ریپورتاژ آگهی
۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه

رشت؛ شهری هست كه در شما انگیزه‌های درونی «لذت جویی» و «تجربی» رو برانگیخته می‌كنه. شهری كه می‌طلبه در كوچه‌ها و پس كوچه‌هاش گم بشی و توی خیابون‌هاش پرسه بزنی. یكی از جاذبه‌های حسی این شهر بارونه و رشت به بارون‌های نقره‌ای، ریز و یكریزش شهرت داره.
  • 1401/06/17
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

رشت؛ شهری هست كه در شما انگیزه‌های درونی «لذت جویی» و «تجربی» رو برانگیخته می‌كنه. شهری كه می‌طلبه در كوچه‌ها و پس كوچه‌هاش گم بشی و توی خیابون‌هاش پرسه بزنی. یكی از جاذبه‌های حسی این شهر بارونه و رشت به بارون‌های نقره‌ای، ریز و یكریزش شهرت داره.

اقلیم توی این شهر مثل هر شهر و دیار دیگه‌ای اثرش رو روی ساختمون‌ها و فضاهای شهری گذاشته، از این رو چه سفری با مقصد مشخص به این شهر داشته باشید چه سفری بدون مقصد مشخص حسابی از تجربه حضور در رشت و گشت و گذار در فضاهای مختلف اون كیف می‌كنید و سرشار می‌شید.
 در شهر رشت پیاده باشید یا سواره فرقی نمی‌كنه چرا كه می‌تونید با تمام وجود زیبایی‌ها و عناصر محیطی این شهر رو ببینید، بشنوید، ببویید و احساس كنید. خیابون‌های رشت سرزنده، پر جنب و جوش و امن هستن و دسترسی محلی در اون‌ها به راحتی صورت می‌گیره. با بودن در بیرون و محله‌ها شاهد تعداد زیاد مردم در فضاهای این شهر و تعاملات اجتماعی بینشون می‌شید.

با رفتن به رشت ۵ فضا وجود داره كه بهتره دیدنشون رو از دست ندید، میشه در هر كدوم از این فضاها ساعت‌ها وقت گذروند و تجربه‌ی حاصل از این وقت گذرونی رو جرعه جرعه نوشید.

 

۱- غروب‌های میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت بیش از ۸۰ سال از احداثش می‌گذره و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده، این میدان كه در مركز رشت قرار گرفته دسترسی خوبی از خیابان‌های شریعتی، علم الهدی و امام داره و مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی رشت مثل ساختمان اداره پست، كتابخانه ملی ایران، هتل ایران و كاخ شهرداری با قرارگیری در اطراف میدان شهرداری انگار این جاذبه گردشگری رو در آغوش گرفتن و همین امر سبب شده تا اتمسفر عجیب و دلنشینی از دهه‌های گذشته بر فضای پیرامونی میدان حاكم بشه.

میشه از فروشنده‌های باحال یكی از دكه‌هایی كه در میدان چایی می‌فروشن، چایی آلبالویی گرفت و روی نیمكت‌های سنگی و چوبی حوالی میدون نشست و پرواز پرنده‌ها رو تماشا كرد یا این كه سوژه عكاسی مجسمه‌ای بی‌نظیر شد و به همین بهونه رشته خشكاری دست گرفت و لحظه‌ای غرق خوشمزگی این خوردنی ساده شد و لبخند زد. غروب‌های میدان شهرداری تو رو دعوت می‌كنه تا دست خودت یا یارت رو بگیری و با دل خوشی روی سنگ فرش‌های اون قدم بزنی و آواهای گوش نوازی رو بشنوی، بعد هم كه حسابی كیفور شدی بری از دكه‌ای دیگه هر نوع كبابی كه دلت می‌خواد بگیری و نوش جان كنی.

 

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه-UY5hyZhPdR

۲- بازار رشت، مكانی پر از الوان و آواز

بازار رشت بافتی تاریخی داره و ۱۴ كاروانسرای جذاب رو كه به دوران قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردن به خودش متصل كرده. این بازار فعالیت خودش رو از ساعت ۸ صبح شروع می‌كنه و تا ساعت ۱۰ شب پویا و پر سر و صدا به قوت خودش باقیه. خیلی‌ها معتقدن اگر به رشت پر ماجرا و زیبا سفر كنید و از بازار سنتی اون دیدن نكنید، رشت‌گردی‌تون كامل نمی‌شه. این بازار مملو از رنگ و آوازهای شنیدنیه، توی اون می‌تونید صنایع دستی و انواع خوراكی‌های تازه و محلی رو تهیه كنید و كلی وقت با كیفیت بگذرونید.

