ریپورتاژ آگهی
قیمت مسافرخانه امامزاده داوود

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود

یكی از مشهورترین امامزاده‌های شهر تهران، امامزاده داوود است كه در روزهای هفته به ویژه در روزهای تعطیل، پذیرای انبوهی از زائران است. امامزاده داوود تهران در كوهستانهای شمال غربی تهران در منطقه سولقان واقع شده و شخص مدفون در آن معروف به داوود بن عماد، یكی از نوادگان حضرت امام زین العابدین (ع) است.
  • 1403/05/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : چایخانه , مهمانسرا و رستوران
آدرس : تهران-تهران

برای رزرو مسافرخانه در تهران، گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های آنلاین  اقدام به رزرو كنید. این وب‌سایت‌ها طیف وسیعی از مسافرخانه‌ها را با قیمت‌ها و امكانات مختلف لیست می‌كنند و به شما امكان می‌دهند تا با مقایسه آن‌ها، بهترین گزینه را انتخاب كنید.

آرامگاه امامزاده داوود (ع) كه در بخش «كن» استان تهران قرار گرفته، در طول سال میزبان زائران زیادی از شهرهای مختلف به‌ویژه تهران است. از میدان آزادی و شهران وسیله نقلیه عمومی برای رسیدن به امامزاده داوود (ع) وجود دارد.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-E8UgwpsQrX

مسیر اول: این مسیر احتمالا بهترین راه برای دسترسی به امامزاده داوود (ع) به حساب می‌آید. كافی است در بزرگراه آبشناسان، با رسیدن به فلكه اول شهران به‌سمت فلكه دوم شهران بپیچید. از آنجا به بعد مسیر سولقان در شمال تهران را پیش بگیرید. حدود ۴۰ دقیقه تا یك ساعت بعد به امامزاده داوود (ع) خواهید رسید.

مسیر دوم: از انتهای بزرگراه یادگار امام به‌سمت فرحزاد بروید و جاده فرحزاد به امامزاده داوود (ع) را رانندگی كنید. این مسیر پس از ۱۵ كیلومتر به «تپه سلام» می‌رسد؛ اولین جایی كه می‌توانید گنبد امامزاده را از دور ببینید.

مسیر كوهنوردان: افرادی نیز هستند كه با كوهنوردی به امامزاده داوود (ع) می‌رسند. برای این كار می‌توانید با تله‌ كابین توچال به‌سمت ایستگاه هفت بروید و از آنجا مسیر را به‌طرف قله كوه توچال طی كنید. با یافتن جاده، تا قله «شاه‌نشین» در پشت روستای شهرستانك، راهتان را ادامه دهید. با دورزدن در اطراف این قله می‌توانید به امامزاده داوود (ع) برسید. این كار برای بسیاری از افراد دشوار است؛ ولی سختی كوهنوردی چند ساعته با زیارت حضرت امامزاده داوود (ع) به شیرینی تبدیل خواهد شد و خستگی را فراموش خواهید كرد.

معرفی امامزاده داوود (ع)

امامزاده داوود (ع) از جاذبه‌های گردشگری پایتخت به شمار می‌رود و بنایی زیارتی در شمال پایتخت است. بنای امامزاده در نگاه كلی از دو مسجد تشكیل شده است كه هر دو به بقعه امامزاده در قسمت میانی منتهی می‌شوند. بقعه هشت‌ضلعی كه دارای سردابی در قسمت زیرین است، در زمان صفویه ساخته شد؛ اما بنای اصلی آرامگاه در زمان قاجاریه احداث شد و توسعه یافت.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-80pzuaFf0b

اگر به در ورودی امامزاده بنگرید، هشت بیت شعر توجه شما را به خود جلب خواهد كرد. در این شعرها، نام فتحعلی شاه به وضوح به چشم می‌خورد و این نكته را می‌رساند كه آرامگاه در زمان این شاه قاجاری ساخته شد. البته طبق توصیفاتی كه در «روزنامه خاطرات عزیزالسلطان» آمده است، می‌توان دریافت كه این بنا در زمان قاجاریه، شیروانی به رنگ سبز نیز داشته است كه در حال حاضر دیگر وجود ندارد.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-KhtmFjEoKk

