ریپورتاژ آگهی
ساحل و اسكله بریس چابهار

ساحل و اسكله بریس چابهار

اسكله بریس از پرطرفدارترین اسكله‌های نزدیك چابهار است
  • 1401/03/30
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ایران، استان سیستان و بلوچستان ، جاده چابهار-گواتر، ۶۰ كیلومتری شرقی بندر چابهار، روستای بریس
تلفن : 66059000-021

ساحل و اسكله بریس چابهار-k0qGsKba5Y

اسكله بریس از پرطرفدارترین اسكله‌های نزدیك چابهار است كه در طول سال‌های اخیر گردشگران بسیاری برای تماشای زیبایی‌های آن به چابهار سفر كرده‌اند. از میان سواحل جنوبی كشور، سواحل خلیج فارس بیشترین شهرت را دارند؛ در حالی كه سواحل دریای مكران در حوالی چابهار از سواحل منحصربه‌فرد صخره‌ای در ایران است.

در سال‌های اخیر محدودیت‌ها برای بازدید از سواحل اطراف چابهار كاهش یافته است و افراد زیادی برای بازدید از اسكله‌های اطراف چابهار به این منطقه سفر می‌كنند. بسیاری از گردشگران اسكله و ساحل بریس را از زیباترین جاهای دیدنی چابهار می‌دانند. با توجه به بكر بودن ساحل بریس، در حال حاضر امكانات زیادی در این منطقه وجود ندارد؛ اما زیبایی‌های چشم‌نواز این ساحل، بازدید از آن را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر به چابهار تبدیل می‌كند. برای آشنایی بیشتر با اسكله بریس و زیبایی‌های ساحل آن، در ادامه با ما همراه شوید.

اسكله بریس كجاست؟

ساحل و اسكله بریس چابهار-FFiF7PkBAc

اسكله بریس در یكی از زیباترین سواحل دریای مكران در نزدیكی چابهار قرار دارد و به همین دلیل از محبوب‌ترین اسكله‌های اطراف چابهار به شمار می‌رود. این اسكله یكی از فعال‌ترین اسكله‌های ماهیگیری در سیستان و بلوچستان است كه قایق‌ها و لنج‌های صیادی دائم در حال تردد در آن هستند. تماشای رفت و آمد قایق‌های رنگارنگ در این ساحل صخره‌ای بسیار لذت‌بخش است.

اسكله بریس را با نام «ساحل تراسی» نیز می‌شناسند و تصاویر زیادی از این ساحل زیبا توسط عكاسان ثبت شده‌اند كه شاید آن‌ها را دیده باشید. زیبایی ساحل بریس در زمان طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود؛ به همین دلیل، بسیاری از گردشگران اقدام به كمپ كردن در این ساحل می‌كنند.

اسكله و ساحل بریس در فاصله ۶۰ كیلومتری شرقی بندر چابهار قرار دارد. مسیر دسترسی به این ساحل از زیباترین جاده‌های جنوبی ایران می‌گذرد كه خود از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند. گرچه این مسیر به‌دلیل دور افتاده بودن از مركز كشور مورد بی‌مهری‌ فراوان قرار گرفته است، یكی از جاده‌های منحصر‌به‌فرد ایران به شمار می‌رود. تلاقی كوه با دریا در طول این جاده شما را بین صخره‌های پرپیچ‌وخم و دریای مكران قرار می‌دهد. فرسایش كوه‌ها در این منطقه در طول سال‌های دراز باعث شگل گیری صخره‌هایی با شكل‌های عجیب و غریب شده است.

ساحل و اسكله بریس چابهار-mLzNepBzBO
اگر نام كوه‌های مریخی به گوشتان خورده باشد، می‌توانید آن‌ها را در این مسیر ببینید. شكل صخره‌ای كوه‌ها تا ساحل بریس ادامه دارد و یكی از زیباترین سواحل صخره‌ای دریای مكران نیز در این منطقه به چشم می‌خورد. برای تماشای بیشتر زیبایی‌های اسكله و ساحل بریس بهتر است در زمان غروب آفتاب به این ساحل بروید. مردم خون‌گرم و دوست داشتنی روستای بریس از شما استقبال گرمی خواهند كرد و می‌توانید برای گشت زنی در دریا سوار قایق شوید.

