ریپورتاژ آگهی
روستای برار مرزن آباد

روستای برار مرزن آباد

روستای برار از روستاهای توریستی و تاریخی استان مازندران می باشد كه در نزدیكی شهر مرزن آباد واقع شده است.
  • 1401/10/14
  • استان : مازندران
  • شهر : مرزن آباد
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : مازندران - مرزن آباد
تلفن : 66059000-021

روستای برار از روستاهای توریستی و تاریخی استان مازندران می باشد كه در نزدیكی شهر مرزن آباد واقع شده است. استان مازندران، با طبیعت بكر و بسیار زیبای خود، در تمام فصول سال، میزبان گردشگران و مسافران می باشد. روستای برار واقع در این استان و از توابع شهرستان چالوس می باشد كه دارای مناظر بسیار زیبایی است.جنگل برار و غار برار، از جاذبه های توریستی این روستا می باشند كه گردشگران زیادی را به خود جذب می كنند.علاوه بر این ها، روستای برار شیرینی ها و نان های محلی متنوعی را دارا می باشد كه بسیار زبان زد هستند.

روستای برار واقع در غرب مازندران و به فاصله ۵ كیلومتری شهر مرزن آباد قرار دارد. این روستا دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد. برار یكی از بهترین روستاهای منطقه ی كلاردشت و حومه به حساب می آید. اگر تا به حال به این روستا سفر نكرده اید، پیشنهاد می كنیم به این روستا بروید و از هوای پاك، طبیعت بكر و سرسبز و جاذبه های آن لذت ببرید.

 

براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت روستای برار، ۱۶۴ نفر بوده‌است.

غار روستای برار

این غار در استان مازندران و در ۱۰ كیلومتری مرزن آباد در روستای برار واقع شده است.در كل این غار بزرگ نیست اما طبیعت مسیر دستیابی به آن بسیار زیبا است. برای دسترسی به غار باید از مرزن آباد با ۱۰ كیلومتر رانندگی به روستای برار برویم. از روستا به سمت رودخانه سرازیر می شویم و در امتداد رودخانه به سمت جنوب حركت می كنیم.

در طول مسیر چندین بار باید از عرض رودخانه گذشت كه این موضوع مسیر غار را هم هیجان انگیز و هم مشكل كرده است. پس از ۲ ساعت كوهنوردی به شیبی تند در سمت شرق مسیر می رسیم كه دهانه غار ۵۰ متر بالاتر از سطح رودخانه قرار دارد كه باید مسیر را بدانیم یا مختصات دهانه غار را در‎ GPS ‎داشته باشیم. در غیر این صورت پیدا كردن دهانه غار چیزی بیشتر از یك شانس نیست. ‏

دهانه غار به طور تقریبی دهلیزی با یك متر عرض ۲ متر طول و ۵ متر ارتفاع است. سپس دالان تنگ مانندی وجود دارد كه غار پیما باید به صورت سینه خیز از آن عبور كرد. پس از عبور از این قسمت وارد دهلیزی دو طبقه می شویم كه بعد از دو متر مسیر افقی ۳ متر فرود می رویم.‏‎ ‎از كنار استالاگمیتی به ارتفاع ۳ متر از گودالی به عمق ۵/۳ پایین رفته و به حوضچه ای می رسیم كه در حال حاضر انتهای غار محسوب می شود اما ممكن است با غواصی به اعماق ژرف تری رسید.

 

جنگل برار مرزن آباد:

شهر مرزن آباد از طرف شرق با چالوس ۲۴ كیلومتر و از طرف شمال هم با كلاردشت و شهر حسن كیف ۲۴ كیلومتر فاصله دارد . علت معرفی جنگل برار مرزن آباد و كوه غلام ری به گردشگران این بوده است كه اكثر آنان پس از سكنی گزیدن در كلاردشت تمایل دارند روزی را در خارج از این دشت سپری نمایند . گذراندن رویایی وقت این گردشگران میتواند بخشی از آن منتهی به دریا گردد كه در فاصله ۵۰-۴۰ كیلومتری كلاردشت قرار دارد.بخشی دیگر منتهی به جاده مرزن آباد گردد كه مسیر برگشت به تهران و یا چالوس است.
در قسمت غرب مرزن آباد و به فاصله دو كیلومتری شهر ، جاده ای باریك از جاده اصلی كلاردشت منشعب می شود. به سوی كوههای غلام ری و جنگل برار منتهی می گردد. در ابتدای این جاده دو شركت خصوصی پرورش ماهی جلب توجه میكند كه در امر پرورش ماهی قزل آلا فعالیت چشمگیری دارند . وجود درختچه های انبوه بر تپه های میر شكار كه مشرف به این رودخانه هستند .جذابیت خاصی را به این بخش از مرزن آباد داده اند . چشم انداز كوههای غلام ری و برار از فاصله دور بسیار اعجاب انگیز است.

اكسیژن خالص

روستای برار كه در پایه این جنگل و كوه قرار گرفته است ، دوستی انسان با طبیعت را می آموزد . غارهای ناشناخته این منطقه حكایت از داستانها و ضرب المثل های ایام باستان است . گرچه حضور درختچه های انبوه بر پیكره جنگل جلوه ای از هستی خالقش را به ذهن متبادر میسازد . اما در كناره رودخانه همیشه جاری این بخش میتوان درختان تنومندی را نظاره كرد كه منتظر مسافران خسته از كوه هستند تا بتوانند در سایه با وقارشان دمی را با آسودگی خیال گذرانده و به صرف غذا و استراحت بپردازند . دیدار از شركتهای خصوصی پرورش ماهی كه اقدام به فروش ماهی با قیمت نازل می نمایند بسیار جالب خواهد بود .

روستای برار مرزن آباد-iHaNSs0CCY

روستای برار مرزن آباد-OBam6HEK7I