ریپورتاژ آگهی
روستای سنگان

روستای سنگان

برای رسیدن به روستای سنگان باید از میدان دوم شهران به جاده كوهسار و از آنجا به جاده امامزاده داوود وارد شوید.
  • 1401/09/15
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

مسیر دسترسی به روستای سنگان چیست؟
برای رسیدن به روستای سنگان باید از میدان دوم شهران به جاده كوهسار و از آنجا به جاده امامزاده داوود وارد شوید. بعد از ۱۰ كیلومتر، سمت چپ جاده، تابلویی جهت سنگان را به شما نشان می‌دهد.

محله‌های روستای سنگان
شاید برای گردشی یك‌روزه در روستای سنگان، دانستن نام محله‌های آن خیلی مهم نباشد. اما به‌خاطر معرفی جاذبه‌های دیدنی روستا، بد نیست كمی درباره بخش‌های مختلف سنگان حرف بزنیم. سنگان شش محله به اسم‌های سنگان پایین، سنگان میانی، سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تك و سنگان نو دارد. به سنگان پایین، ده پایین هم می‌گویند و قدیمی‌ترین محله روستا هم به ‌شمار می‌رود. ده میان یا میون‌محله و ده سر یا محله سر هم نام‌های دیگر سنگان میانی و بالایی هستند.

مردم‌شناسی و فرهنگ مردم بومی سنگان
به نظرم اگر وارد یك منطقه شوید و با فرهنگ و تاریخچه آن غریبه باشید، در واقع حق مردم آن منطقه را ادا نكرده‌اید. هر جای دنیا كه اثری از حیات انسانی دارد، داستانی هم برای شنیدن در قلب خودش مخفی كرده است. حكایتی از تاریخ آنجا و اینكه چه شد كه به اینجا رسید.

گویش مردم سنگان
اولین شگفتی‌تان هنگام ورود به روستای سنگان را در هم‌صحبتی با محلی‌های روستا تجربه می‌كنید. مردم روستای سنگان با گویش طهران یعنی همان تهران قدیم حرف می‌زنند. این گویش كه به زبان تاتی معروف است با معیارهای امروزی زبان فارسی فرق دارد.

شغل اصلی مردم سنگان
شغل مردم روستای «سنگون» كشاورزی و باغداری مدرن است. اما نمی‌شود از محل كسب درآمد سنگانی‌ها گفت و از بانی این كار خیر حرفی نزد. ناصرخان اویسی فرزند خلف عیسی‌خان، كشاورزی و باغداری مدرن را در روستای سنگان راه‌اندازی كرد و خودش هم به اهالی یاد داد.البته مردم روستای سنگان هم مثل خیلی روستاهای دیگر ایران، هنر حصیربافی و صنایع دستی دارند. حتی «سبد سنگونی» یكی از محصولات مخصوص مردم روستاست كه تازگی‌ها ساخت و فروشش رونق بیشتری گرفته است. بااین‌حال مردم سنگان به این‌ها اكتفا نكرده‌اند و دستی هم در تولید سبزی و ادویه خشك مثل نعنا، پونه و گلپر دارند.

اهالی سنگان
روستای سنگان هم مثل خیلی جاهای دیدنی اطراف تهران، شاهد مهاجرت مردمانش بوده ولی این مهاجرت مانع ادامه كسب‌وكار و كمك به روستا از طرف اقوام معروف روستا نشده است. طایفه‌های بزرگی ازقبیل محمدحسینی، بذرانبار، شاه‌بابایی، خانی، خوشه‌دار، كرمی و ابوالقاسمی هنوز هم به آبادانی روستا كمك می‌كنند.

 

خانواده بزرگ اویسی كه همان اقوام عیسی‌خان هستند، یكی از طایفه‌های ثروتمند و بزرگ روستای سنگان به شمار می‌روند. این خاندان در میون محله و باغ‌دره ملك‌های زیادی دارند. این همه از اویسی‌ها گفتیم خوب است یادی هم از عیسی‌خان كنیم. عیسی‌خان كه نایب‌الحكومه شمیرانات بود، بعد از رسیدن به مقام، زادگاهش را از یاد نبرد و كمك‌های بسیاری به روستای سنگان كرد.

انواع گونه‌های جانوری و گیاهی سنگان
اصلا اگر با سطح دانش صفر از گیاه‌شناسی هم وارد روستای سنگان شوید، باز هم شور و هیجان این همه زیبایی در قلبتان زنده می‌شود. به‌خصوص اگر در فصل بهار به كوچه‌باغ‌های سنگان پا بگذارید، طیف رنگی جذاب درختان و گل‌ها، شما را متعجب می‌كند.

 

اما اگر بخواهم كمی ویژه و تخصصی برایتان از گیاهان روستای سنگان تعریف كنم باید دو سه خط حوصله به خرج بدهید. اول از همه تا یادم نرفته بگویم كه در فصل بهار گوشه‌وكنار آبشار پر از ریواس است كه به عاشقان خورش ریواس به‌شدت توصیه می‌كنم.

در جاهای مختلف روستا گیاهان سماق، گلپر و زرشك را می‌بینید. از آن‌ها مهم‌تر، درخت‌های زردآلو، انجیر، توت، سیب و گردو است كه در فصل‌ خودش بار می‌دهد و آب از دهان گردشگران راه می‌افتد. فصل گیلاس و آلبالو را هم اصلا از دست ندهید. مسیر آبشار سنگان، باغ گیلاس و آلبالو دارد. شاید بتوانید به قیمت باغی، كمی نوبرانه از باغدارها بخرید و جای مرا حسابی خالی كنید.در این منطقه حیوانات گوناگونی دیده می‌شود اما اینكه در سفر یك‌روزه به روستای سنگان آن‌ها را ببینید یا نه تا حدودی به شانستان بستگی دارد. بز كوهی، كبك، تیهو، كل، قوچ وحشی، روباه، كفتار، گرگ و پلنگ در این ناحیه تهران زندگی می‌كنند.

 

روستای سنگان-gFt6ZC3FIM