ریپورتاژ آگهی
موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم كه در تاریخ ٩٤/٨/١٤ در شهرستان سمیرم افتتاح شده است یكی از شاخص های كار گروهی ایرانیان است كه با همت خود مردم تشكیل شده است.
  • 1401/12/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم، خیابان مطهری، موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم
تلفن : 66059000-021

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم كه در تاریخ ٩٤/٨/١٤ در شهرستان سمیرم افتتاح شده است یكی از شاخص های كار گروهی ایرانیان است كه با همت خود مردم تشكیل شده است.

 

تشكیل موزه
انجمن پیام آوران سبز سمیرم (رفتگران طبیعت سمیرم) پس از دو سال فعالیت در زمینه پاكسازی طبیعت و فعالیت های آموزشی برای كودكان و برگزاری جشنواره و نمایشگاه های زیست محیطی متوجه خلاء در سطح شهرستان شد. این خلاء نبود یك مركز و مكانی برای نشان دادن فرهنگ گذشته مردم، تنوع زیستی (گیاهان و جانوران) منطقه زاگرس و مدیریت پسماند بود. مكانی كه در آن به هر سه مورد فرهنگ، تنوع زیستی و مدیریت پسماند توجه شود. جمع آوری این سه مقوله در یك مكان می تواند مخاطبین مختلف از تمام اقشار جامعه (پیر، جوان و كودك) –دولتی و غیر دولتی– شاغل و خانه دار را جذب نماید. در این مكان افراد علاقمند به یكی از این مقوله ها خواه ناخواه با دو مقوله ی دیگر نیز درگیر می شوند. بعد از پدید آمدن ایده ساخت چنین مركزی اعضای گروه به مدت سه ماه به دنبال مكانی برای انجام كار می گشتند تا اینكه سرانجام با انتخاب یك حمام قدیمی كه بمدت هشت سال متروكه و در حال ویرانی بود فعالیت خود را آغاز نمودند. این حمام مالك شخصی ندارد و در جلسه ای كه با حضور اعضای شورای محل، هیئت امنای مسجد و حسینیه گرفته شد، قراردادی ۲۰ ساله منعقد شد تا با همت و هزینه شخصی اعضا، مركزی برای آموزش های زیست محیطی و اطلاع رسانی كوهستان احداث گردد و سرانجام پس از سه ماه و نیم تلاش بی وقفه اعضا راه اندازی شد.

 

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-brxmwykTiB

بخش های مختلف موزه
بخش های مختلف موزه این مجموعه شامل اتاق های تنوع زیستی، موزه مردم شناسی، كتابخانه و جلسات می باشد. اتاق جلسات با سبك سنتی برای تشكیل جلسات گروه، برگزاری كارگاه های آموزشی، پخش كلیپ های زیست محیطی و جلسات كتابخوانی جمعی استفاده می شود. در اتاق كتابخانه نیز ٤٥٠ جلد كتاب با موضوعات محیط زیست، توسعه پایدار و گردشگری موجود است. اما آنچه باعث غنی تر شدن كتابخانه شده است، تحقیقات و پژوهش های زیست محیطی صورت گرفته در مورد زاگرس مركزی توسط پروژه زاگرس است. در بخش فرهنگی یعنی اتاق موزه مردم شناسی به معرفی آداب و رسوم منطقه پرداخته‌اند و در آن می ‌توان وسایل قدیمی زندگی و ادوات كشاورزی را مشاهده كرد. در نهایت در اتاق تنوع زیستی، حیوانات تاكسیدرمی شده، مار و جنین گوسفند، صدف دریایی، توتیا، پروانه، فسیل و انواع سنگ ها و هرباریوم و قاب عكس های طبیعت ارائه شده است. این اتاق از جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش ها برای بازدید كنندگان برخوردار است. همچنین در موزه وسایلی را می ‌توان دید كه از دورریختنی‌ ها درست شده‌ اند و به‌ نوعی مروج فرهنگ بازیافت هستند.  

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-jjgDeU7FXl
اهداف موزه
دیدن حیوانات و پرندگان، حس دوستی انسان و حیوانات را دو چندان می كند و اعضای انجمن ضمن معرفی حیات وحش سمیرم و معضلاتی مانند شكار بی رویه و عواقب سوء آن، حساسیت مردم را نسبت به مسئله شكار افزایش می دهند. مركز مزبور مكان مناسبی برای ارتقای دانش و اطلاعات مردم در خصوص كوهستان و حیات وحش است تا بتوان با همكاری و همیاری جمعی جلوی تخریب كوهستان و از بین رفتن حیات وحش غنی منطقه سمیرم را گرفت.

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-ea7vu5toMD

موقعیت مكانی
برای دیدن موزه باید به استان اصفهان، شهرستان سمیرم ، چهارراه محله دلگرا، ابتدای خیابان شهید روح الله بهرامیان (تل میدان) مراجعه كنید.

 

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-8wiMtVVNlI

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-6Zx4Kv0fZT

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم-aHMo6AM4nK