ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

كاروانسرای پیام از جملة كاروانسراهای معروف آذربایجان است كه غالباً در دوره‌های صفویه و مغول از رونق بسیار برخوردار بود.
  • 1401/11/04
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مرند
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ مرند٬ ۱۳ كیلومتری جاده مرند - تبریز٬ روستای یام
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای پیام از جملة كاروانسراهای معروف آذربایجان است كه غالباً در دوره‌های صفویه و مغول از رونق بسیار برخوردار بود.

این كاروانسرا از موقعیت مكانی سوق‌الجیشی بسیار مهمی برخوردار است به طوری كه در حال حاضر نیز می‌تواند مورد استفادة كلیه مسافران ایرانی و گردشگران خارجی كه از مرز بازرگان به اروپا بر عكس عزیمت می‌كنند واقع گردد.

 

این كاروانسرا به علت اهمیت مكانی و مبادلات وسیع كالا در قرون گذشته بر خلاف كاروانسراهای كوهستانی، دارای حیاط مركزی وسیع و از نوع كاروانسراهای چهار ایوانی است كه از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مركزی به شكل هشتی، اتاقها و ایوان های مشرف به حیاط برای اقامت كاروانیان تشكیل می شود.

 

این كاروانسرا با قرار داشتن در مسیر گردشگری بسیار پرتردد تبریز – جلفا در بهار و تابستان و پیست اسكی پیام در زمستان مورد توجه علاقمندان است.

در سال 1378 با توجه به اهمیت محور شمال به جنوب كشور و آماده‌سازی ایستگاههایی برای اقامت و استراحت گردشگران داخلی و خارجی بنای كاروانسرای پیام به صورت كالبد اولیه ولی با تأمین كلیة امكانات رفاهی جدید با طرح معماری سنتی به همت سازمان میراث فرهنگی كشور شروع به بازسازی گردید و هم اكنون در شرف اتمام است. این بنای عظیم دارای بدنة آجری و ایوان‌ها و طاق‌های رفیع به همراه برج‌های مدور در چهار گوشةآن است و در آیندة نزدیك می‌تواند به عنوان یكی از جاذبه‌های مهم گردشگری مورد استفاده مسافران قرار گیرد.



موقعیت مكانی:

مرند، 13 كیلومتری جاده مرند به تبریز(حدود 54 كیلومتری تبریز) روستای یام

كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند-bmBMskETs1

كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند-PPeYXM5xt9