ریپورتاژ آگهی
مزرعه طلا لواسان بزرگ

مزرعه طلا لواسان بزرگ

منطقه لواسان بزرگ یا همان دهستان لواسان بزرگ یكی از مناطق ییلاقی، كوهستانی و خوش آب و هوای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است كه در دامنه سرسبز رشته‌كوه‌های البرز و ۳۴ كیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند قرار دارد. لواسان بزرگ در بخشی به نام بخش لواسانات قرار دارد كه این بخش شامل دو دهستان لواسان بزرگ و لواسان كوچك و شهر لواسان می‌باشد
  • 1401/08/10
  • استان : تهران
  • شهر : لواسان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : لواسان
تلفن : 66059000-021

منطقه لواسان بزرگ یا همان دهستان لواسان بزرگ یكی از مناطق ییلاقی، كوهستانی و خوش آب و هوای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است كه در دامنه سرسبز رشته‌كوه‌های البرز و ۳۴ كیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند قرار دارد. لواسان بزرگ در بخشی به نام بخش لواسانات قرار دارد كه این بخش شامل دو دهستان لواسان بزرگ و لواسان كوچك و شهر لواسان می‌باشد و در كنار تجریش و رودبار قصران، منطقهٔ یك تهران را تشكیل می‌دهند. اگرچه منطقه لواسان بزرگ به دلیل سیستم حفاظتی سد لتیان و رفت‌وآمد كمتر مردم عادی، كمتر از شهر لواسان مدرنیزه شده‌است اما همین مسئله موجب آرامش و زیبایی دو چندان این منطقه شده‌است.
امروزه در لواسانات؛ وسعت و مساحتِ دهستان لواسان بزرگ از دهستان لواسان كوچك كمتر است و این به دلیل آن است كه در گذشته مناطقی چون جاجرود، رودهن، بومهن و چندین روستا و منطقه دیگر جزئی از لواسان بزرگ به‌شمار می‌آمده‌اند كه در تقسیمات كشوری معاصر از این منطقه جدا و مستقل شده یا به شهرستان‌های تهران و دماوند الصاق گردیده‌اند. دهستان لواسان بزرگ در حومه شهر لواسان قرار دارد. گاهی به اشتباه لواسان بزرگ را لواسانات بزرگ خطاب میكنند.
مكان نگاری
لواسان بزرگ در دامنهٔ رشته كوه البرز و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مزرعه طلا لواسان بزرگ-CyN0DM98MR

ریشه‌شناسی
لواسان در زبان پهلوی به معنای تیغه كوهی است كه محل طلوع خورشید می‌باشد و چنان‌كه ناصر خسرو در اوایل سفرنامهٔ خود می‌نویسد: «میان ری و آمل كوه دماوند است مانند گنبدی و آن را لواسان گویند» این نام در ابتدا بر كوه دماوند نهاده شده‌است. لواسان نامی است كه بر یك شهر، دو دهستان و یك روستا نهاده شده‌است كه به مجموع همه آن‌ها لواسانات می‌گویند.
جمعیت
جمعیت این دهستان در سرشماری نفوس و مسكن سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۶٬۰۳۴ نفر و ۲٬۰۴۵ خانوار ثبت شده‌است.
زبان گفتاری
دانشنامه ایرانیكا درباب زبان مردم لواسان آورده است : مردم لواسان زبان بومی آمیخته ای از زبان فارسی و زبان‌های حاشیه دریای خزر دارند تا جایی كه به زبان مازندرانی در روستاهای جنوب شرق لواسان چون وسكاره و ایرا میرسد[۱] .گیتی دیهیم در كتاب بررسی خرده‌گویش‌های منطقهٔ قصران به انضمام واژه‌نامهٔ قصرانی آورده است : البته زبان رایج در لالان مانند اوشان، فشم، میگون و لواسان، كاملاً تاتی نیست و زبان مازندرانی بسیار در آن نفوذ یافته است. گویش مردم لالان به گویش روستاهای امامه، زایگان، آبنیك، گرمابدر، میگون و شمشك در قصران بسیار نزدیك است. نفوذ مازندرانی در زبان تاتی قصران به این دلیل است كه قصران در گذشته تحت حاكمیت طبرستان قرار داشته اما در تقسیمات كشوری معاصر جزو استان تهران محسوب می‌شود.گویش مردم در چند روستای دهستان لواسان بزرگ شامل ایرا، وسكاره، جورد، آردینه و غیره زبان مازندرانی است .
محصولات كشاورزی
گردو، سیب، گیلاس،آلبالو، خرمالو، زردآلو، هلو، آلو، انواع انگور، گوجه سبز، توت، بِه، ازگیل و… مهم‌ترین محصولات كشاورزی لواسان بزرگ هستند.
آثار توریستی، باستانی و ملی منطقه
    مسجد جامع امام حسن عسگری: این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی به نام یحیی ساخته شده كه نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسكری تغییر پیدا كرده‌است.
    سد لتیان كه در سال ۱۳۴۲ بنا و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسیده‌است آبریز آن از جنوب كوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و از طرف غرب از دره‌ها و رودخانه‌های منطقه لواسان كوچك و رودبار قصران و از شرق آن از رودخانه‌های لواسان بزرگ وعلایین وكلان از روستاهای چهارباغ ورسنان عبور كرده و وارد سد لتیان می‌گردد بخاطر كثرت جمعیت تهران تونلی به طول ۲۰ كیلومتر از روستای كلان به سد لار احداث و آب سد لاررا به نیروگاه كلان انتقال و پس از توی برق به وسیله تونل ولوله‌هایی با ارتفاع ۳متر به نیروگاه لوارك انتقال داده و بعد از تولید برق از طریق خط سوهانك به تهران ارسال می‌گردد (خلاصه اطلاعات سد لتیان)