ریپورتاژ آگهی
لیستی از بهترین غذاهای بوشهری

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری

استان بوشهر علاوه بر غذاهای محلی خوشمزه، حلواها و دسرهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد. حلوای سَردَ بُندو و حلوای مسقطی، از جمله حلواهای معروف و خوشمزه استان بوشهر است.
  • 1401/06/17
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مردم استان بوشهر با مهمان‌نوازی و خونگرمی خود در سراسر ایران و جهان معروف بوده و به دلیل همین ویژگی مردمان بوشهر، سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این استان سفر می‌كنند.

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-xpVqeuOLOw

به گزارش سلام نو، استان بوشهر یكی از زیباترین استان‌های ایران می‌باشد. مردم استان بوشهر بسیار مهمان‌نواز و خونگرم بوده و همین خونگرمی و مهمان‌نوازی آنها سبب شده تا گردشگران زیادی به این استان سفر كنند.

غذاهای محلی و سنتی بوشهر از جمله غذاهای لذیذ ایرانی می‌باشد كه در سراسر دنیا معروف می‌باشد. بانوان بوشهری با پخت و طبخ غذاهای لذیذ و متنوع جنوبی باعث جذب گردشگران بسیار زیادی به این استان می‌شوند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ سعی شده تا مطالب مفیدی درباره غذاهای محلی استان بوشهر گفته شود و مواد لازم برای پخت هر یك از آنها به ترتیب آورده شود.

غذاهای محلی استان بوشهر

مردم استان بوشهر با مهمان‌نوازی و خونگرمی خود در سراسر ایران و جهان معروف بوده و به دلیل همین ویژگی مردمان بوشهر، سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این استان سفر می‌كنند. در استان‌های جنوبی ایران به دلیل مجاورت با دریا و مناطق آبی، غذاهای آبی و دریایی پخته می‌شود و فرهنگ غذایی جنوب ایران، علی‌الخصوص استان بوشهر، بسیار متفاوت‌تر از سایر استان‌ها بوده و غذاهای متنوع و خوشمزه بسیار زیادی دارد. در ادامه مطلب به معرفی هر یك از غذاهای محلی استان بوشهر و نحوه پخت آنها خواهیم پرداخت.

· میگوپلو بوشهری

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-xWH7NRaM71

میگو یكی از محصولات دریایی بسیار پرطرفدار در میان مردمان جنوب به خصوص مردم بوشهر است و میگوپلو بوشهری نیز یكی از غذاهای محبوب مردم استان بوشهر می‌باشد . اغلب مردم بوشهر این غذا را خیلی تند طبخ می‌كنند.

تفاوت اصلی میگو پلو بوشهری با سایر میگو پلوهایی كه در جاهای دیگر ایران طبخ می‌شود، در این است كه برای پخت میگو پلو بوشهری، تمبر هندی فراوانی استفاده می‌شود و همین امر موجب تفاوت بسیار زیاد میگو پلو بوشهری با سایر میگو پلوها می‌شود. این غذای بسیار محبوب سرشار از پروتئین، امگا ۳، مواد معدنی و خواص آنتی‌اكسیدانی می‌باشد و در مداوای بیماری‌هایی مانند سرطان، آلزایمر، فشارخون، كم‌خونی، بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

مواد لازم برای پخت این غذای دریایی خوشمزه، برنج، میگو پاك شده، سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)، پیاز، سیر، زعفران، زردچوبه، نمك، فلفل، ادویه كاری، تمبر هندی و رب گوجه‌فرنگی می‌باشد.

· دمی لخلاخ

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-06xQnolOOH

لخلاخ ریشه عربی داشته و از یك كلمه عربی به نام لخلخه و به معنای بوی خوش است. این غذا بیشتر در كشورهای عرب‌نشین حاشیه خلیج‌فارس طبخ می‌شود كه در بین مردمان جنوب ایران نیز طرفداران زیادی دارد. مردم محلی بوشهر این غذا را كه با برنج طبخ شده و نوعی دمی می‌باشد با ماهی‌هایی مانند ماهی سنگسر، هامور، سبیتی و سرخو می‌پزند. مواد لازم برای تهیه‌ این غذا ماهی، برنج، سیر، پیاز، كره یا روغن، شوید (شبت) و ادویه‌جات است. برخی از مردم محلی بوشهر در كنار شوید از شنبلیله نیز استفاده می‌كنند.

· كبه از غذاهای محلی بوشهر

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-wg8XphHL1l

این غذا ریشه عربی داشته و در كشورهای عربی طبخ می‌شود؛ اما در بین مردم بوشهر نیز محبوبیت خاص خود را دارد. این غذا نیز مانند بسیاری از غذاهای دیگر به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود، اما اساس اصلی این غذا، بلغور ریز گندم یا للك می‌باشد.