اگر در طول روز به اسكله بریس بروید می‌توانید ساعتی را در گوشه‌ای دنج بنشینید و از تماشای هیاهوی صیادان در قایق‌های رنگارنگ لذت ببرید. با وجود تردد بالا در اسكله بریس، این ساحل آرامش زیادی دارد كه شما را در خود غرق می‌كند. شغل بیشتر مردم روستای بریس ماهیگیری است و قایق‌ها و لنج‌های این بندر برای صید به اقیانوس هند تردد می‌كنند.

یكی دیگر از زیبایی‌های ساحل بریس پدیده موج‌فشان در این منطقه است. موج‌فشان‌ به پدیده‌ای گفته می‌شود كه موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد. در زمان وزش شدید باد، به دلیل قدرتمند بودن امواج، موج‌های بلندی از میان این سوراخ‌ها تا ارتفاع بلند فوران می‌كنند و فواره‌هایی طبیعی و زیبا ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای پدیده موج فشان‌ فصل تابستان و شهریور ماه است.

در حال حاضر اسكله بریس دو قسمت دارد كه در یك سمت آن ماهیگیران با قایق‌ها و لنج‌های خود برای تخلیه بار پهلو می‌گیرند و در قسمت دیگر دماغه‌ای مرتفع و زیبا برای تماشای ساحل و لذت بردن از مناظر طبیعی آن وجود دارد. در سفر به ساحل و روستای بریس به خاطر داشته باشید كه این منطقه امكانات رفاهی و اقامتی محدودی دارد. برای تردد به این ساحل از چابهار نیز گزینه‌های زیادی ندارید و بهترین راه سفر با وسیله نقلیه شخصی است. فروشگاه‌ها و دكه‌های مواد غذایی نیز در این منطقه محدود هستند. اگر از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد به اسكله و ساحل بریس استفاده می‌كنید، به خاطر داشته باشید كه از قبل برای زمان برگشت برنامه‌ریزی كنید. برای رفتن به اسكله بریس با وسیله نقلیه شخصی، به مسیر جاده ساحلی در شرق چابهار وارد شوید و تا ۶۰ كیلومتر مسیر خود را ادامه دهید.

  • آدرس اسكله بریس: ۶۰ كیلومتری شرق چابهار، روستای بریس، اسكله بریس (مشاهده نقشه)

صخره بریس

ساحل بریس از صخره‌ای‌ترین سواحل دریای عمان یا مكران است. در امتداد این ساحل دیواره‌های بلند صخره‌ای قرار دارند كه از یك سو در دریا پیش می‌روند و از سمت دیگر در ساحل و نزدیكی اسكله امتداد دارند. صخره بریس چشم‌اندازی زیبا از دریا و اسكله در مقابل چشم گردشگران می گستراند و به همین دلیل اصلی‌ترین جاذبه این منطقه به شمار می‌رود.

صخره بریس به‌دلیل فرسایش زیاد، توخالی و پر از شكاف است. رفتن به لبه‌های این صخره برای عكاسی و تماشای چشم‌انداز دریا می‌تواند خطر آفرین باشد

صخره‌های ساحل بریس تو خالی هستند و فرسایش آب در طول زمان‌ طولانی ساختار این صخره‌ها را شكننده كرده است؛ پس روی نقاطی كه زیر آن‌ها خالی است یا شكاف‌های زیادی دارد قدم نگذارید و به لبه صخره‌ها نزدیك نشوید. خطر دیگر روی صخره‌ بریس در زمان وزش شدید باد است. در فصل‌های پر باد، از حركت در كناره‌های صخره اجتناب كنید. سرعت و قدرت باد در زمان‌های پر وزش می‌تواند تعادل شما را ازبین ببرد؛ پس احتیاط كنید. 

در حال حاضر محیط ناامن و پر خطر صخره بریس به دغدغه‌ای جدی برای مردم محلی این منطقه تبدیل شده است. با بیشتر شناخته شدن صخره و ساحل بریس و تردد بیشتر گردشگران به این منطقه به نظر می‌رسد باید راهكاری اصولی در زمینه ایمن ساختن این منطقه انجام شود تا شاهد بروز حوادث ناگوار در آینده نباشیم.

