ریپورتاژ آگهی
باغ دلگشا ؛ بنایی كه قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

باغ دلگشا ؛ بنایی كه قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

شیراز یكی از شهرهای زیبای ایران با زیبایی‌های بسیار است كه گردشگران زیادی زا به خودش جذب كرده است. یكی از زیبایی‌های این شهر باغ دلگشا می‌باشد كه قدمتی تاریخی دارد.
  • 1401/07/12
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : شیراز
تلفن : 66059000-021

شیراز یكی از شهرهای زیبای ایران با زیبایی‌های بسیار است كه گردشگران زیادی زا به خودش جذب كرده است. یكی از زیبایی‌های این شهر باغ دلگشا می‌باشد كه قدمتی تاریخی دارد.

شیراز شهری است مملو از باغ‌های زیبا و چشم نواز با قدمتی تاریخی. یكی از این باغ‌ها كه در فاصله ۵ دقیقه ای از ارامگاه سعدی قرار گرفته و با درختان بهارنارنجش انسان را مدهوش می‌كند باغ دلگشا است.باغی كه پس از فراز و نشیب‌ها و تخریب‌های بسیار تا به امروز پابرجا مانده است تا نشانی از قدرت و شكوه روزگار خود باشد. باغ دلگشای شیراز به قدری زیبا بوده است كه تیمور گوركانی بعد از دیدن این باغ دستور ساخت باغی مشابه باغ دلگشا را در سمرقند داد.

باغ دلگشا ؛ بنایی كه قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد-liX6cFGeMt

باغ دلگشا در كجا قرار دارد؟

باغ دلگشا در نزدیكی آرامگاه سعدی واقع شده است و به‌طور دقیق‌تر در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ كوهستان قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده كنید. اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیكی این مكان، ایستگاهی به نام چهارراه دلگشا دارند. نزدیك‌ترین ایستگاه مترو نیز، ایستگاه ولیعصر است كه از این مكان چند كیلومتری فاصله دارد و از آنجا باید در بلوار سلمان فارسی سوار تاكسی شوید.

سرگذشت باغ دلگشا شیراز

اگرچه قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حكومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مكانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حكومت نادرشاه تا آغاز حكومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران كریم‌خان زند دوباره این باغ جانی دوباره گرفت و به دوران اوج آبادانی و شكوه خودش رسید. سال‌ها بعد در دوران قاجار شخصی به نام حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ را احیا كرد اما بعد از او این باغ هماند مخروبه‌ شد تا اینكه در سال ۱۳۳۶ توسط نواب رضا قلی میرزا باغ خریداری شد و عملیات مرمت و بازسازی شروع شد. حدود ۳۰ سال بعد باغ دلگشا توسط میرزا علی اكبر قوام الملك مرمت شد درر زمان او بود كه ایوان و ستون‌های این عمارت بنا شد. پسر او نیز حمام را در ضلع شرقی باغ ساخت. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید این باغ تا حدود ۵۰ سال پیش نیز تحت تملك دختر قوام الملوك و همسرش ناظم الملك بود اما اكنون اداره آن در دست شهرداری است.

باغ دلگشا ؛ بنایی كه قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد-GtmzZRFJws

معماری باغ دلگشا

مساحت باغ دلگشا ۷٫۵ هكتار است و بیشترین درختی كه در آن یافت می‌شود، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شكوفه‌های زیبا و عطر و بوی دل‌انگیز بهار نارنج، فضایی بسیار دلنشین دارد.

با قدمتی كه به دوره زندیه بازمی‌گردد، عمارت موجود در وسط باغ به شیوه‌ معماری كاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه‌ دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یك تالار بزرگ به‌همراه چهار شاه‌نشین می‌شود. ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه‌ میانی آن وجود دارد كه رو به استخر است و پیرامون آن اشعاری از شوریده (شاعر شیرازی عهد صفوی، صاحب مثنوی سحر حلال) با خط نستعلیق نوشته شده است.

سقف‌هایی از چوب با گچبری‌های زیبا به‌همراه آینه‌كاری‌ها و نقاشی‌هایی از رنگ روغن به زیبایی این عمارت می‌افزایند. همچنین در مقابل ساختمان عمارت، حوض سنگی بزرگی جلب توجه می‌كند. آب باغ نیز از چشمه قنات آرامگاه سعدی تامین می‌شود. به‌علاوه ساخت اولین عمارت كلاه فرنگی ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است.

این باغ در سال ۱۳۸۱ و به شماره‌ ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده و اكنون در اختیار شهرداری شیراز است.

باغ دلگشا ؛ بنایی كه قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد-dkOhouf4Pc

مناسب‌ترین فصل برای بازدید از باغ دلگشا شیراز

هر موقع از سال شیراز زیبایی های خود را دارد اما در اردیبهشت شیراز همانند تكه‌ای از بهشت می‌شود با بوی خوش بهارنارنج كه در سراسر شهر حس می‌شود. پس هم اكنون به فكر تهیه بلیط هواپیما خود باشید. از آنجایی كه باغ دلگشا دارای درخت‌ها و گل‌كاری‌های زیباست، بهتر است در فصل بهار به دیدن این باغ بروید تا از شكوفایی گل‌ها و درخت‌ها لذت ببرید. درهای باغ همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به روی علاقه مندان باز است اما برای بازدیداز موزه این مجموعه باید در زمان ۹ صبح تا ۹ شب به باغ دلگشا مراجعه كنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از باغ دلگشا شیراز چه قدر است؟

برای ورود به باغ دلگشا باید با پرداخت هزینه اندكی بلیط تهیه كنید. زمان پیشنهادی برای بازدید از این باغ زیبا ۱ ساعت پیشنها شده است.