ریپورتاژ آگهی
پل خاتون

پل خاتون

در سه كیلو متری جنوب شهرستان خوی بر روی رود خانه قطور و در راستای جادّه خوی به ارومیّه پلی كهن وجود دارد، كه در زبان مردم و اسناد و مدارك موجود به نام پل خاتون معروف است،
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : خوي
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : در سه كیلو متری جنوب شهرستان خوی
تلفن : 66059000-021

در سه كیلو متری جنوب شهرستان خوی بر روی رود خانه قطور و در راستای جادّه خوی به ارومیّه پلی كهن وجود دارد، كه در زبان مردم و اسناد و مدارك موجود به نام پل خاتون معروف است، این پل دارای پایه ها و موج شكن هایی به شكل پشت ماهی از سنگ های نسبتا” بزرگ و منظم با ملاط ماسه و آهك ساخته شده است، در قسمت فوقانی پل، آجر به كار رفته است و دارای هفت دهانه بزرگ آب رو بوده و در بین دهانه های بزرگ پایه های سنگی، به طور منظّم، هفت دهانه طاق نمای تزئینی قرار گرفته است.در گذشته كاروان هایی كه از عثمانی می آمدند، از این پل عبور كردند و تا چند سال پیش نیز گذرگاه مردم بوده، ولی در سال های اخیر در راستای آن، پلی جدید ساخته شده و راه ارتباطی مردم از روی پل جدید می باشد.

این پل به علّت ارزش باستانی بودنش توسّط میراث فرهنگی استان حفاظت می گردد. در بعضی منابع تاریخی آمده است كه این پل به دستور احمد خان دنبلی و در كنار دامنه غضنفر ساخته شده، كه هنوز پا بر جاست و سبب معروف بودن به خاتون كه نامی زنانه است. در افواه عامّه آن را به همسر احمد خان دنبلی منسوب می دارند، ولی این انتساب به دلایلی پذیرفتنی نیست، یكی اینكه تعبیر خاتون در عصر فرمانروایی دنبلی ها در خوی متداول نبوده و كهنه تر است، دیگر اینكه در قرون گذشته ودر لشكر كشی سلطان یعقوب آق قویونلو در سال ۸۸۳ ﻫ .ق برای جنگ با برادرش سلطان خلیل، این پل مورد استفاده قرار گرفته است[۲]و چنین به نظر می رسد پلی كه در این محل بوده و شاید در طیّ سالیان بعد و در اثر سوانح طبیعی و انسانی تخریب شده، احمد خان آن را تعمیر، یا پل جدیدی در محلّ پل قدیمی ساخته و نام قدیمی كه شهرت داشت بر روی آن مانده است.

گذشته از آن واژه ((خاتون))، واژه كهن تر تركی به معنی زن بزرگ منش، و در قدیم عنوان تركی و مغولی زنان و دختران خان و خاقان بوده، به معنی بانوی عالی نسب و ملكه، و معمولا” در مقابل خاقان به كار برده می شد. و از دوره سلجوقیان بیشتر رایج شده و پیش از آن در شاهنامه منحصرا” به صورت عنوان خاصیّ دربرابر خاقان آمده است.

معروفترین خاتونی كه در آن ادوار در این نواحی حكومت یافته، دختر طغرل سلجوقی همسر اتابك اوزبك بود . پس از حمله مغول، زمانیكه پای سلطان جلال الدّین خوارزمشاه به تبریز رسید، وی در مقابل سلطان، ضعف نشان داده و به سوی نخجوان گریخت، خاتون بعد از دیدار سلطان جلال الدّین، به ازدواج وی در آمد و به دستور سلطان در خوی ساكن گردید. و از طرف شوهر جدید، حكومت و مالكیّت سلماس وارومیّه نیز به خاتون داده شد. با این سابقه گمان می رود كه پل خاتون باستانی، به دستور وی بر روی رود قطور احداث گردیده، تا وی بتواند به آسانی در قلمرو خود رفت وآمد نماید.

پل خاتون-dGG38Ii6z8

پل خاتون-swhBjjBbHi

پل خاتون-lBMO1sXeul

پل خاتون-DpMtwz8rO5