ریپورتاژ آگهی
همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان

همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان

چهار تاقی یا آتشكده نیاسر از مقاصد پر بازدید كاشان است، اگر دوست دارید همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان بدانید با ما همراه باشید.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

چهار تاقی یا آتشكده نیاسر از مقاصد پر بازدید كاشان است، اگر دوست دارید همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان بدانید با ما همراه باشید.آتشكده نیاسر یا چهارطاقی نیاسر یا چهارتاقی نیاسر یكی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان در شهر نیاسر كاشان می باشد. چهارطاقی در واقع همان آتشكده ساسانی می باشد كه در شهر نیاسر و در فاصله ۲۰ كیلومتری از غرب كاشان قرار گرفته و امروزه به عنوان جاذبه ای تاریخی و دیدنی در این منطقه شناخته می شود و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی كاشان می شوند. كاشان یكی از شهرهای تاریخی و كهن ایران می باشد كه بسیاری از آثار تاریخی ثبت شده كشور را در خود جای داده و از همین رو در تمام طول سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می كند. دو مورد از مهمترین عناصری كه برای ساخت بسیاری از سازه های تاریخی از آن تاثیر می پذیرفتند، دو عنصر علم و دین بودند. از همین رو بسیاری از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران گذشته را بر اساس این دو عنصر می توان شناسایی كرد.

معماری چهار تاقی نیاسر كاشان

پژوهشگرانی كه در این بنا تحقیق و تفحص داشته اند، قدمت آن را به اواخر دوره اشكانی یا اوایل دوره ساسانی می دانند. برای ساخت این بنای تاریخی از مصالحی همچون ملات گچ و سنگ های آهنی رسوبی به كار برده اند. آتشكده نیاسر نیز همانند دیگر چهارطاقی ها چهارسوی آن باز بوده و هیچ در و پنجره ای برای آن تعبیه نشده و بدون هیچ مانعی می توان در آن رفت آمد كرد. جالب است بدانید این بنا با نام های چهار قاپو و چهار دروازه نیز شناخته می شود كه یك گنبد بر روی چهار پایه آن قرار گرفته و ورودی طاق مابین دو پایه اطراف آن قرار دارد.

پایه های این نوع از بناهای تاریخی پایه هایی بسیار ضخیم و كم عرض هستند و نحوه قرار گیری آن ها به گونه ای است كه زاویه میانی آن ها به صورت قائم بوده و طرفین آن ها ورودی بنا قرار دارد. این نوع از دیوارها را در زمان های قدیم جرز می خواندند. سقف ورودی این بناها نیز به صورت طاق منحنی بوده و گوشواره هایی در قسمت زیر گنبد و در بخش بالای طاق ها وجود دارند. اگر بخواهیم با گوشواره ها در سبك معماری آشنا شویم، باید بگوییم جهت تبدیل مربع به هشت ضلعی در بناها به كار می برند و پس از آن دایره ای جهت ایجاد گنبد كه به صورت پیش آمدگی در كنج های داخل بنا دیده می شود.

همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان-hkgEadtclA
بنای این آتشكده به صورت مربعی و ابعاد ۱۴ متر در ۱۴ متر می باشد كه روی سقف آن یك گنبد قرار دارد. آتشكده نیاسر به دستور اردشیر بابكان ساخته شده و تا به امروز آسیب های فراوانی به آن وارد شده، همچنین گنبد این بنا مورد بازسازی قرار گرفته و به صورت گنبدهای اسلامی درآمده است. همچنین از آنجایی كه این بنای تاریخی در جوار چشمه ای قرار داشت كه در كنار آن نی هایی می روییدند، برای ساخت آن نیز از مصالحی همچون نی، سنگ و گچ به كار رفته است.

بهترین زمان بازدید و دسترسی به چهار تاقی نیاسر

بهترین زمان بازدید از چهارطاقی نیاسر فصل بهار است. شما می‌توانید در اردیبهشت ماه پس از بازدید از مراسم گلاب‌گیری كاشان، سری به‌جاذبه‌های تاریخی این دیار، از جمله چهارطاقی نیاسر بزنید. فصل تابستان به‌واسطه گرمای هوا، بازدید از چهارطاقی نیاسر می‌تواند برای عده‌ای آزاردهنده باشد. به‌دلیل قرارگیری آتشكده نیاسر در ارتفاعات این شهر، سرمای هوا و جریان باد بازدید از این اثر باستانی را دشوار خواهد كرد. به منظور دسترسی به این جاذبه ی تاریخی و علمی در شهر كاشان، در صورتی كه وسیله ی نقلیه دارید باید از سمت شما غربی شهر كاشان به فاصله ی ۳۰ كیلومتری شهر نیاسر بروید. این آتشكده بالاتر از چشمه اسكندریه و همینطور در فاصله ۴۰۰ متری غار نیاسر واقع است. آدرس: استان اصفهان، شهر نیاسر، آتشكده‌ی نیاسر

همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان-kLmcgkPheL
در زمان های این آتشكده میزبان برگزاری بسیاری از مراسم باستانی ایران در فصول مختلف سال بوده است. برای طراحی این بنای تاریخی از اطلاعات نجومی بسیاری استفاده شده است كه همین دلیلی بر تبدیل شدن این آتشكده به تقویم خورشیدی ایران در زمان ها دور شده است. بر اساس پژوهش‌های اخترباستان‌شناسی، چهارطاقی نیاسر مانند برخی چهارطاقی‌های موجود دیگر، یكی از این بناهای نجومی و تقویمی است كه در كنار این كه اتاق اصلی آتشكده (محل نگهداری آتش) بوده، از آن به عنوان تقویم خورشیدی هم استفاده می شده است.در تقویم آفتابی، زمان با استفاده از سایه‌های ایجاد شده توسط پرتوهای خورشید به هنگام طلوع و غروب آفتاب محاسبه می‌شود. با توجه به كیفیت حركت خورشید در ایام مختلف سال، طراحی بنا از حیث اندازه‌ی طول پایه‌ها نسبت این اندازه با فاصله‌ی میانی پایه‌ها و در نتیجه زاویه‌ی منتج شده از این نسبت، به نحوی بوده است كه پرتوهای خورشید هنگام طلوع و غروب در راستاهای سنجیده شده‌ای از بنا می‌تابد و در نقاطی خاص، سایه ایجاد می‌كند كه هر كدام از این نقاط خاص بیانگر زمانی مهم و شاخص بوده است. در واقع این تقویم عهده دار آیین های باستانی ایران زمین بوده است.

همه چیز درباره چهار تاقی نیاسر كاشان-pyF36wUagJ