قدم به داخل این آرامگاه و فضای معنوی زیبای آن كه بگذارید، ضریحی ساده در مقابل چشمان شما خودنمایی خواهد كرد. این ضریح كه به ضریح جعفری شهرت دارد، طول و عرضی به‌ترتیب برابر با ۲٫۵ متر و ۱٫۳۰ متر دارد. اگر روی میله‌های ضریح جای خالی پیدا نكردید، تعجب نكنید؛ زیرا افراد بسیاری در زیارت از این امامزاده به ضریح آن دخیل می‌بندند و این كار به یكی از آداب زیارت از زیارتگاه تبدیل شده است. دریچه‌ای آهنی در گوشه شمال‌شرقی این بقعه وجود دارد كه به قسمت سرداب باز می‌شود. پیكر مطهر حضرت امامزاده داوود (ع) در این سرداب مدفون است.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-1qJvGZDP1Z

امامزاده داوود (ع) هم‌اكنون در مالكیت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد و به‌عنوان یكی از جاهای دیدنی استان تهران، در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ هجری شمسی و با شماره ۲۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرت اصلی امامزاده داوود (ع)، به‌خاطر مسیر سخت و كوهستانی آن است. زمانی فقط با كمك قاطرچی‌ها می‌شد، این راه را طی كرد. حتی الان كه مسیر راحت و آسفالته‌‌ای برای دسترسی به امامزاده كشیده شده است، در انتهای مسیر ماشین‌‌رو، حداقل یك ربع باید سربالایی تندی را پیاده بروید. مسیر كوهستانی و سخت امامزاده داوود (ع)، لذت زیارت را دوچندان كرده بود و برای همین یكی از نذرهای رایج در تهران قدیم، نذر زیارت امامزاده داوود (ع) محسوب می‌شد.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-PunabA5Uaz

در قدیم اهالی تهران برای زیارت امامزاده داوود (ع)، معمولا شب را در فرحزاد می‌گذراندند و صبح روز بعد با كمك قاطرچی‌ها به امامزاده می‌رفتند. این امر اختصاص به طبقه خاصی هم نداشت و تقریبا همه زوار این كار را می‌كردند؛ به‌عنوان مثال در «روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه» آمده است كه ناصرالدین شاه، روز دوشنبه ۱۷ محرم ۱۳۰۶ هجری قمری را در فرحزاد گذراند تا روز بعد به زیارت امامزاده داوود (ع) برود. 

زیارت امامزاده داوود (ع)، از زمان قاجاریه به یكی از عادت‌های تهرانی‌ها تبدیل شد. به‌طوری كه ناصرالدین شاه قاجار، در روستای خوش‌ آب‌ و هوای شهرستانك در نزدیكی امامزاده، قصری ساخت تا بعد از زیارت، در آنجا استراحت كند.

از زمان قاجاریه كه این بنا توسعه یافت تا به امروز، همواره زیارت امامزاده داوود (ع) برای تهرانی‌ها لذت خاصی داشته است و برای برخی از آن‌ها نیز شاید تبدیل به عادتی شده باشد كه هر هفته یك بار یا هر ماه یك بار آن را انجام می‌دهند.

امامزاده داوود (ع) چه كسی بود؟

در كتاب‌‌ها و منابع، دو شجره از امامزاده داوود (ع) نوشته شده است كه می‌گویند، ایشان از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هستند و شجره‌شان با ۱۱ پشت به این امام بزرگوار می‌رسد. این نسبت به‌طور دقیق مشخص نیست؛ زیرا به باوری دیگر، امامزاده از نسل امام زین‌العابدین (ع) است. همچنین در مورد تاریخ تولد و تاریخ شهادت امامزاده نیز اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ با این حال، سال تولد ایشان حدود ۴۴۰ هجری قمری و شهادتشان حدود سال ۴۸۰ هجری قمری برآورد شده است.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-V6sACJ0WfE

حضرت امامزاده داوود (ع)، شخصی دانشمند، زاهد و نمازگزار بوده است. در مورد سرگذشت و نحوه شهادت ایشان گفته می‌شود كه پس از شهادت امام حسین (ع)، نهضت‌های زیادی شكل گرفت و با سركوب مواجه شد. بسیاری از نوادگان ائمه در آن زمان‌ مجبور به مهاجرت از زادگاه خود شدند و به سایر سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران رفتند. این افراد هیچ‌گاه از دست خلفای بنی‌عباس در امان نماندند و بسیاری از آن‌ها به شهادت رسیدند. حضرت امامزاده داوود (ع) نیز از این مسئله مستثنا نبود. همچنین بعضی از بومیان معتقدند كه امامزاده داوود (ع) با همدستی فردی به نام «نجیم گبر» و یكی از دراویش روستای كن به شهادت رسیده است. 

