ریپورتاژ آگهی
منطقه شكار ممنوع حنا

منطقه شكار ممنوع حنا

منطقه شكار ممنوع حنّا واقع در ۳۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم و ۸ كیلومتری شمال شهر حنّا شامل دریاچه سد مخـزنی حنّا و كوههای موجود در جنوب و جنوب شرقی آن است
  • 1401/12/07
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم، حنا
تلفن : 66059000-021

منطقه شكار ممنوع حنّا واقع در ۳۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم و ۸ كیلومتری شمال شهر حنّا شامل دریاچه سد مخـزنی حنّا و كوههای موجود در جنوب و جنوب شرقی آن است كه در حد فاصل E514125 تا E515410 طول شرقی و N310330 تا N 311500 عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع متوسط آن از سطح دریاهای آزاد ۲۳۳۰ متر است. نزدیكترین منطقه مسكونی به این منطقه روستای اسلام‌ آباد (یا قلعه مختارخان) است.

 

اكوسیستم منطقه
منطقه شكار ممنوع حنّا شامل دو اكوسیستم متمایز از هم است كه در كنار هم زیستگاههای مناسبی را جهت حفظ زنجیره حیات در این منطقه بو‌جود آورده‌اند:

  • اكوسیستم‌ خشكی (كوهستانی): این اكوسیستم شامل یك رشته كوه بلند و طویل با آبراهه‌ های عمیق و پر شیب بنام رشته كوه (رگ حنّا) است كه دارای چندین قله مرتفع شامل قله‌ سنگ رستم به ارتفاع ۲۹۵۶ متر، قله نفه به ارتفاع ۲۸۶۵ متر است. این رشته كوه آهكی دارای سختونهای بریده بریده و دره‌ های عمیق و پرشیب است كه در دامنه‌ ها بصورت تپه‌ ماهورهایی با شیب ملایم دیده می شود و در پایین ‌ترین شیب به دریاچه سد حنّا و دشتهای جلگه‌ ای حاشیه‌ ای منتهی می‌ گردد. این ارتفاعات نقش مهمی در مسائل هیدرولوژیكی و اكولوژیكی منطقه دارند و بعضاً سرچشمه رودخانه ‌های دائمی و فصلی تأمین ‌كننده آب دریاچه سد حنّا هستند.
  • اكوسیستم آبی: این اكوسیستم شامل دریاچه سد حنّا و رودخانه‌ های تأمین ‌كننده آب دریاچه می ‌باشند. در دامنه ارتفاعات منطقه رودخانه‌ های فصلی و دائمی متعددی وجود دارد كه آب آنها به دریاچه حنّا می‌ ریزد. چهار رودخانه دائمی موجود در منطقه كه منابع اصلی تأمین ‌كننده آب دریاچه می ‌باشند عبارتند از: رودخانه های حنّا رحیمی، شش‌ بلوكی و بهمن ‌زاده.


