ریپورتاژ آگهی
با چشمه آب معدنی قزل داغ بیشتر آشنا شوید

با چشمه آب معدنی قزل داغ بیشتر آشنا شوید

در غرب آذرشهر تپه‌ های قرمز رنگی است به نام قیزیل داغ (كوه طلایی) كه آبهای گازدار پس از خروج از زمین به رسوبات آهكی تبدیل شده
  • 1401/06/22
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذرشهر
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : ایران، استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

رنگ آب چشمه تیره با مزه ملحی و درجه حرات آب ۲۰ درجه و با آب قلیایی دارای گاز كربنیك ، چشمه آب معدنی قزل داغ كربنات كلسیم و همچنین منیزیم، آهن و سولفات‌های این آب معدنی در ردیف  آب معدنی‌ های بیكربناته كلسیك و منیزیم دار و آهن دار سرد است.


با چشمه آب‌معدنی قزل‌داغ بیشتر آشنا شوید-1jtfv6vMfL

 

چشمه جوشان آب معدنی قزل داغی (كوه طلایی) آذرشهر و شكاف بزرگ كوه یال مانند آن از مناظر طبیعی و بسیار دیدنی و پرجاذبه این شهرستان هستند كه برای گردشگران و بازدید كنندگان جذابیت خاصی دارد.

این چشمه زلال و معدنی در بالای كوه نسبتا مرتفع و در محل تقریبا همواره با فشار متوسط گاز از دل زمین می جوشد و دمای آن تقریبا در فصل سرما و گرما تا حدودی ثابت است و چندان تغییر نمی كند.

در غرب آذرشهر تپه‌ های قرمز رنگی است به نام قیزیل داغ (كوه طلایی) كه آبهای گازدار پس از خروج از زمین به رسوبات آهكی تبدیل شده به تدریج سفت و سخت می‌ شود و تبدیل به نوعی از تركیبات آهكی می‌گردد از سوراخهای كوه گاز های آهكی با صدای مخصوصی خارج می‌ شود. این آب خاصیت درمانی دارد.
 تعداد مظاهر فعال ۲ مورد می‌ باشد كه قطـر حوضچه‌ های یكی از آنها ۲ متر و دیگری یك و نیم متر می‌ باشد و تعداد مظاهر نیمه فعال آن ۱۰ مورد می‌ باشد كه قطر حوضچه آنها كوچك است.

رنگ آب چشمه تیره با مزه ملحی و درجه حرات آب ۲۰ درجه و با آب قلیایی دارای گاز كربنیك ، چشمه آب معدنی قزل داغ كربنات كلسیم و همچنین منیزیم، آهن و سولفات‌های این آب معدنی در ردیف  آب معدنی‌ های بیكربناته كلسیك و منیزیم دار و آهن دار سرد است كه مردم آذرشهر و آبادی‌های اطراف در فصل تابستان جهت استفاده از خاصیت شفابخش این آب معدنی به این محل می‌ آیند و درحوضچه‌ های كوچك آن آب تنی می‌ كنند.

ویلسون جهانگرد آمریكائی در خاطرات خود می‌نویسد: معروفترین مرمر به رنگ‌های قرمز – سبز و سفید در منطقه‌ی جنوب غربی آذرشهر وجود دارد كه از چشمه‌های بلوری كوه قرمز این شهر ایجاد می‌ شود اینها به چشمه‌های مرمر معروف هستند.

از معروف ترین جاذبه‌ های توریستی آذرشهر همین آب معدنی قیزیل داغ  می‌ باشد.