جاهای دیدنی اطراف امامزاده داوود (ع)

جاده امامزاده داوود (ع)

جاده كن-سولقان یكی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به امامزاده داوود (ع) است كه شامل جاده‌ای پرپیچ‌و‌خم در منطقه كن می‌شود. در این مسیر كه ۴۵ دقیقه‌ طول می‌كشد، شاهد مناظر سرسبز و چشم‌اندازهای زیبایی خواهید بود. مسیر دیگر، جاده قدیم امامزاده داوود (ع) در منطقه فرحزاد به طول ۱۵ كلیومتر است كه آسفالت نیست و بیشتر مناسب افراد علاقه‌مند به مسیرهای پیمایشی است. این جاده از منطقه‌ای با منظره‌ای زیبا، آبشار و طبیعتی چشم‌نواز می‌گذرد. علاوه بر این، انواع خوراكی‌های وسوسه‌كننده نظیر باقالی، لبو، بلال، تخمه بوداده، لواشك و آلوچه، چای زغالی، پشمك و... بسته به فصل در طول مسیر یافت می‌شود.

آبشار رندان

آبشار رندان دومین آبشار مرتفع در نزدیكی تهران است. این آبشار زیبا میان دره و در نزدیكی روستایی به همین نام در منطقه كن و سولقان تهران قرار دارد. این آبشار در روزهای گرم تابستان از گردشگران زیادی میزبانی می‌كند.

آبشار سنگان

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-vwsSxgJPuZ

آبشار سنگان، معروف‌ترین جاذبه طبیعی جاده امامزاده داوود (ع) در میان مردم است. برای دیدن آبشار سنگان باید حدود هفت كیلومتر وارد جاده آسفالت فرعی شوید تا به روستای سنگان برسید. در روزهای تعطیل از خودروها ورودیه گرفته می‌شود. بزرگراه تهران-شمال دقیقا در كنار این جاده قرار دارد و فضای آرام دره سنگان را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

رستوران های امامزاده داوود (ع)

چندین رستوران سنتی با فضایی دلنشین در این منطقه قرار دارد. نان و كباب‌های طبخ شده در این رستوران‌ها بسیار باكیفیت و لذیذ است. تخت‌های سنتی رستوران‌ها در فضای كوهستانی با نسیم خنك و هوای مطبوع، لذت صرف غذا را دوچندان می‌كنند.

آبشار امامزاده داود

آبشار امامزاده كه از جاذبه‌های اطراف این بقعه است، در ورودی روستای كن و در دره‌ای عمیق قرار دارد و بسیاری از زائران بازدید از آن را از دست نمی‌دهند.

بازار امامزاده داوود (ع)

بازار امامزاده داوود (ع) در فاصله كمی از امامزاده قرار دارد و در آن هر نوع كالا و خوراكی از قبیل سوهان تازه و داغ، انواع شیرینی و نان‌های سنتی تازه از تنور درآمده، پوشاك، چادر و جانماز، مهر و تسبیح، كتاب‌های احادیث، برس و شانه، اسباب‌بازی و غیره به فروش می‌رسد. آش و دوغ‌های محلی نیز در این بازار فروخته می‌شود كه در آن‌ها از سبزیجات كوهستانی منطقه امامزاده داود استفاده شده است و مزه لذیذ و دلچسبی دارد.

آبشار تالون

آبشار تالون یكی از آبشارهای مرتفع استان تهران در روستای تالون در جاده منتهی به امامزاده داوود (ع) (ع) قرار دارد. قبل از امامزاده، به دوراهی می‌رسید كه مسیر سمت چپ به روستای رندان و بعد روستای تالون منتهی می‌شود. آبشار تالون در بهار دیدنی‌تر است. در كنار آبشار، چشمه‌ای برای نوشیدن آب وجود دارد.

