ریپورتاژ آگهی
روستای برم سیاه

روستای برم سیاه

در ۱۰ كیلومتری خومه زار ۲۵ كیلومتری نورآباد واقع شده، این روستاحدود۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد و تقریباً همه ساكنان آن قشقایی هستند. روستای پودنك هم در ۵ كیلومتری خومه زار و در فاصله میان خومه زار و برم سیاه واقع شده است، حدود ۱۰۰۰نفر جمعیت دارد و به عنوان یك روستای لری شناخته می‌شود.
  • 1400/11/11
  • استان : فارس
  • شهر : خومه زار
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : در ۱۰ كیلومتری خومه زار ۲۵ كیلومتری نورآباد واقع شده،
تلفن : 66059000-021

در ۱۰ كیلومتری خومه زار ۲۵ كیلومتری نورآباد واقع شده، این روستاحدود۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد و تقریباً همه ساكنان آن قشقایی هستند. روستای پودنك هم در ۵ كیلومتری خومه زار و در فاصله میان خومه زار و برم سیاه واقع شده است، حدود ۱۰۰۰نفر جمعیت دارد و به عنوان یك روستای لری شناخته می‌شود.

در این تحقیق تمامی پاسخگویان مردان ۱۷ سال به بالا بودند. دلیل این كار سادگی مصاحبه و عدم وجود شرایط مناسب برای مصاحبه با زنان بود. ضمن آنكه در این مناطق با ساختار پدرسالارانه، نظرات زنان درمورد مسائل اجتماعی چندان تفاوتی با مردان ندارد. پاسخگویان در مجموع ۸۹ نفر بودند كه از این تعداد ۱۶ نفر لر پودنك، ۲۵ نفر لر خومه زار، ۱۷ نفر ترك برم سیاه و ۳۱ نفر ترك خومه زار بودند. از بین این تعداد هم ۵ نفر لر خومه زار، ۵ نفر ترك خومه زار، ۵ نفر لر پودنك و ۵ نفر هم ترك برم سیاه برای مصاحبه كیفی انتخاب شدند.

تحلیل داده ها:

از میان ۱۷ نفر ترك برم سیاه، ۱۵ نفر گفتند كه لرها می توانند در این منطقه زندگی كنند.۱۱ نفر از آنها حاضر شدند، لرها را در روستای خود بپذیرند. ۱۱ نفر هم حاضر شدند با یك لر تراكتور شراكتی بخرند. از میان این ۱۷ نفر پاسخگو، ۱۲ نفر حاضر بودند یكی از اعضای مرد خانواده آنها با یك دختر لر ازدواج كند. ۱۰ نفر هم گفتند كه حاضرند با ازدواج دختری از خانواده خود با یك مرد لر موافقت كنند.

از میان ۱۶ نفر پاسخگو در روستای لر نشین پودنك، ۱۱ نفر گفتند كه ترك‌ها می توانند در این منطقه زندگی كنند، ۷ نفر گفتند ترك‌ها می توانند در پودك زندگی كنند، ۴ نفر حاضر بودند با یك ترك تراكتور شراكتی بخرند. ۶ نفر حاضر بودند پسری از خانواده آنها با یك دختر ترك ازدواج كند و پنج نفر حاضر بودند با ازدواج دختری از خانواده خود با یك پسر ترك موافقت كنند. جواب های پاسخگویان در پودنك نشان می دهد كه در این منطقه هم مانند برم سیاه، به تحقیقات زمینه ای احتیاج بوده كه عدم انجام تحقیقات زمینه ای و مرتب كردن پاسخ‌ها باعث شده ترتیب شدت جواب‌ها به هم بخورد.

از میان ۲۵ پاسخگوی لر خومه زاری ۲۳ نفر حاضر بودند ترك‌ها در آن منطقه زندگی كنند. ۲۳نفر هم حاضر بودند ترك‌ها را در محله خود بپذیرند.۲۱ نفر حاضر بودند با یك ترك تراكتور شریكی بخرند ۱۷ نفر حاضر بودند پسری از خانواده آنها با یك ترك ازدواج كند و ۱۷ نفر نیز با ازدواج دختری از خانواده آنها با ترك‌ها موافق بودند.

از میان ۳۱ پاسخگوی ترك خومه زار ۲۹ نفر حاضر بودند كه یك لر را در خومه زار بپذیرند. ۲۷نفر هم حاضر بودند لرها را در محله خود بپذیرند. ۲۵ نفر حاضر بودند با یك لر تراكتور شریكی بخرند.۲۲ نفر حاضر بودند پسری از خانواده آنها با یك لر ازدواج كند و ۱۹ نفر نیز با ازدواج دختری از خانواده آنها با یك لر موافق بودند.

