ریپورتاژ آگهی
آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تكنولوژی ایرانی در خراسان

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تكنولوژی ایرانی در خراسان

مرتضی كوثری؛ راهنمای تور و سفیر فرهنگ ایرانه و معتقده ایران رو باید دید، از این رو حسابی ایرانگردی و طبیعت‌گردی كرده و دیدش رو وسعت بخشیده.
  • 1401/06/10
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : استان خراسان رضوی -شهر مشهد
تلفن : 66059000-021

مرتضی كوثری؛ راهنمای تور و سفیر فرهنگ ایرانه و معتقده ایران رو باید دید، از این رو حسابی ایرانگردی و طبیعت‌گردی كرده و دیدش رو وسعت بخشیده. مرتضی عاشق سفر كردنه و برای همین در دانشگاه تهران برنامه‌ریزی گردشگری خونده و اشراف خوبی به تاریخ و تمدن سرزمین‌مون داره. اون در سفری تصمیم می‌گیره روی خراسان بزرگ متمركز بشه، چرا كه به نظرش خراسان به اندازه كافی مظلوم واقع شده و واقعا شایستگی اینو داشته كه ده روزی رو در این منطقه باشه. مرتضی در این سفر به نشتیفان می‌ره تا از جاذبه‌ی مثال‌زدنی این شهر یعنی «آسیاب‌های بادی» دیدن كنه.

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تكنولوژی ایرانی در خراسان-9Kv08WC7Vh

مرتضی می‌گه اسم نشتیفان رو سال‌ها پیش شنیده بوده و از ذهنش پاك نمی‌شده چون اسمش خاص بود، دقیقا مثل اسم آسباد. اون از علت علاقه‌اش به آسیاب‌های بادی نشتیفان می‌گه: "آسبادها رو به خاطر معماری خاصش دوست دارم، یعنی نمونه بارز معماری سنتی با رویكرد پایدار. نمی‌دونم در مورد بادهای صد و بیست روزه سیستان میدونین یا نه، بادهای شدیدی كه قدیمیا به خدمت گرفتنش و به لطفش آسباد رو ساختن."

 

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تكنولوژی ایرانی در خراسان-BPODNTanqV
اون نحوه كار كردن آسباد رو این‌طور توضیح می‌ده: "باد به این پره‌ها می‌خورده، پره‌ها می‌چرخیدن، این انرژی به قسمت پایین كه دیده نمی‌شه منتقل می‌شده و دو تا سنگ استوانه‌ای و پهنی كه روی هم بودن رو به حركت در میاورده، گندم رو از سوراخ سنگ اول می‌ریختن و در نهایت آرد از لابه‌لای این دو سنگ بزرگ بیرون میومده. می‌بینید چه ساده و قشنگ. اینطوری نیروی طبیعیِ پاكِ باد رو مهار می‌كردن، هیچ آلودگی‌ای نداشته و چرخه طبیعت هم به هم نمی‌خورده. اونا به جای اینكه منابع‌مون رو به باد بدن، باد رو مهار می‌كردن و ازش بهترین كارایی رو می‌گرفتن. نكته‌ای كه تو زندگی امروزی خیلیا باید در موردش تأمل كنن."

آس‌بادهای نِشتیفان نمونه‌ای پایدار و منحصر به فرد از تكنولوژی ایرانی در خراسان-aC16McT7OD

مرتضی توصیه می‌كنه كه به خراسان سفر كنیم و این زیبایی‌ها رو ببینیم و سفر مسئولانه داشته باشیم و اگر از اون بپرسیم كه در خراسان چی در انتظارمونه تا ببینیمش، می‌گه: "بكرترین كویر ایران، تاریك‌ترین آسمون ایران، كاروانسراها، مساجد و قلعه‌های قدیمی، چشمه‌های آب‌گرم، دریاچه‌های نمك و روستاهای بكر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی فوق العاده. خراسان رو به كسایی كه واقعا اهل سفر، اهل تجارب متفاوت و بهتر بگم اهل یادگیری هستن توصیه میكنم."