اقامت در امامزاده داوود (ع)

با توجه به اینكه افراد زیادی به امامزاده داوود (ع) مراجعه می‌كنند، بخشی از این منطقه به مسافرخانه اختصاص یافته است. اجاره سوئیت در امامزاده داوود (ع)، برای زائرانی مناسب است كه از راه دور آمده‌اند و نیاز دارند كه ساعات یا شبی را در آنجا بگذرانند.

در مسیر جاده امامزاده داوود (ع)، كمپینگ چندان متداول نیست و حتی كنار رودخانه نیز فضای مناسبی برای این كار وجود ندارد؛ اما در صورت نیاز می‌توانید در طبیعت و نزدیك روستاهایی مانند سنگان، رندان و تالون، به‌خصوص كنار امامزاده‌ها چادر بزنید. پارك كوهستانی كوهسار در ابتدای جاده امامزاده داوود (ع) نیز به‌واسطه امكانات اولیه مناسب مانند پاركینگ و سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی، محل مناسبی برای اتراق به حساب می‌آید.

بهترین زمان سفر به امامزاده داوود (ع)

فصول بهار و پاییز و تابستان برای گردشگری و طبیعت‌گردی در امامزاده داوود (ع) مناسب هستند. امامزاده داوود (ع) معمولا زمستانی سرد و پربرف دارد و با وجودی كه مناظر سپید كوهستان و جاده آسفالت، سفر در زمستان را نیز جذاب می سازد؛ هوای سردی را باید تحمل كنید. امامزاده داوود (ع) در اوایل بهار تركیبی از مناظر زیبای كوهستان و دمای خوب است. نیمه دوم بهار و نیمه اول پاییز نیز متعادل‌ترین دما را دارد. بنابراین، از فروردین تا اوایل آبان سفر به امامزاده داوود (ع) دلچسب است و در اوج تابستان نیز می‌توانید با كوهنوردی به مناطق مرتفع‌تر از امامزاده داوود (ع) مانند قله توچال سفر كنید.

نكات بازدید از امامزاده داوود (ع)

  • امامزاده داوود (ع) دارای پاركینگ است و می‌توانید خودروی خود را در جای مطمئنی پارك كنید. 
  • ورود به این امامزاده مشابه سایر مكان‌های مقدس مستلزم رعایت شئونات اسلامی است.

سیل امامزاده داوود

به‌دنبال بارش شدید باران در ۶ مرداد ۱۴۰۱، سیل هولناكی در اقصانقاط ایران به راه افتاد كه تلفات جانی و مالی بسیاری را در پی داشت. یكی از نقاط حادثه‌خیز امام‌زاه داوود تهران بود. این سیل پس از بارش سنگین باران در دقایق انتهایی پنجم مرداد به راه افتاد و از سمت شمال امامزاده و از طرف بازارچه قدیم با عبور از رستوران‌ها و مغازه‌های مختلف به در بسته امامزاده برخورد كرد كه با شكستن در آستان، سیل با هرچه بر سر راه خود داشت اعم از اجناس رستوران‌ها و مغازه‌ها و وسایل سنگین و سبك وارد صحن شد؛ با ورود سیل به حرم، فرش و تجهیزات داخل حرم هم در امان نماندند.

قیمت مسافرخانه امامزاده داوود-FHm2dDROod

متاسفانه ۱۹ نفر از هموطنان جان خود را در سیلاب امامزاده از دست دادند. البته بستن درهای آستان، تخلیه سریع زائران و انتقال آن‌ها به مكانی امن توسط خادمان امامزاده از افزایش آمار جان‌باختگان و مفقودین پیشگیری كرد.

پرسش‌های متداول

امامزاده داوود (ع) كجاست؟

آرامگاه امامزاده داوود (ع) در بخش «كن» استان تهران قرار گرفته است.

سیل امامزاده داوود (ع) چه زمانی اتفاق افتاد؟

۶ مرداد ۱۴۰۱ در اثر سامانه بارشی مونسون.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده داوود (ع) كدامند؟

جاده امامزاده داوود (ع)، آبشار رندان، آبشار سنگان، بازار امامزاده داوود (ع)، رستوران‌های امامزاده داوود (ع)

بهترین زمان سفر به امامزاده داوود (ع) كدام فصل است؟

فصول بهار و پاییز و تابستان برای گردشگری و طبیعت‌گردی در امامزاده داوود (ع) مناسب هستند.