ریپورتاژ آگهی
مقبره اوحدی مراغه ای

مقبره اوحدی مراغه ای

اوحدی مراغه ای شاعر سده هفتم و هشتم ایران است. او در مراغه زاده شد و مدتی در اصفهان مقیم بود. معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید بود.
  • 1401/10/23
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مراغه
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ مراغه، چهارراه۱۷ شهریور، خیابان خواجه نصیر جنوبی
تلفن : 66059000-021

اوحدی مراغه ای شاعر سده هفتم و هشتم ایران است. او در مراغه زاده شد و مدتی در اصفهان مقیم بود. معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید بود.

 

شیخ اوحد الدین اوحدی مراغه ای فرزند حسین اصفهانی در حدود سال 670 ه. ق. درمراغه متولد شد. از جوانی انسانی عارف و وارسته بود و در علوم دینی و عرفانی به درجه كمال رسید. ابتدا صافی تخلص می كرد (همنام رودخانه مراغه ) ولی بعدها  بعقیده برخی تذكره نویسان تخلص خود را از نام استادش اوحدالدین كرمانی كه از بزرگترین عرفای زمان خود بود گرفته است.

 

اوحدی؛ مانند اغلب شاعران عصر خود پس از گذراندن جوانی و پایان بردن تحصیلات معمولی زمان خود، از مراغه به قصد سیر و سیاحت خارج شد و مدت های مدیدی را به سیاحت گذراند. وی قسمت عمده عمر را در اصفهان گذرانده و از این رو گاهی اصفهانی نیز خوانده شده است. اثر جاویدان وی به نام "جام جم" شامل پنج هزار بیت است كه در سال 733 ه. ق. آنرا به نظم كشیده است. از جمله آثار دیگر اوحدی "ده نامه" و "منطق العشاق" است كه همواره مورد توجه شاهان ایلخانی بوده است.

همرنگ اوحدی شود اندر جهان به عشق
                              

                     هر كس كه او نگه كند این رنگ و طیب را

بر دیوار شمالی و جنوبی بنا؛ نام اوحدی و تاریخ فوت (738 ه. ق.) حك شده است. در سال 1352 از سوی انجمن آثار ملی ایران، بنای جدیدی بر روی قبر مذبور احداث شده و سنگ مقبره قبلی را به موزه آرامگاه انتقال دادند.

 

آرامگاه او در باغی زیبا زیارتگاه عاشقان عرفان است. 

 

علاوه برجام جم كه مهمترین اثر اوست، اوحدی قصائد و غزلیاتی نیز سروده است. پاره ‌یی از غزل‌های اوحدی در دیوان‌حافظ وارد شده است. ملك‌الشّعرای ‌بهار چنین عقیده دارد كه اوحدی‌مراغی در شیوه‌ی غزل‌سرایی كمتر از حافظ نیست.

 

اوحدی در سرودن جام جم به « حدیقة » سنـــایی نظر داشته است.

 

هم اكنون یك موزه دائمی در مقبره اوحدی در مراغه دایر میباشد. موزه مراغه  در كنار مقبره اوحدی قرار دارد؛ كه عنوان موزه تخصصی ایلخانی را به خود اختصاص داده است.  شهر مراغه در دوره ایلخانیان مغول، مقر حكومتی و پایتخت آنان بوده است. اشیاء موجود در این موزه شامل ظروف سفالی، سكه، كتاب، ظروف مفرغی و... مربوط به دوران اسلامی است.

مقبره اوحدی مراغه ای-v9BIjU6L5e

مقبره اوحدی مراغه ای-ZDXtT00b8k