مقایسه پاسخهای داده شده به گزینه‌ها در مناطق مختلف فرضیه ما را به خوبی تایید می‌كند. مطابق نتایج حاصل از نرم افزار SPSS در حالیكه ۹۲ درصد لرها و ۹۳ درصد ترك‌ها درخومه زار به گزینه اول پاسخ مثبت داده اند این میزان برای ترك‌های برم سیاه ۸۸ درصد و برای لرهای پودنك ۶۸ درصد بوده است.

داده‌های كیفی مشخص می‌كنند كه عدم تمایل لرهای پودنك به حضور ترك‌ها در این منطقه نه به دلایل فرهنگی كه به دلایل اقتصادی است و در واقع آنها نگران كمبود مرتع برای دامهای خود هستند.

برای گزینه دوم كه مثل گزینه اول به مساله همزیستی مكانی مربوط می‌شود بین لرهای خومه زار ۹۲ درصد و بین ترك‌های خومه زار ۸۷ درصد پاسخ مثبت بوده است. این میزان پاسخ مثبت در میان لرهای پودنك ۴۳ درصد بوده كه این میزان تمایل پایین به عوامل مرتبط با پاسخ به گزینه اول مربوط است. حدود ۶۴ درصد ترك‌های برم سیاه هم به این گزینه پاسخ مثبت داده اند كه این میزان ۱۷ درصد پایین‌تر از پاسخ مثبت ترك‌های خومه زار به این گزینه است.

۸۴ درصد از لرهای خومه زار و ۸۰ درصد از ترك‌های خومه زار به گزینه سوم پاسخ مثبت داده‌اند در حالیكه این میزان در میان لرهای پودنك ۲۵ درصد و در میان ترك‌های برم سیاه ۵۸ درصد بوده است. لرهای پودنك برای عدم تمایل خود برای خرید یك تراكتور شراكتی با یك ترك بیشتر به عدم تمایل نسبتا به نفس مساله شراكت و نداشتن اعتماد به ترك‌ها اشاره كرده‌اند. لرهای پودنك ۵۹ درصد كمتراز لرهای خومه زار به این گزینه پاسخ مثبت داده اند حال آنكه این دو ده كمتر از ۵ كیلومتر با یكدیگر فاصله دارند و در ضمن به دلیل همین نزدیكی سابقه خویشاوندی و ارتباطات زیادی هم با هم دارند. برای گزینه چهارم یعنی تمایل به ازدواج پسری از خانواده خود یا دختری از قومیت دیگر در میان لرهای خومه زار ۶۸ درصد پاسخ مثبت و در میان ترك‌های خومه زار ۷۰ درصد پاسخ مثبت به دست آمده است. بالاترین پاسخ مثبت به این گزینه متعلق به لرهای پودنك و ۷۷ درصد بوده است.۷۰ درصد از پاسخگویان در میان ترك‌های برم سیاه هم به این گزینه پاسخ مثبت داده اند. تحلیل داده‌های كیفی نشان می‌دهد كه پاسخ‌های مثبت به این گزینه در میان سكنه خومه زار بیشتر به دلایل انسانی و نوع دوستی و در میان ترك‌های برم سیاه و لرهای پودنك غلبه بر دیگری بوده است. این احساس غلبه بر دیگری با ازدواج با دختر آنها همانند سایر مناطق شرقی در این منطقه هم رواج دارد. در حالیكه ۶۸ درصد از لرهای خومه زار و ۶۱ درصد از ترك‌های خومه زار به گزینه پنجم پاسخ مثبت داده‌اند این میزان در میان لرهای پودنك فقط ۲۵ درصد بوده است ۵۸ درصد از ترك‌های برم سیاه هم به این گزینه پاسخ مثبت داده اند. دلایل پایین بودن میزان پاسخ مثبت به این گزینه‌ها در میان لرهای پودنك را می‌توان به همان دلایل بالا بودن پاسخ مثبت آنها به گزینه چهارم نسبت داد. تحلیل داده‌های كیفی مشخص می‌كنند كه استدلال لرها برای پذیرش دیگری به ترتیب بر مبنای ایرانیت، انسانیت و اسلامیت قرار دارد حال آنكه استدلال قشقایی‌ها برای پذیرش دیگری به ترتیب بر مبنای اسلامیت، ایرانیت و انسانیت استوار است. همچنین مقایسه داده‌ها نشان می‌دهد سطح تحمل بین فرهنگی در میان لرهای خومه زار از همه بیشتر و در میان لرهای پودنك از همه كمتر است و همانطور كه قبلا هم گفته شد نكته مهم در این مساله است كه این دو گروه كمتر از ۵ كیلومتر با هم فاصله دارند. همچنین مشخص شد كه روحیه همكاری و مشاركت در میان ترك‌های برم سیاه ۳۹ درصد از لرهای پودنك بیشتر است در حالیكه در خومه زار روحیه مشاركت لرها ۴ درصد از ترك‌ها بیشتر است.

روستای برم سیاه-mDVkZ4bVKj

روستای برم سیاه-Jeq8Mgiq6c

روستای برم سیاه-3hAuz4qXJQ