چون كبك، تیهو و كبوتر وحشی مشاهده می ‌شود. اهمیت زیستگاه و حیات وحش كوه كركس به گونه ای است كه امروزه بیشتر مناطق كوهستانی نطنز در محدوده مناطق شكار ممنوع قرار گرفته و این موضوع با نصب تابلوهایی با همین مضمون به اطلاع گردشگران و مسافران رسیده است. البته در ماه های خاص از سال مجوز شكار در برخی از مناطق صادر می شود.

 

جاذبه های نزدیك
روستاها و آبادی های اطراف منطقه عباس آباد نیز از جاذبه های طبیعی خاص برخوردارند كه می توان روستای صالح آباد كه با مزارع و باغات فراوان در میان دره ای زیبا و سرسبز واقع شده و همچنین آبادی های كالیجان و لاكژ كه در دشت وسیع مناطق كوهپایه ای قرار گرفته اند را به عنوان مهمترین آنها نام برد.


موقعیت مكانی
عباس آباد و بنایی كه به این منظور در محدوده شكارگاه ساخته شده در محلی به نام "عباس آباد" و در حاشیه جاده قدیم كاشان-نطنز قرار دارد، فاصله این محل تا شهر نطنز كمتر از ده كیلومتر است.

 

كاخ عباس آباد نطنز-5cAgCrzNAl

كاخ عباس آباد نطنز-w8pBpK0gbK