ریپورتاژ آگهی
با خرم آباد تنكابن بیشتر آشنا شوید

با خرم آباد تنكابن بیشتر آشنا شوید

وقتی در سفر به تنكابن می خواهید خود را به جنگل‌های دو هزار و سه هزار برسانید از محله‌ای به نام خرم‌آباد عبور می‌كنید. خرم آباد خود به تنهایی منطقه‌ای غنی از لحاظ گردشگری است.
  • 1401/10/03
  • استان : مازندران
  • شهر : خرم آباد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : مازندران - خرم آباد
تلفن : 66059000-021

وقتی در سفر به تنكابن می خواهید خود را به جنگل‌های دو هزار و سه هزار برسانید از محله‌ای به نام خرم‌آباد عبور می‌كنید. خرم آباد خود به تنهایی منطقه‌ای غنی از لحاظ گردشگری است.

محله خرم آباد در استان مازندران واقع شده است. این محله از شمال با خیابان انقلاب و از شرق با خیابان كمربندی امام خامنه ای، بلوار سرداران شهید گلگون و بلوار مهارت محدود شده است و با محله‌های ‌عبدالله آباد، كمربندی، مصلمی، محمدی، كشاورز مجاورت دارد. از اماكن مهم این محله می‌توان به بازار میوه و تره بار خرم آباد، استخر ایران، شنبه و سه شنبه بازار خرم آباد، رستوران سیروس، باغ رستوران سنتی دهكده، كافه رستوران پاویون و كتابخانه عمومی خرم آباد اشاره كرد.

خرم‌آباد یكی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر مركز بخش خرم‌آباد شهرستان تنكابن است. جمعیت این شهر ۹۹۳۶ نفر می‌باشد.

خرم‌آباد مركز منطقه تنكابن و محال ثلاث در دوران قاجاریه در عصر حاكمیت خاندان خلعتبری بر این منطقه بوده است كه در دوران پهلوی شهر جدیدالتاسیس شهسوار مركز تنكابن گردید و پس از انقلاب اسلامی شهسوار به تنكابن تغییر نام داد.

شهر خرم‌آباد ۹،۹۳۶ نفر جمعیت دارد. مردم خرم‌آباد به زبان مازندرانی گویش می كنند.

خرم آباد به دلیلی نزدیكی زیاد به شهرستان تنكابن از جاذبه های گردشگری این شهرستان بهره می برد و می توان بیشتر جاذبه های گردشگری تنكابن را به آن نسبت داد.

تاریخچه خرم‌آباد

زمانی كه خان زند به قدرت رسید، هدایت‌الله خان فومنی حاكم گیلان در سال ۱۱۸۵ قمری به منظور توسعه قلمرو خود به غرب مازندران روی آورد و تنكابن را از غرب مازندران ضمیمه گیلان كرد و یكی از افراد قوی حصارلو را به حكمرانی تنكابن برگزید كه بر ذائقه مردم تنكابن علی‌الخصوص طوایف مهم و مدعی خوش نیامد.

برای چاره جویی، شكوه و شكایت از حاكم ظالم وقت، سه نفر از سران طوایف و بزرگان منطقه كه یكی از آنان مهدی خلابر بوده‌است به شیراز رفته و به ملاقات با شاه زند نائل آمدند و نظر خان زند را از طایفه حصارلو برگرداندند و كریم خان زند حكم حكومت تنكابن را به نام مهدی خلابر صادر كرد و به وی لقب خان را اعطاء كرد. مهمترین ماجراجویی و فرصت خواهی خان خلابران همدستی وی با آقا محمد خان قاجار در ایام مبارزاتش علیه زندیه بود.

 

با خرم آباد تنكابن بیشتر آشنا شوید-woLbN7kZL3
با روی كار آمدن قاجار، خلابران تنكابن برای تحكیم پایه‌های حكومت قاجار از جان مایه گذاشتند و در سخت‌ترین لحظات در كنار این ایل قرار داشتند. مهدی خان خلابری (تنكابنی) در بسیاری از صحنه‌ها به فریاد آقا محمد خان و كسان او رسیده و از همین رو قدرت او رو به فزونی نهاد.

در سال ۱۱۹۵، آقا محمد خان قاجار مهدی خان خلابر را همراه مرتضی‌قلی‌خان قاجار (برادر آقا محمدخان) برای فتح گیلان به گیلان فرستاد.

پس از فتح گیلان مهدی خلابر از آقا محمد خان خواست تا با جدایی تنكابن از گیلان و الحاق آن به مازندران موافقت كند. با موافقت آقا محمد خان قاجار در این سال، ولایت تنكابن ضمیمه مازندران شد و نواحی كلاردشت و كجور به تنكابن الحاق شد و این‌گونه ولایت محال ثلاث / ثلاثه تشكیل شد.

مهدی خان خلابر از اجداد پدری محمد ولی خان تنكابنی بوده‌است كه عامل اصلی بازگردانده شدن تنكابن از گیلان به مازندران بوده‌است.

ساختمان‌های قدیمی خرم آباد

مهم‌ترین‌آثار شهر و پیرامون آن، عمدتآ از دوره قاجاریه (۱۲۱۰ـ ۱۳۴۴/۱۳۰۴ش) است، از جمله: سبزه میدان، ساختمان ناصریه معروف به ساختمان آیینه (دارای آیینه‌كاری و گچ‌بری)، ساختمان سردرب (محل زندگی سرداراسعد)، مسجد قدیمی و ویرانه‌های عمارت دیوان خانه در جنوب شرقی شهر، عمارت عالیه خانم در مشرق دیوان خانه و امامزاده شیرعلی در آبادی میانْناحیه خرّم‌آباد.

با خرم آباد تنكابن بیشتر آشنا شوید-39rXmovTqC

معروف‌ترین بازارهای هفتگی شهر تنكابن شنبه بازار خرم‌آباد (شهری در ۵ كیلومتری تنكابن)، سه‌شنبه بازار خرم‌آباد، دوشنبه بازار تنكابن (روبروی بازار ماهی‌فروشان) و چهارشنبه بازار سلیمان‌آباد (۱۵ كیلومتری تنكابن) است. معروف‌ترین بازار هفتگی درون‌شهری تنكابن دوشنبه بازار این شهر به شمار می‌آید كه در داخل شهر است و در آن محصولات دامی و كشاورزی مردم بومی، البسه و انواع خوراكی‌های دیگر عرضه می‌شود.