برای رسیدن به بازار سنتی رشت می‌تونید به میدان شهرداری برید و بعد وارد خیابان امام خمینی بشید و از این طریق بدون واسطه با فرهنگ و مردم شگفت‌انگیز این منطقه بیشتر آشنا بشید. بازار بزرگ رشت متنوع و جذابه و در اون هر كاسبی به سبك و سیاق خودش آوازی سر می‌ده و به نحوی محصولش رو معرفی می‌كنه تا مشتری و خریدار جذب كنه و اجناسش رو به فروش برسونه. این بازار بخش‌های متفاوتی مثل طاقی بزرگ، طاقی كوچك، طاقی سعادت، كاروانسرای محتشم، كاروانسرای چینی چیان و ملك داره كه هر كدوم از اون‌ها راسته فروش یك كالای مشخص هستن.

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه-AnDZJMC0Up

۳- خانه میرزا كوچك خان

خانه میرزا كوچك خان جنگلی فاصله‌ای ۱۰ دقیقه‌ای با میدان شهرداری رشت داره و می‌تونید خیابان سعدی و بعد خیابان استاد سرا رو به صورت پیاده طی كنید تا وارد خونه‌ای بشید كه از قدمتی ۲۰۰ ساله داره و به لحاظ تاریخی و سیاسی ارزش زیادی رو شامل می‌شه. بازدید از این خونه شما رو نه تنها با نهضت جنگل آشنا می‌كنه، بلكه سبب می‌شه در معماری اصیل گیلانی قدم بزنید و سبك معماری اون دوران رو به خوبی ببینید. خانه میرزا كوچك خان یه بنای خاص و تاریخیه كه در حال حاضر به موزه تبدیل شده و با رفتن به هر طبقه، اتاق و سالن اون می‌شه از نزدیك یك یك سندها و وسیله‌های جنبش جنگل رو از نظر بگذرونید و از اصیل بودن فضایی كه درش خودتون رو قرار دادید حسابی كیف كنید.

برای گشت و گرد در دل این خونه‌ی تاریخی كه حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت داره، با توجه به كنجكاو بودن خودتون ۱ تا ۲ ساعت زمان در نظر بگیرید. مبلغ بلیط چندان قابل توجه نیست و عموما می‌تونید در بازه‌های ۸:۳۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۱ به سهل‌ترین حالت ممكن از خانه میرزا كوچك خان دیدن كنید و قطعا حس عجیبی داره كه از ضلع شمالی میدان شهرداری به محله‌ای بیایید كه افراد مشهوری مثل ابتهاج و نامجو در اون زندگی كردن. بازدید از این خونه در هر فصلی می‌تونه جذاب و شعف انگیز باشه، از این رو از پیشنهاد می‌كنیم حتما زمانی رو برای بودن در حیاط این خونه و تماشای بنا در برنامه‌تون بگذارید.

 

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه-eGQWnkLVKi

۴- آرامگاه دكتر حشمت

بعد از بازدید خانه میرزا كوچك خان حسابی با تاریخ و روند نهضت جنگل آشنا شدید و زمان مناسبیه تا به آرامگاه دومین فرد تأثیرگذار در این نهضت برید. ابراهیم حشمت كه ملقب به سردار حشمت بوده به عنوان یكی از سران نهضت جنگل فعالیت می‌كرده و در شرق گیلان كارهای مهمی مثل تاسیس مدارس و احداث راه سیاهكل و لاهیجان انجام داده. آرامگاه دكتر حشمت در یكی از محله‌های قدیمی شهر رشت به نام چله خانه قرار داره و برای رسیدن به اون نیازه تا حدود ۱۱ دقیقه‌ای رو از خانه میرزا رانندگی كنید.

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه-qwgmnVdu4d

۵- باغ محتشم

باغ محتشم یا پارك شهر رشت از جمله فضاهای بی‌نظیر شهری هست كه در دوران قاجار، حدود ۱۱۴ سال پیش احداث شده. این تفرجگاه زیبا و بزرگ در بخش جنوبی رشت و خیابان حافظ قرار داره و در دل خودش یك عمارت كلاه فرنگی با ویژگی‌ها منحصر به فرد و دیدنی جا داده، عمارتی تابستانی با تزئیناتی زیبا و با شكوه. با رفتن به باغ محتشم و قدم زدن زیر سایه‌ی درختان قدیمی اون به قطعه «باغ محتشم» با صدای خواننده بی بدیل گیلكی آقای ناصر وحدتی گوش بدید و حظ ببرید از دوره كردن خاطراتی كه در رشت برای خودتون ساختید.

 

۵ جای دیدنی رشت كه شهر گردی‌تون رو كامل می‌كنه-oK8RvjjwiQ