ریپورتاژ آگهی
امامزاده داوود كلاته مزار زیركوه

امامزاده داوود كلاته مزار زیركوه

این امامزاده كه از نوادگان حضرت ابالفضل (ع) است به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ارتباطی قاین، بیرجند و مجاورت با چندین روستا در اكثر ایام سال پذیرای زائرین است.ارتفاع تقریبی مزار بقعه نسبت به روستاهای مجاور حدود ۳۰۰ متر است كه به دلیل همین ارتفاع زیاد از چشم انداز جغرافیایی بسیار زیبایی برخوردار است. امامزاده داود (ع) از جمله مزارهای معتبر در شهرستان زیركوه است كه با اسامی مختلف در متون تاریخی از آن ذكر شده است،
  • 1401/07/14
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : حاجي آباد
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده داوود كلاته مزار زیركوه ،در شهرستان زیركوه، بخش زهان، روستای كلاته مزار واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

امامزاده داوود كلاته مزار زیركوه ،در شهرستان زیركوه، بخش زهان، روستای كلاته مزار واقع شده است. این امامزاده كه از نوادگان حضرت ابالفضل (ع) است به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ارتباطی قاین، بیرجند و مجاورت با چندین روستا در اكثر ایام سال پذیرای زائرین است.ارتفاع تقریبی مزار بقعه نسبت به روستاهای مجاور حدود ۳۰۰ متر است كه به دلیل همین ارتفاع زیاد از چشم انداز جغرافیایی بسیار زیبایی برخوردار است. امامزاده داود (ع) از جمله مزارهای معتبر در شهرستان زیركوه است كه با اسامی مختلف در متون تاریخی از آن ذكر شده است، این امامزاده به نام های مزار فوداب، مزار شیرگ ، مزار امامزاده داود، مزار شاه سلیمان رضا، شاهزاده داود و سلطان حسین نیز مشهور بوده است.
امامزاده داوود كلاته مزار
معماری بنا
بنای قبلی امامزاده داوود كلاته مزار به شكل مربع بود كه روی آن گنبدی ساده و بدون تزئین ۱۷ متر طول و ۷ متر پهنا داشت، مزار دارای دو درب ورودی در جهات شرقی و غربی بود. عمده مصالح ساختمان از سنگ لاشه و نوعی ملات ساروج بود و در قسمت شمالی مزار تعدادی زائرسرا با مصالح سنگ و خشت برای استراحت زوار ساخته شده بود. در كنار درب شرقی حوضی جهت ذخیره آب بود كه بیشتر به عنوان انبار استفاده می ‌شد، در وسط مقبره ضریح فلزی امامزاده قرار داشت كه نذورات زائرین در داخل آن نگهداری می‌ شد، این مجموعه در زلزله ۱۳۷۶ كاملاً تخریب شد و در حال حاضر بنایی زیبا بر فرازكوه فداب با منظره‌ ای دلگشا ایجاد شده است.
به هنگام بازسازی بعد از زلزله در حین عملیات تسطیح، جنازه‌ ای نسبتاً سالم از بین دیوار ساختمان قبلی پیدا كه سبب حیرت همگان شد كه تاریخ دفن یا هویت جنازه مشخص نشده است. این بقعه در روزهای پنج شنبه و جمعه بیشترین زائر را دارد كه عمدتاً از روستاهای منطقه برای زیارت مشرف می‌ شوند. در ایام خاصی از سال همچون تاسوعا، عاشورا، بیست و یكم ماه مبارك رمضان، و بیست و هشت صفر، هیئتهای عزاداری در محل امامزاده به عزاداری می‌پردازند كه گاهی جمعیت به پنج هزار نفر می ‌رسد. در قسمت شمالی و در دامنه كوه، هفت اطاق و یك مسجد برای زوار احداث شده و نیز در سمت جنوب یك آشپزخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد كه مورد استفاده زائرین قرار می ‌گیرد.