ریپورتاژ آگهی
پسنده كوه

پسنده كوه

این قله در جناح شمال خط الرأس سیاه سنگ چالون و از جمله آخرین بلندی های ۴۰۰۰ متری دره نفت چاك در شمال منطقه تخت سیلمان و در حاشیه جنوبی رودخانه سرد آبرورد است.
  • 1400/11/12
  • استان : مازندران
  • شهر : کلاردشت
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : راه رودبارك به ونداربُن
تلفن : 66059000-021

این قله در جناح شمال خط الرأس سیاه سنگ چالون و از جمله آخرین بلندی های ۴۰۰۰ متری دره نفت چاك در شمال منطقه تخت سیلمان و در حاشیه جنوبی رودخانه سرد آبرورد است.

بررسی توپوگرافی قله
: پسندكوه قله ای نوك تیز است كه از كف دره سردآبرود در نقطه به نام ونداربُن ارتفاع می گیرد. بلندای یال قسمت جنوبی قله خود دارای نام جداگانه ای به نام مارشنواست در فاصله نزدیكی ازآن قرار دارد. سپس بر ارتفاع ادامه یال جنوبی آن افزوده شده ازقلل مارشنو، نفت چاك،كل بزان، گله گردنك، وكلاچبند گذشته به قله چالون بزرگ متصل می شود. جناح های شرقی و غربی و شمالی قله باشیب های تند صخره ای سنگلاخی محصور می باشند.

مسیر صعود به قله :برای دستیابی به این قله زیبا وبرج مانند می باید از راه رودبارك به ونداربُن استفاده كرد. از این نقطه ییلاقی زیباكه زمان هایی دور نقطه اسكان روانشاد مرحوم درویش میرزا آقانامی بوده است صعود را آغاز می كنیم. یال شرقی قله دارای برج های صخره ای بزرگی است كه مانع اصلی برای یك صعود راحت به حساب ما آید وشناخت كافی از سنگ نوردی را الزامی می كنند. اما یال شمال شرقی آن موسوم به یال درختی در بالای ونداربن مسیر نسبتاً ساده تری است. ازونداربُن بر روی یال درختی كه با شیب تندی توأم است ارتفاع گرفته در نوك یال به یك قله فرعی به نام كندلكوم به ارتفاع ۳۵۴۰ متر می رسیم. از اینجا مسیر را به سمت تیغه های اصلی در سمت جنوب تغیرجهت داده با صعود ازمیان آنها و مقدار كمی درگیری با سنگ به ارتفاع ۳۸۰۰ متر پا می گذاریم. دراین مسیر بایددو قله فرعی راصعودكنیم. درحالی كه نما كُرماكوه رادر پشت سر ویال سترگ سیاه كمان را درسمت غرب داریم. با عبور از میان تیغه های سنگلاخی به قله پسندكوه به ارتفاع ۴۰۰۰ متر نزدیك می شویم. بر روی نقشه ها توپوگرافی ارتفاع پسند كوه ۳۸۷۰ مترثبت شده است در حالی كه ارتفاع سنج های ما اعداد بالاتری را نشان می دهد. به علاوه از اینجا به وصوح پیداست كه ما بلندتر از كفی مسطح لبه یخچال سرچال قرار داریم. بنابراین ارتفاع ما باید بیشتر از این ها باشد. به هرحال بادیداری ازنفت چاك وقله گردُه مانندكلاچبند و دره زیبای قله اَبیدر در قسمت شرقی مان از مسیر صعود شده با دقت كافی به ونداربُن بازمی گردیم.

بهترین زمان برای صعود به قله پسندكوه اوایل تیرماه می باشد.

وضعیت زمستان قله: بواسط وجود تیغه های سنگی و شیب بیش ازحد مسیر احتمال ریزش بهمن در امتداد یال درختی و اطراف آن وجود دارد. صعود زمستانی به این قله با توجه به مشكلات آن بیش از سه روز زمان می خواهد. همچنین زمستان های سخت منطقه و شرایط سخت قله، صعود بدان را با مسائل گوناگون روبه رو می سازد.

 

پسنده كوه-50wjqOdq90

پسنده كوه-8VhUdixvVc