مواد لازم برای پخت این غذا در بین مردمان مختلف، متفاوت است و در هر شهری از كشور به شیوه‌های مختلف پخته می‌شود. البته مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد آن گوشت چرخ كرده، بلغور ریز گندم، پیاز، گشنیز، عدس قرمز، دارچین، فلفل سیاه، آبلیمو، گردوی خردشده، بادام زمینی خردشده، زرشك و كشمش است.

در برخی از شهرها و مناطق كشور از برنج و سیب‌زمینی هم برای پخت كبه استفاده می‌كنند. در واقع تمام مواد ذكر شده را با هم مخلوط كرده و به خوبی به عمل می‌آورند و سپس در روغن داغ غوطه‌ور ساخته و آن را سرخ می‌كنند. از آنجایی كه این غذا در روغن داغ سرخ می‌شود، ممكن است برای برخی از افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای مناسب نبوده و خوردن آن توصیه نشود.

· قیمه بوشهری

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-MKJ2p5dk4B

بسیاری از افراد با شنیدن نام این غذا تصور می‌كنند كه این غذا طعمی مانند قیمه معمولی دارد، در حالی‌كه این غذا تفاوت‌های بسیاری با قیمه معمولی دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت این غذا با قیمه معمولی، در له كردن گوشت قیمه است. مردمان بوشهر، گوشت قیمه بوشهری را له كرده و به صورت له شده می‌خورند.

به طوری‌كه در هنگام خوردن این غذا، گوشت‌های آن كش می‌آید. این غذا برای كسانی كه عاشق غذای ترش و شور هستند، مناسب است؛ چرا كه طعمی بسیار ترش و شور دارد. مواد لازم برای پخت این غذا لپه، پیاز، گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، دارچین، زرچوبه، گرد لیمو عمانی، زعفران و نمك است. در بوشهر این غذا اغلب همراه با شكر پلو سرو شده و خورده می‌شود.

· شكر پلو

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-APOfWVe4Jv

این غذا مناسب افرادی است كه عاشق غذاهای شیرین هستند. شكر پلو یكی از غذاهای مجلسی و اعیانی مردم جنوب و بوشهر می‌باشد كه در اغلب موارد با قیمه بوشهری سرو و خورده می‌شود. در واقع طعم شیرین این غذا با طعم شور قیمه بوشهری آمیخته شده و تركیبی جالب به وجود می‌آورد.

شكر پلو بوشهری در واقع همان شیرین پلویی است كه در سایر شهرهای ایران پخته می‌شود و تنها تفاوتی كه شكر پلو دارد، رنگ زرد آن است. رنگ زرد شكر پلو به دلیل استفاده از زعفران در طبخ آن است. مواد لازم برای پخت این غذا برنج، شكر و زعفران است و برای تزئین آن از خلال پسته استفاده می‌شود.

· دال عدس بوشهری

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-Bb2KsuIvmt

دال عدس یكی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین غذاهای محلی استان بوشهر است. این غذا در اغلب موارد همراه با ترشی و سبزی خوردن سرو می‌شود. مواد لازم برای پخت این غذا عدس، نمك و فلفل می‌باشد.

این غذا سرشار از بتاكاروتن می‌باشد و به همین دلیل، این غذا منبع مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بوده و باعث تقویت بینایی افراد می‌باشد. مصرف این غذا برای افرادی كه دچار كم‌خونی می‌باشند، به شدت توصیه می‌شود.

· یتیمك بوشهری

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-7RyILoeQba

این غذا نیز یكی از غذاهای رایج استان بوشهر است كه بدون گوشت پخته می‌شود؛ اما به دلیل وجود لوبیا در این غذا، این غذا نیز از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار بوده و همواره یكی از غذاهای اصلی سفره مردمان بوشهری است.

این غذا برای افرادی كه عاشق غذاهای تند می‌باشند، مناسب است. در واقع اصلی‌ترین مشخصه این غذا، تند بودن آن و تمبر هندی داخل آن می‌باشد. تمبرهندی یكی از موادی است كه در یتیمك بوشهری به مقدار زیادی استفاده می‌شود.

مواد لازم برای پخت این غذا، بادمجان، تمبرهندی، لوبیا چشم بلبلی و پیاز است. یتیمك بوشهری با غذای یتیمچه كه در برخی از شهرهای دیگر طبخ می‌شود، تفاوت دارد و با هم یكی نیستند.

