ریپورتاژ آگهی
درباره باغ موزه نگارستان

درباره باغ موزه نگارستان

باع نگارستان از قدیمی ترین های تهران كه به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد. این باغ دو عمارت زیبا به نام های دلگشا و تالار قلمدان داشت
  • 1401/07/14
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : ایران - تهران - میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار
تلفن : 66059000-021

باع نگارستان از قدیمی ترین های تهران كه به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد. این باغ دو عمارت زیبا به نام های دلگشا و تالار قلمدان داشت. اتاق های با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در اطراف ساختمان مركزی باغ نگارستان وجود دارند كه دیدنی هستند. تالارها با آینه كاری، نقوش طلایی و چلچراغ های با ارزش مزین شده و تابلوهای موجود در آن به دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله خان نقاش باشی كشیده شده است. باغ نگارستان از آن دست باغ هایی است كه با وجود دارا بودن شماره 2082 در فهرست میراث ملی ایران، سالها درش به روی مخاطبان بسته بود. اما این باغ با گشایش موزه مكتب كمال الملك روزنه هایی نو به روی گردشگران و شهروندان باز كرد.
تاریخچه باغ موزه نگارستان
باغ نگارستان در سال 1222 تا 1228 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد. این قصر باغ در روزگار اولیه خود دارای وسعت زیادی بود به گونه ای كه طبق اسناد قاجاری دروازه جنوبی آن در ضلع شمالی میدان بهارستان واقع بوده و از طرف شرق به دروازه شمیران و از طرف غرب به خیابان صفی علیشاه منتهی می شده است. در این قصر باغ عمارت ها و تالارهای باشكوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه برپا گردیده بود. اتاق هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مركزی این باغ وجود دارد. می توان گفت باغ نگارستان دارای 64 اتاق، چهار تالار، كتابخانه با چهار سالن و 600 متر زیربناست. تالار ها با آینه كاری، نقوش طلایی و چلچراغ های با ارزش مزین شده و تابلو های آن به دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله خان نقاش باشی كشیده شده است.
باغ نگارستان در زمان ساخت خارج از تهران قرار داشت اما در سال 1284 هجری قمری كه ناصرالدین شاه بر گستره شهر تهران افزود، در داخل حصار جدید قرار گرفت و پس از بنای كاخ های صاحبقرانیه و سلطنت آباد، در اختیار نهادهای حكومتی قرار گرفت. این باغ در 1304 هجری شمسی به مدت یك سال به وزارت عدلیه اختصاص داده شد. در زمان مظفرالدین شاه، پس از سفر به فرنگ و بازدید از مدرسه فلاحت امپراتوری در مسكو، اولین مدرسه فلاحت ایران با استخدام یك بلژیكی در این باغ دایر شد. كمی بعد در بناهای جنوبی باغ، مدرسه مستظرفه به ریاست كمال الملك تأسیس شد.
با گذشت زمان و از آن جا كه این باغ دیگر جز بناهای سلطنتی به شمار نمی آمد، رو به ویرانی نهاد تا اینكه در سال 1307 هجری خورشیدی، وزارت معارف در این محل سه بنای بزرگ ساخت و به دارالمعلمین عالی اختصاص داد. برای این كار از معمار و مهندس مهاجر روس، الكسی ماركف كمك گرفته شد. سپس با رعایت اصول معماری ایرانی، نقشه تبدیل عمارت به دارالمعلمین تهیه گردید. باغ نگارستان نیز به دست سید علی اكبر باغبان طراحی شد. دبیرستان علمیه نیز تا سال 1311 ه جری شمسی در یكی از این سه بنا دایر بود. با تأسیس دانشسرای عالی در خرداد سال 1311 هجری شمسی تمام بناها به این دانشسرا اختصاص یافت.
در سال 1315 هجری شمسی كتابخانه باغ ساخته شد كه معاونت آن را پروین اعتصامی بر عهده داشت. از سال 1335 خورشیدی این بنای عظیم به مؤسسه لغت نامه دهخدا، مؤسسه جغرافیا، مؤسسه زبان های خارجی و كلاس های عمومی دانشكده ادبیات اختصاص یافت و در سال 1337 خورشیدی به همت دكتر غلامحسین صدیقی به مؤسسه تحقیقات علوم اجتماعی و تعاون واگذار گردید.
از سال 1341 تا 1370 هجری شمسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این محل دایر بود و پس از انتقال آن، زمانی كه در سال 1371 هجری شمسی قصد واگذاری و تخریب آن را داشتند، دكتر روح الامینی مقاله ای با عنوان حسب حال در روزنامه اطلاعات نوشت و به واگذاری و تخریب آن اعتراض كرد. این محل نزدیك به دو سال متروكه بود تا اینكه دكتر حسن حبیبی، معاون اول رییس جمهور وقت در آبان سال 1374 هجری شمسی از این مكان دیدن و یكی از كارشناسان میراث فرهنگی به نام مهندس دانشور را برای تهیه نقشه و بازسازی باغ معرفی كرد. او نیز با هماهنگی دانشگاه تهران، نقشه اولیه را به دست آورد و تغییرات انجام شده را اصلاح كرد.

درباره باغ موزه نگارستان-zVBZR0pMvc
پس از انتقال دانشكده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران به محل امروزی خود و تخریب بخشی از باغ نگارستان توسط سازمان برنامه و بودجه، با تصویب راه اندازی موزه تاریخ علم دانشگاه تهران در محل باغ نگارستان، كار حراست، حفاظت، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی بیش از پیش مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت و تاكنون بخش قابل توجهی از آن انجام یافته است. در آینده ای نزدیك این محل به عنوان موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران گشایش خواهد یافت.
باغ نگارستان رویدادهای تاریخی سیاسی فراوانی را به خود دیده است كه از جمله می توان به قتل دولتمرد آزاده ایرانی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمدشاه و عوامل او در ماه صفر 1251 هجری قمری در زیر زمین عمارت دلگشا اشاره كرد.
كافه روحی نگارستان
اگر قصد تهرانگردی و بازدید از باغ نگارستان را داشتید برای لذت بردن از فضای دل انگیز می توانید به كافه روحی مراجعه كنید. كافه روحی درون محوطه باغ نگارستان قرار گرفته و فضای زیبا و منحصر به فردی را در بخش آزاد آن آماده كرده است. احتمالا نشستن در فضای بیرون كافه و در كنار درختان برایتان جذاب و خاطره انگیز خواهد بود.
اطلاعات بازدید
زمان بازدید با باغ موزه بهارستان همه روزه از ساعت 9 الی 19 به جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری
بهای بلیت ورودی باغ موزه نگارستان بلیت 2500 تومان و بهای بلیط مجموعه ها نیز 2500 تومان
مسیر دسترسی
اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می توانید از اتوبوس های شركت واحد كه به مقصد میدان بهارستان قرار دارند استفاده كنید و یا از مترو به ایستگاه بهارستان در خط 2 بروید. پس از خروج از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان با رنگ نارنجی در خیابان دانشسرا، توجه شما را به خود جلب می كند. به خیابان دانشسرا بروید و پس از حدود 5 دقیقه پیاده روی به باغ نگارستان می رسید.