دریاچه سد حنّا
در سال ۱۳۷۳ وزارت نیرو در دره حنّا جهت جلوگیری از هدر رفتن آب رودخانه حنا و گسترش فعالیتهای كشاورزی در اراضی حنّا اقدام به احداث سد خاكی به ظرفیت مخزن ۵۰ میلیون متر مكعب، با طول تاج حدود ۲۴۵ متر و عرض ۱۰ متر با ارتفاع ۳۵ متر برای تأمین آب ۲۵۰۰ هكتار از اراضی دشت حنا نمود. این دریاچه دارای مساحت بین ۵۲۰ هكتار در مهرماه و ۸۹۰ هكتار در اسفند ماه با عمق بین ۲ تا ۳۰ متر می ‌باشد. حجم سالیانه آب دخیره شده دریاچه بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون متر مكعب است. حجم آب ورودی سالیانه به دریاچه حدود ۴۲ میلیون متر مكعب است كه از نزولات جوی و آب دو رودخانه شش بلوكی و رحیمی تأمین می‌ گردد. ایجاد دریاچه حنّا و تقـویت پوشش گیاهی منطقه حاشیه دریاچه باعث تجمع پرندگان و ایجاد محیطی مناسب برای زیست و تكثیـر انواع حشرات و جانوران، افزایش غنای گونه ‌ای و پتانسیل ‌های زیستی، اقلیمی و هیدرولوژیكی منطقه گردیده و در مجموع چشم ‌اندازی طبیعی و زیبا و تفرجگاهی دلپذیر را به وجود آورده است. دره‌ های عمیق و زیبای منطقه باعث جذب ‌دوستداران ‌طبیعت و كوهنوردان شده و بالاخره ایجاد دریاچه باعث جذب هزاران پرنده بومی و مهاجر گردیده كه در فصلهای زمستان و تابستان در این دریاچه زمستا ن‌گذرانی، تغذیه، استراحت و تخمگذاری می ‌كنند. تاكنون در سد حنّا ۷ گونه ماهی استخوانی بومی و ۲ گونه ماهی پرورشی نمونه‌ برداری و شناسایی شده‌ اند. لازم به ذكر است صید ماهی فقط با قلاب آن ‌هم در زمان ‌های مشخص، آزاد بوده و شكار با روش استفاده از دام ممنوع است.


پوشش گیاهی
پوشش گیاهی این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی (قرارگرفتن در دامنه ‌های بلندترین ارتفاعات رشته كوه زاگرس، یعنی قلل مرتفع دنا)، بالا بودن میزان نزولات جوی و نیز اقلیم خنك و مرطوب آن كاملاً متنوع و از نظر دانش گیاه‌ شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این منطقه حدود ۲۴ تیپ گیاهی تشخیص داده شده كه گیاه مناسب آن گونه ‌های گون است كه در ۱۷ تیپ از ۲۴ تیپ حضور دارند و در دو تیپ تنها گونه غالب را تشكیل می ‌دهند. گونه غالب مرتعی دیگری كه بعد از گون‌ ها از فراوانی نسبتاً مناسبی برخوردار است جار و علفی  است كه در ۱۲ تیپ گیاهی به عنوان گونه غالب حضور دارد.


زیست جانوری
حیات وحش منطقه شامل جانوران خشكی ‌زی و آبزی است كه دارای تنوع قابل توجهی می ‌باشد. كل و بز، قوچ و میش وحشی، شغال، روباه و سمور پستانداران عمده این منطقه هستند. انواع پرندگان آبزی و خشك زی نیز در این منطقه زنددگی می كنند كه میتوان به كبك، بلدرچین، تیهو، انواع گنجشك، اردك و ... اشاره كرد. از خزندگان و دوزیستان لاك پشت مهمیزدار غربی، مار پلنگی و افعی شاخدار و انواع مارمولك در این منطقه به زیست خود ادامه می دهند.


مسیر دسترسی
برای رسیدن به دریاچه حنّا و مناطق كوهستانی حاشیه آن دو مسیر وجود دارد:

  • جاده سمیرم به حنا: در سمت جنوب شهر سمیرم جاده شـوسه باریكی به طول ۳۵ كیلومتر به سمت شهـر حنّا منشعب می ‌گردد كه راه اصلی دریاچـه در كیلومتر ۳۰ آن به طول یك كیلومتر به سمت شرق از آن جدا شده و پس از دور زدن، دریاچه سد حنّا به سمت شهرستان آباده ادامه مسیر می‌د هد.
  • جاده سمیرم-اسلام‌آباد: این جاده از شمال منطقه می ‌گذرد و شهر حنّا را به روستای اسلام‌ آباد مرتبط ‌می‌ كند.

منطقه شكار ممنوع حنا-l4GgtC6EOY

منطقه شكار ممنوع حنا-qqu0qW4I2S

منطقه شكار ممنوع حنا-oqakwoCIGl