ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری روستای آتشگاه

جاذبه های گردشگری روستای آتشگاه

روستای باستانی و ییلاقی آتشگاه كه به آغ امام نیز معروف می باشد از توابع دهستان سبلان در فاصله ۵ كیلومتری شمال سرعین و 18 كیلومتری شرق شهر اردبیل واقع شده است.
  • 1401/11/16
  • استان : اردبيل
  • شهر : سرعين
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ سرعین٬ ۱۸ كیلومتری شرق شهر اردبیل٬ ۵ كیلومتری شمال سرعین
تلفن : 66059000-021

روستای باستانی و ییلاقی آتشگاه كه به آغ امام نیز معروف می باشد از توابع دهستان سبلان در فاصله ۵ كیلومتری شمال سرعین و 18 كیلومتری شرق شهر اردبیل واقع شده است. 

نام قدیمی این روستا «آق مام» یا آغ مام (یا آقا امام) می‌باشد. این روستا دارای دو گورستان می‌باشد كه گورستان قدیمی در مركز روستا (كه دیگر برای به خاك سپاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد) و گورستان جدید كه در اطراف امامزاده‌ای بر روی تپه‌ای سرسبز قرار گرفته قرار دارد كه به احتمال قوی نام قدیم این روستا بر گرفته از همین امامزاده می‌باشد. این روستا یكی از پرآب‌ترین روستاهای اطراف خود می‌باشد و چراگاه‌ها و زمین‌های مزروعی سر سبز و پر حاصلی دارد. در این روستا چشمه‌های جوشان فراوانی وجود دارد كه آب آن گوارا با خاصیت درمانی و طبی و قابل آشامیدن می‌باشد. چشمه‌هایی كه آب آن‌ها گازدار با بو و طعم‌های مختلف و با مصارف گوناگون كه اهالی روستا برای آشامیدن و مصرف روزمره استفاده می‌گردد.
این روستا از باستانی ترین مكانهای شهر سرعین و استان می باشد كه آثار باقی مانده از دورانهای قدیم موید این مطلب است.
 

آتشكده آذر فریق:
بر فراز تپه باستانی كه امروزه خرابه هائی از آن باقی مانده است، نشان و یادگاری از رونق این منطقه در دورانهای تاریخی گذشته ایران و آذربایجان میباشد. در حال حاضر براثر عوامل طبیعی در كنار سایر عوامل نظیر ساخت و سازها برفراز تپه باستانی باعث از بین رفتن تدریجی بنای آتشكده شده است. ولی تپه باستانی آن بصورت تپه ای مرتفع در داخل روستا به خوبی نمایان است. براساس روایت ها و اسناد تاریخی این مكان از مراكز مهم و مقدس آئین زرتشتی خصوصاً در دوران ساسانیان بوده است و معبدی هم در آنجا بوده كه از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده است، برخی از روایاتی كه در مورد این مكان نوشته شده به این شرح است:  «در تشكیلات انوشیروان آذربایجان مركز شمال بود… و حاكم نشین آن ارتاوید یا اردبیل بوده است» «در اردبیل كه مركز نشو و نمای دعوتهای اولیه آئین زرتشت بوده است معبد یا بنائی از آن دوران باقی نمانده ولی در بعضی نقاط ازجمله دامنه های كوه سبلان… كه با رواج اسلام عموماً از بین رفته جز قریه آتشگاه حتی نامهای آنها نیز عوض شده است»، «محل آتشكده قدیمی در كنار دهكده ای قرار دارد و برجای مرتفعی (تپه باستانی) است. كه امروز مسجدی بر روی آن موجود است (هم اكنون عاری از هرگونه بنائی است ) كه به صورت زیارتگاهی می باشد، نظیر این آتشكده ها در دهستانها دامنه سبلان زیاد است» بعد از زلزله ۱۳۷۵ میراث فرهنگی استان اجازه هیچگونه ساخت و سازی بر روی تپه مذكور و خرابه های آتشكده را نداده است علاوه بر آن در طول قسمتهای اعظم روستا در داخل زمین لوله های سفالی قرار دارد كه تعدادی از این لوله های سفالی و مسیر آنها در اثر خاكبرداری و یا عوامل دیگر ظاهر گشته است. تاریخ دقیق لوله گذاری مشخص نمی باشد. ولی موقعیت قرار گرفتن آنها در دل زمین مؤید این مطلب است كه به منظور هدایت آب به مكانهای مشخص و تعیین شده بوده است و براساس اظهارات اهالی و ریش سفیدان تعدادی از چشمه های ظاهر شده در سطح زمین در واقع آب هدایت شده توسط آن لوله ها می باشد كه در اثر فشار وارده شكسته و آب آن بصورت ذكر شده ظاهر شده است. تكه های شكسته لوله های سفالی در سطح اعظم روستا خصوصاً حوالی تپه باستانی به مقدار قابل توجه دیده می شود.
 

غار كهل لر
در فاصله تقریبی ۲۰۰ متر از تپه باستانی روستای آتشگاه یا « آغ مام» تپه ای طبیعی در سمت غرب وجود دارد
كه در زیر تپه غاری به نام كهل لر با ورودیهای متعدد قرار گرفته است كه تعدادی از این مورد مسدود شده است و از مجموع ورودی ها، دو مورد آن هنوز هم باز بوده و امكان رفتن به داخل آن را ممكن می سازد هر چند كسی داخل آن نمی رود.
این غار با توجه به شكل ظاهری و موقعیت آن به غارهای اطراف سرعین و نیر شباهت دارد كه بطرز شگفت انگیزی در دور از انظار عمومی در زیر زمین قرار دارد . احتمال دارد این محل یك پناهگاه زیرزمینی نظامی و یا محل مسكونی در ادوار پیشین تاریخی بوده باشد.
 

جاذبه های گردشگری روستای آتشگاه-2SwmvSOef6

جاذبه های گردشگری روستای آتشگاه-meLARRHfHy

جاذبه های گردشگری روستای آتشگاه-QRSePIGjD1