ریپورتاژ آگهی
قلعه مهر پادین

قلعه مهر پادین

قلعه مهر پادین یكی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان یزد است.
  • 1401/11/27
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : یزد - یزد - بین جاده‌ی یزد-كرمان ودر۴ كیلومتری غرب مهریز و كنارِ بافت قدیمی محله مهرآباد قرار دارد
تلفن : 66059000-021

قلعه مهر پادین یكی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان یزد است. واژه مهرپادین از ۲ كلمه مهر و پاد تشكیل شده كه مهر به معنی خورشید و پادین یعنی سرزمین، و به طور كلی این كلمه یعنی سرزمینِ خورشید. مهرپادین،مهریز از قدیمی‌ترین بناهای یزده كه به قرن هشتم ه.ق مربوط میشه. مجموعه تاریخی مهرپادین از مسجد جامع، قلعه، حمام، آب انبار، حسینیه، بازارچه و تعداد زیادی خونه‌های قدیمی خشتی با نورگیر زیبا و بادگیرها تشكیل شده.

مسجد جامع مهرپادین مربوط به دوران آل مظفر میشه. این مسجد یه مناره و ۲ بخش تابستانه و زمستانه داره كه بخش زمستانه، سمت شرقی شبستان، ایوون و قسمت‌های دیگه، مرمت و بازسازی شده.

كنار مسجد جامع، یه بقعه با گنبد رفیع قرار داره كه مردم قدیم به اونجا كشته خانه می‌گفتن و در حال حاضر اونجا رو آرامگاه امامزاده سید غیاث الدین می‌دونن كه از فرزندان امام موسی بن جعفره. اهالی قدیمی محله میگن و اینجا جمع شده بودن. سربازای مغول هم برای گول زدن مردم، خشتی رو لای پارچه می‌پیچن و وانمود می‌كنن كه قرآن و قسم می‌خورن كه اگه مردم در رو باز كنن، بهشون آسیبی نمی‌زنن و رهاشون می‌كنن. مردم ساده هم در رو باز می‌كنن و سربازای مغولی هم به اون‌ها حمله می‌كنن. همه رو می‌كشن و همون جا دفن می‌كنن و از اون زمان به بعد به این مكان كشته خانه می‌گن.

قدیمیا یه روایت دیگه‌ای رو هم تعریف می‌كنن و می‌گن درهمون زمان حمله‌ی مغول، چهل تا دختر به این مكان پناه آوردن و از خدا خواستن تا زمین دهن باز كنه و اون‌ها در اونجا فرو برن. همین طور هم میشه و چهل دختر از اون جا ناپدید میشن. سال 1342 و به همت مردم بازسازی میشه. اما طی سال های گذشته، بازسازی‌های جدیدی روی اون صورت گرفته كه باعث شده خطوط و نقش های قدیمی به طور كل پنهون بشه.

آب انبار قلعه مهرپادین شمال شبستان مسجد جامع قرار گرفته و تنها آب انبار محله مهرپادین است كه همه‌ی اهالی محل و حتی محله‌های كوچیك ترِ اطراف، ازش استفاده می‌كنن. غرب مسجد جامع یه كوچه سنگ فرش شده وجود داره كه بخش عمده‌ی اون خراب شده و از وسط این كوچه جوی باریكی روون بوده كه مسیر قنات مهرپادین بوده و اطراف اون چند درخت توت و چنار قدیمی زیبا، قرار داشته. در حال حاضر در این مسیر آب چاه جاری میشه.

بنای حسینیه مهرپادین كه در حال حاضر، حسینیه ارشاد میگن، در قسمت غربی مسجد و جوی آب قرار داره. كارشناسان میگن قدمت اولیه این ساختمون به دوره آل مظفر برمیگرده و همزمان با ساخت مسجد ساخته شده.

اطراف بناهایی كه گفته شد، بناهای دیگه ای مثل آسیاب و بازارچه وجود داشته كه به خاطر ساخت خیابون‌های صورت گرفته، متاسفانه از بین رفته. آسیاب بزرگ مجموعه‌ی مهرپادین كلا زیر خیابون مدفون شده و فقط تصویر و شكل و شمایلش درخاطر مردم قدیم محله جا خوش كرده، ولی از بازارچه روبه روی مسجد جامع یه تعداد كمی حجره باقی مونده كه استفاده نمیشه، اما حال و هوای اون روزا رو برای مردم محله زنده می‌كنه.

قلعه تاریخی مهرپادین یكی دیگر از آثار باستانی باغ شهرِ مهریزِ استان یزده كه بین جاده‌ی یزد-كرمان ودر۴ كیلومتری غرب مهریز و كنارِ بافت قدیمی محله مهرآباد قرار داره. قدیما از این قلعه به عنوان سكونتگاه موقتی استفاده می‌كردند و چشم انداز زیبا و فوق العاده‌ای داره. این قلعه بین كشتزارها، باغ‌های میوه و زمین‌های زراعی قرار داره.

قلعه مهرپادین-ZmGowXvovv