تردد به صخره مشرف به ساحل بریس در سال‌های قبل ممنوع بود و گردشگران برای بازدید از این منطقه باید مجوز كتبی از پاسگاه بریس دریافت می‌كردند؛ اما در حال حاضر عبور و مرور روی صخره بریس برای گردشگران آزاد است؛ به همین دلیل بازدیدكنندگان بیش‌تری در طول سال به این ساحل می‌آیند و همین مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود. ساحل بریس با وجود نزدیكی به منطقه آزاد چابهار، بخشی از این منطقه تجاری محسوب نمی‌شود كه این امر موجب شده رسیدگی مناسب به آن صورت نگیرد.

تماشای طلوع و غروب خورشید از فراز صخره بریس می‌تواند برای شما خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بسازد. برای اتراق در صخره‌های ساحلی، تمام وسایل مورد نیاز را با خود ببرید. این منطقه هنوز بسیار بكر و دست نخورده است و امكاناتی ندارد.

روستای بریس

ساحل و اسكله بریس چابهار-t6ZNiMHjoJ

روستای بریس در نزدیكی ساحل صخره‌ای بریس قرار دارد و مردمان این روستا از ماهیگیری در دریای مكران و تجارت در بندر و اسكله بریس روزگار می‌گذرانند. عمده صید ماهیگیران در این روستا را كوسه ماهی و میگو تشكیل می‌دهد. از پانزدهم خرداد تا پایان مرداد توفان‌های استوایی اوج می‌گیرند كه در این زمان شناورهای كوچك برای صید به دریا نمی‌روند. تنوع بالای آبزیان در این ساحل، سبب صادر كردن بعضی صیدهای خاص می‌شود. شاه میگوی سخت پوست كه بیشتر آن را با نام «لابستر» می‌شناسند، در این ساحل صید و به خارج از ایران صادر می‌شود.

روستای بریس بزرگ‌ترین روستای استان سیستان و بلوچستان است و ۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا یكی از محروم‌ترین مناطق در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود و آن گونه كه شایسته این روستای زیبا است، به آن رسیدگی نمی‌شود.

روستای بریس در حال حاضر در دهانه خلیجی كوچك واقع شده است و قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال می‌رسد. گسترش ماهیگیری و تجارت بندرگاهی سبب شكل‌گیری این روستا در ساحل دریای مكران شده است. در گذشته، ساكنان قدیمی این روستا در منطقه‌ای دورتر از مكان امروزی آن ساكن بودند كه به مرور به این منطقه جابه‌جا شده‌اند. روستای قبلی در حدود پنج كیلومتر با مكان امروزی روستای بریس فاصله دارد.

روستای بریس آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. این منطقه گرچه به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خود بسیار گرم است، اما هم جواری با دریا رطوبت را در این روستا بالا می‌برد و مانند سایر نقاط سیستان و بلوچستان خشك نیست. بارندگی در این روستا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. آسمان آبی روستای بریس پناهگاهی مناسب برای مرغان دریایی است.

در قسمت شمالی روستای بریس كوه‌های مریخی كه با نام كوه‌های مینیاتوری نیز شناخته می‌شوند قرار دارد. صخره بریس در امتداد خط ساحلی این روستا معروف‌ترین جاذبه طبیعی این روستا به شمار می‌رود و در زمان بارش باران در حد فاصل كوه‌ها و صخره‌های اطراف این روستا خوری به وجود می‌آید كه تماشای آن برای گردشگران خالی از لطف نیست.

معنی بریس

درباره وجه تسمیه «بریس» اطلاعات زیادی در دست نیست. در قدیمی‌ترین منابع موجود، در پنج كیلومتری روستای بریس امروزی، مكانی به این نام بوده است و آن را با عنوان یكی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف چابهار می‌شناسند. ساكنان این روستا نیز از قدیمی‌ترین ساكنان منطقه چابهار هستند. در ایران روستایی دیگر در استان اردبیل نیز با این نام شناخته می‌شود كه برای نام‌گذاری آن نیز دلیل مشخصی عنوان نشده است.

