ریپورتاژ آگهی
پارك جمشیدیه تهران

پارك جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه پس از پارك ملت دومین پاركی است كه از سوی مردم تهران، به میهمان غیر تهرانی توصیه می شود.
  • 1401/10/23
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار
تلفن : 66059000-021

بوستان جمشیدیه پس از پارك ملت دومین پاركی است كه از سوی مردم تهران، به میهمان غیر تهرانی توصیه می شود. یكی از دلایل محبوبیت این پارك متناسب بودن آن برای همه گروههای سنی و اقشار مختلف جامعه است. كوهنوردان به این بوستان می آیند تا گرد هم جمع شده و راهشان را به سمت كلك‌چال و كوه های شمال تهران و رشته كوه البرز ادامه دهند، برخی مردم نیز فضای این پارك را برای كسب آرامش برمی گزینند و برخی نیز در كافه ها و رستوران ها ی این پارك اوقات خوشی را سپری میكنند.

تاریخچه بوستان جمشیدیه
از زمان قدیم املاك زیادی در تهران به طایفه دولو كه از مشهورترین خانواده‌ های وابسته به قاجار بودند تعلق داشت و نام مهندس جمشید دولو قاجار نیز به عنوان مالك زمین این بوستان ثبت شده بود. وی كه از مالكان بزرگ تهران به شمار می رفت، ملك ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی  بخشید و نامش بر سر زبان ها افتاد. در ابتدا ایده احداث خانه سالمندان در این مكان مطرح شد ولی نتوانست نظر مسئولین را به خود جلب كند و در نهایت در سال ۱۳۵۶ این منطقه به شكل یك پارك عمومی در آمد. نام این پارك را به یاد صاحب اولیه آن یعنی جمشید دولو قاجار، جمشیدیه نهادند. طی چند سال این بوستان كه در شمالی ‌ترین نقطه تهران قرار داشت، میزبان علاقه مندان بسیاری شد.
لازم به یادآوری است كه طراح بوستان جمشیدیه كامران طباطبایی دیبا است كه رشته معماری را در دانشگاه هاوارد شهر واشینگتن دی.سی. گذرانده است. او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبك ایرانی است كه بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارك شفق و ... را در كارنامه خود دارد و امروزه در خارج از ایران زندگی می كند.

موقعیت جغرافیایی
این پارك با مساحتی حدود ۱۰ هكتار در شمال این شهر قرار دارد. این بوستان از شمال با كوه كُلَك‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده كلك‌چال محدود می شود.

ویژگیهای پارك جمشیدیه
این پارك چهار ورودی دارد. از هر طرف كه وارد شوید فضای سنگی پارك و آرامش آن شما را مسحور خواهد كرد. در زیر با دیدنی ها و زیباییهای خاص این پارك آشنا میشویم.

گذرگاه های سنگی و رویایی
در ابتدای ورود به پارك جمشیدیه، نخستین چیزی كه توجه شما را به خود جلب می كند، گذرگاه های سنگ فرش شده هستند كه می توانید بر روی آن ها قدم بزنید و گوشه گوشه ی پارك را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلك كشیده در دو سوی این گذرگاه ها منظره ای رویایی و مسیری چشم نواز را پیش رویتان قرار می دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می برند.

دریاچه و آبشار و آبنماهای سنگی
یكی از دیدنی های پارك جمشیدیه، رقص آب در جای جای آن است كه در محل دریاچه به اوج خود می رسد. جریان و رقص آب در این پارك طراوت خاصی به آن بخشیده و تصویری از باغ های ایرانی را در ذهن تداعی می كند. در مجاورت آبشار و دریاچه نیمكت هایی وجود دارند كه میتوانید از آنها استفاده كنید و برای ساعت ها به این جلوه روح نواز آب خیره شده و از رقص ماهی ها در آب نیز لذت ببرید. اردك ها و مرغابی ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می زنند. حضور این پرندگان نیز زیبایی و لطافت این مكان را دوچندان می كند.

پرندگان و گیاهان مختلف
فضای سبز جمشیدیه كه از زیبایی های آن به شمار می رود، جلوه خاصی به پارك داده است. در این فضای سبز درختان و گیاهانی همچون اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشك، افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس را خواهید دید كه هر یك زیبایی خاص خودشان را دارند.
در جمشیدیه می توانید بیش از ۶۰ گونه پرنده را ببینید كه در فضای این بوستان به این سو و آن سو می روند و صدایشان از هر جایی به گوش می رسد. می توانید ساعت ها به تماشای این مخلوقات زیبا بپردازید و یا به كنار دریاچه بروید و رقص آنها را در آب ببینید.

تندیس ها
یكی از دیدنی های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌ هایی هستند كه تغییر شكل داده شده اند و هیبت حیوانات و اشكال مختلف را بخود گرفته اند. كافیست كمی از قدرت رویاپردازی خود بهره بگیرید تا غرق تماشای این تندیس های سنگی شوید. تندیس هایی هم دیده می شوند كه مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شكل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به كار می اندازند. این تندیس ها برای برخی بقدری جذاب هستند كه رنج پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای آنها، به جان می خرند.

