ریپورتاژ آگهی
غار تاریخی میرملاس

غار تاریخی میرملاس

نقاشی‌هایی ارزشمند و تاریخی كه در دو طرف جنوب و شمال غار روی دیوار سایبان نقش بسته، امروزه به دلیل عوامل طبیعی و انسانی ، در خطر تهدید، قرار گرفته اند.
  • 1401/10/20
  • استان : لرستان
  • شهر : کوهدشت
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : غارمیرملاس در 17 كیلومتری شهر كوهدشت و در دره ای به همین نام در كوه سرسرخن كوهدشت واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

 غارمیرملاس در 17 كیلومتری شهر كوهدشت و در دره ای به همین نام در كوه سرسرخن كوهدشت واقع شده است.

نقاشی‌هایی ارزشمند و تاریخی كه در دو طرف جنوب و شمال غار روی دیوار سایبان نقش بسته، امروزه به دلیل عوامل طبیعی و انسانی ، در خطر تهدید، قرار گرفته اند.

این نقوش بیشتر صحنه‌هایی از شكارگاه یا رزمگاه را مجسم می‌سازند؛ نقوش حیواناتی چون گوزن، گاو، سگ، روباه و بویژه اسب و سوار در حال تیراندازی و شكار و موضوعات رزمی با رنگ های قرمز و سیاه بر دیواره این غار دیده می شود.

غارمیرملاس به مرور زمان درهم ریخته و هم اكنون سایبانی بیش از آن باقی نمانده ، این در حالی است كه نخستین غاری است كه بر روی دیوار آن رنگین نگاره هایی به جا مانده از 12 هزار سال پیش یافت شده است.

به دلیل محافظت نشدن از این غار، چندی پیش بخشی از سنگ نگاره های آن توسط فرد یا افرادی كنده، و به سرقت رفته است.

این غار پس از غارهای 'لاسكو' و 'كركس' در فرانسه سومین غاری است كه نگاره هایی رنگین بر روی دیواره های خود دارد.

غار میرملاس هم اكنون در ردیف چهار غار منحصر بفرد جهان است كه متاسفانه فاقد جاده ارتباطی و حفاظتی است.

غار تاریخی 'هومیان' در شمال شهرستان كوهدشت نیز به عنوان یكی از جاذبه های منحصربفرد گردشگری استان لرستان از جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان برخوردار است.

صخره های غار هومیان، قدیمی ترین سكونتگاه های بشر باستانی را در لرستان تشكیل می دهند.

صخره های این منطقه نیز به عنوان یك پدیده طبیعی و تاریخی از اهمیت فوق العاده ای در مباحث علمی برخوردارند، صخره های هومیان در تاریخ منطقه زاگرس و تمدن ایران زمین دارای اعتبار زیادی است.

این صخره های منقش همچون غار میرملاس از مهم ترین سنگ نگاره های تاریخی منطقه محسوب می شوند كه در قالب دو پناهگاه صخره ای خودنمایی می كنند.

براساس شواهد باستانی، انسان هایی كه در این منطقه زندگی می كرده اند، 'نئاندرتال' بوده اند؛ از این مكان بیش از 877 قطعه ابزار دست انسان از جمله سنگ چخماق كشف شده است.

نقاشی های غار هومیان دارای نقوش جادویی و سحر آمیزی هستند كه بر روی دیواره غار ایجاد شده و خواسته های بشر نخستین را بیان می كند.

نقوش صخره ای هومیان به همراه نگاره های غار باستانی میرملاس از جمله آثار بی نظیر تاریخی ایران زمین است كه به دوران پارینه سنگی مربوط می شود.

با توجه اینكه در سال های گذشته این آثار باستانی و تاریخی لرستان مورد بی مهری سودجویان قرار گرفته، استاندار لرستان گفت:آثار باستانی بی نظیر لرستان، شناسنامه و بیانگر فرهنگ كهن این سرزمین هستند كه باید به خوبی مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد.

'هوشنگ بازوند'افزود:میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان موظف به اجرای برنامه دقیق و كارشناسی در راستای حفاظت از این آثار باستانی و تاریخی است.

وی با اشاره به نگرانی مردم، فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها برای نجات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان، گفت: ظلم است كه این اثر تاریخی، به راحتی توسط افراد سودجو وناآگاه از دست برود.

درهمین راستا، فراخوان طرح ساماندهی غار باستانی میرملاس و هومیان توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شد.

این اقدام در حالی است كه غارهای میرملاس و هومیان در انتظار ثبت جهانی بسرمی برند و ساماندهی و حفاظت از این غارها، نقش مهمی در تحقق ثبت جهانی این آثار ارزشمند دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان دراین باره گفت: در راستای ساماندهی و جلوگیری از تخریب غارهای هومیان و میرملاس، این اداره كل اقدام به انتشار فراخوان طرح ساماندهی و انتخاب مشاور كرده است.

'رامین ابراهیمی' اظهاركرد:برای ساماندهی این غارها یك میلیارد ریال پیش بینی شده كه تاكنون حدود 400 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون تعداد زیادی از آثار باستانی لرستان نیازمند ساماندهی هستند، گفت:متاسفانه به دلیل مسیر كوهستانی و سخت گذر بودن غار میرملاس امكان نگهبانی و ایجاد پاسگاه در این مسیر و منطقه وجود ندارد.

وی در خصوص ثبت جهانی این آثار نیز گفت: این آثار در حال ثبت موقت هستند و تلاش برای ثبت جهانی آنها با توجه به اینكه هر ساله تنها دو اثر از كشور در میراث جهانی ثبت می شود، ادامه دارد.

غار تاریخی میرملاس-YkFiYW9vfe