· گمنه یا للك

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-BCAmLV1Wdt
گمنه یا للك كه با بلغور ریز گندم تهیه می‌شود یكی از غذاهای اصلی استان بوشهر، خوزستان و كهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و لرها به آن گِوِنه می‌گویند. گمنه به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود و در مناطقی از خوزستان به جای پخت آش پشت سر مسافر، این غذا را پشت سر مسافر می‌پزند و حتی برای منزل نو نیز این غذا پخته می‌شود.

برای پخت بلغور گندم از آب معمولی استفاده می‌شود؛ اما برخی نیز برای پخت آن از آب مرغ استفاده می‌كنند كه طعم غذا را لذیذتر می‌كند. مواد لازم برای پخت این غذا، گمنه یا للك یا همان بلغور ریز دانه گندم، روغن و پیاز است.

مردم بوشهر در بسیاری از موارد به جای پخت برنج و پلو در كنار غذاهایی مانند قیمه بوشهری یا خورشت گوشت، گمنه یا للك می‌پزند و در كنار خورشت‌ها میل می‌كنند.

به دلیل اینكه در این غذا از بلغور گندم استفاده می‌شود، برای كاهش كلسترول، پیشگیری از دیابت و همچنین پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و كاهش سرطان پستان در خانم‌ها بسیار مفید است.

· قلیه میگو

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-IVOlJ34oVe

میگو و ماهی یكی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد غذایی سفره مردمان جنوب می‌باشد. قلیه میگو از غذاهای سنتی و محلی استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان است كه در هر استان به روشی متفاوت طبخ می‌شود. این غذا نیز مانند سایر غذاهای جنوبی تند بوده و بهتر است این غذا را به همان میزان تندی اصلی میل كنید.

این غذا را می‌توان همراه با گمنه یا للك میل كرد. این غذا یكی از غذاهای مفید و مقوی استان بوشهر می‌باشد كه سرشار از امگا و سلنیوم و آهن است و برای جلوگیری و مقابله با بیماری‌های افزایش فشار خون، سرطان روده بزرگ، انواع سرطان خون مانند لوسمی، آلزایمر و كم‌خونی موثر است.

· دوقوس ماهی

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-9Aqs5Qb6mw

این غذا یكی از غذاهای مهم و اصلی مردم استان بوشهر و بندر دیلم است كه اغلب در كنار پلو سرو می‌شود. ماهی به كار برده شده در این غذا، ماهی حلوای سفید است كه در زبان محلی به آن زبیدی می‌گویند. زبیدی به معنای برتر است. این غذا یكی از غذاهای مجلل و گران قیمت بوشهری‌ها است.

· قلیه ماهی

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-rfIVLglWvO

این غذا یكی از غذاهای محلی استان بوشهر می‌باشد كه در سفره هر بوشهری یافت می‌شود. مردم شمال ایران نیز قلیه ماهی می‌پزند و بدیهی است كه قلیه ماهی شمال با قلیه ماهی جنوب تفاوت‌هایی خواهد داشت.

مردم بوشهر اكثراً این غذا را با نام قلیه می‌شناسند. قلیه ماهی در كنار شیرین پلو و یا گمنه سرو می‌شود. مردم بوشهر از آرد و تمبرهندی فراوان برای پخت ماهی استفاده می‌كنند و این غذا را بسیار تند طبخ می‌كنند.

· نشاء

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-Bem6v1kksh

نشاء نوعی دسر بوده كه مردم استان بوشهر این دسر را اغلب در ماه مبارك رمضان آماده می‌كنند. نشاء طعمی بسیار نزدیك به طعم شله زرد دارد و مواد لازم برای پخت آن نیز شكر، گلاب، آب، زعفران و نشاسته است.

· ماهی حمام شكم پر

لیستی از بهترین غذاهای بوشهری-xUUgHL5Kpd

ماهی شكم پر از جمله غذاهایی است كه در شهرهای مختلف پخته می‌شود و اغلب در شهرهای شمالی و جنوبی ایران یكی از غذاهای اصلی به حساب می‌آید؛ اما روش پخت این غذا در هر ناحیه‌ای متفاوت بوده و همین تفاوت باعث لذیذتر شدن طعم غذا می‌شود.

تفاوت اصلی در طبخ ماهی شكم پر مربوط به سبزیجات به كار رفته در آن است. برای پخت ماهی شكم پر استان‌های جنوبی و بوشهر از شنبلیله، تمبر هندی، سیر، پیاز، كشمش، زرشك به‌همراه ادویه‌جات استفاده می‌كنند و سپس ماهی را سرخ می‌كنند.

استان بوشهر علاوه بر غذاهای محلی خوشمزه، حلواها و دسرهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد. حلوای سَردَ بُندو و حلوای مسقطی، از جمله حلواهای معروف و خوشمزه استان بوشهر است.