بوستان فردوسی
بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی هایش حفظ شوند و مردم به راحتی بتوانند از امكانات آن استفاده كنند. یكی از این بازسازی ها در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۴ صورت گرفت كه طی آن حدود ۱۶‌ هكتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه ای به آن دادند  كه به پاس ۳۰ سال رنج شاعر ایران در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین گردید. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارك به گلكاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه ای متفاوت به آن داده است.

نمایشگاه های فصلی
در برخی ایام سال می توانید شاهد برپایی نمایشگاه های هنری مختلف در پارك جمشیدیه باشید، از جمله نمایشگاه صنایع دستی كه با همكاری هنرمندان در این پارك برپا میشود.

فعالیتهای مناسب در این پارك
ورزشی: طبیعت این پارك برای پیاده روی بسیار مناسب است. اگر به كوهنوردی علاقه دارید، این پارك میعادگاه كوهنوردانی است كه قصد رفتن به كلك چال و ارتفاعات شمالی تهران را دارند. این پارك در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه كُلَك‌چال قرار دارد. شما نیز میتوانید راهتان را به سمت جمشیدیه كج كرده و به گروه های كوهنوردی بپیوندید.
عكاسی: پایتان كه به جمشیدیه برسد، سوژه های عكاسی نیز یكی پس از دیگری جلوی چشمتان رژه می روند و وسوسه می كنند كه دست به دوربین شوید و  یكی از خاطره انگیز ترین لحظات زندگیتان را ثبت كنید. این پارك در هر فصل جلوه ای تازه دارد و همیشه برای عكاسی زیباست.
پیك نیك و تفریح: وجود آلاچیق و امكانات مناسب نیز باعث شده تا جمشیدیه به مكان خوبی برای پیك نیك و گذراندن یك روز به یادماندنی در كنار دوستان یا خانواده تبدیل شود.
شما میتوانید با كمی قدم زدن در پارك و پیمودن پله ها و سربالایی ها به دریاچه و آبشار برسید و در آنجا از رستوران هایی كه با غذاهای محلی و سنتی كردی، آذربایجانی، شمالی و ... با فضایی سنگی و معماری سنتی كه نیمكت هایشان را نیز رو به پارك چیده اند استفاده كنید و در كنار غذا خوردن از منظره پیش رویتان نیز لذت ببرید.
اگر راهتان را به سمت بخش های بالایی پارك جمشیدیه ادامه دهید، در نهایت به جایی می رسید كه می توانید تهران را به صورتی متفاوت تماشا كنید.

امكانات بوستان جمشیدیه
بوستان جمشیدیه كه یكی از پرطرفدارترین پارك های تهران است، امكانات رفاهی و تفریحی خوب و مناسبی دارد. از امكانات این پارك می توان به سالن آمفی تئاتر، رستوران، آب ‌نما، نیمكت، سطل زباله، آبخوری، آلاچیق، فضای سبز شامل گیاهان پوششی، جنگل كاری، درختچه، گل و گلكاری، سرویس بهداشتی و ۱۷۵ تیر روشنایی اشاره نمود. لازم به یاد آوری است كه این پارك شهر بازی ندارد ولی برای پیك نیك و گردش بسیار مناسب است.

نحوه و مسیر دسترسی:
برای رسیدن به پارك جمشیدیه باید اول خود را به میدان تجریش برسانید. اگر می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به جمشیدیه بروید، میتوانید از امكانات و مسیرهای زیر استفاده كنید:
اتوبوس: سوار بر اتوبوس های خط تجریش- جماران شوید و در ایستگاه مدرسه یادگار امام كه سر خیابان امیدوار است پیاده شده و به وسیله تاكسی و یا پیاده روی به جمشیدیه برسید.
خطوط BRT: می توانید با استفاده از خط هفت اتوبوس های BRT (مسیر میدان راه‌آهن - تجریش) به تجریش رفته و از آنجا به وسیله تاكسی یا اتوبوس خودتان را به جمشیدیه برسانید.
مترو: در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و با استفاده از اتوبوس های خط تجریش-جماران به خیابان امیدوار برسید.

پیشنهادات
برای رفتن به جمشیدیه، بهتر است اواسط هفته را انتخاب كنید؛ چرا كه در آخر هفته ها با ازدحام جمعیت در این مكان مواجه می شوید.
اگر در ایام شلوغی و تعطیلات با خودروی شخصی به این پارك رفتید، ماشین خود را در خیابان باهنر و كوچه های اطراف آن پارك كنید و با تاكسی تا ورودی جمشیدیه بروید چرا كه برای پیدا كردن جای پارك دردسر خواهید داشت.
در مواقعی كه ازدحام جمعیت و خودروها زیاد است می توانید با پرداخت هزینه از فضایی كه به عنوان پاركینگ در نظر گرفته شده است، استفاده كنید.
به دلیل شیب زیاد خیابان شهید امیدوار، هنگام یخبندان و بارش برف مراقب باشید تا به مشكل بر نخورید.
به طبیعت احترام بگذارید و در حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند كوشا باشید.

 

پارك جمشیدیه تهران-J8XfDQxdN0

پارك جمشیدیه تهران-j7jXrJbOEQ