اسكله های چابهار

ساحل و اسكله بریس چابهار-n8UAdbA7Zl
بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از دیدنی‌ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان است. اطراف این بندر مملو از جاذبه‌های طبیعی برجسته است و اسكله‌های نزدیك این بندر از سواحل منحصربه‌فرد جنوب ایران در دریای مكران هستند. در سفر به چابهار می‌توانید از اسكله‌های زیبای اطراف آن دیدن كنید و از زیبایی‌های آن‌ها لذت ببرید.

اسكله بریس از زیباترین نقاط ساحلی اطراف چابهار است كه در این مقاله به معرفی آن پرداختیم. اسكله كنارك یكی دیگر از اسكله‌های نزدیك به بندر چابهار است كه در ۵۰ كیلومتری غرب آن واقع شده است. این اسكله در ساحلی به طول چهار كیلومتر، یكی از زیباترین سواحل دریای مكران است و گردشگران زیادی در طول سال از این ساحل زیبا بازدید می‌كنند. گل‌فشان‌های چابهار نیز كه در نزدیكی اسكله كنارك واقع شده‌اند، یكی دیگر از دلایل جذب گردشگران به این منطقه است.

اسكله تیس نیز در سواحل دریای مكران و ۲۰ كیلومتری شمال چابهار قرار دارد و یكی از سواحل مرجانی زیبا در جنوب كشور است كه چشم‌انداز زیبای آن گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می‌كند. این اسكله محل پهلو گرفتن قایق‌ها، لنج‌ها و كشتی‌های ماهیگیرانی است كه برای صید به اطراف اقیانوس هند می‌روند. صخره‌های ساحل تیس پوشیده از جلبك‌های سبز استو ماهی‌ها و خرچنگ‌های كوچك در حوضچه‌های كنار دریا به چشم می‌خورند.

اسكله و ساحل تفریحی پزم تیاب نیز از پرطرفدارترین سواحل دریای مكران در ۶۰ كیلومتری غرب بندر چابهار است. بندر و اسكله پزم تیاب مانند شبه جزیره‌ای كوچك در ساحل دریای مكران خودنمایی می‌كنند. غروب خورشید در پزم تیاب تماشایی است و پرواز مرغان دریایی در آسمان نارنجی، زیبایی این ساحل را دوچندان می‌كند. در ساحل پزم تیاب سواحل بكر ماسه‌ای، صخره‌ای و پوشیده از صدف به چشم می‌خورند. دسترسی به اسكله پزم تیاب از روستای كنارك میسر است.

ساحل و اسكله بریس چابهار-BbhWezB7ii
اسكله زمین نیز یكی دیگر از اسكله‌های زیبای اطراف چابهار است كه در ۱۲ كیلومتری شرق این بندر قرار گرفته است و قایق‌های ماهیگیران و لنج‌های صیادی در آن پهلو می‌گیرند. در این اسكله زیبا نیز می‌توانید با قدم زدن روی ماسه‌های ساحل و بازدید از لنج‌های پهلو گرفته، خاطراتی زیبا رقم بزنید. برای بازدید از اسكله رمین نیاز به كسب مجوز از پاسگاه ورودی روستای رمین دارید. ساحل رمین فاصله كوتاهی تا تالاب صورتی لیپار دارد.

ساحل و اسكله بریس چابهار-nfx4nWuUic

در این مقاله به معرفی اسكله و ساحل بریس، یكی از زیباترین اسكله‌های چابهار پرداختیم. اگر تجربه بازدید از این منطقه را ندارید، حتما برای سفر به آن برنامه‌ریزی كنید و اگر از این اسكله زیبا دیدن كرده‌اید، از تجربه خود برای ما و دیگر كاربران كجارو بگویید.

پرسش‌های متداول

اسكله بریس كجاست؟

اسكله و ساحل بریس در فاصله ۶۰ كیلومتری شرقی بندر چابهار قرار دارند.

نام دیگر اسكله بریس چیست؟

اسكله بریس با نام «ساحل تراسی» نیز معروف است.

اسكله بریس دارای چه بخش‌هایی است؟

اسكله بریس دو قسمت دارد كه در یك سمت آن ماهیگیران با قایق‌ها و لنج‌های خود برای تخلیه بار پهلو می‌گیرند و در قسمت دیگر دماغه‌ای مرتفع و زیبا برای تماشای ساحل و لذت بردن از مناظر طبیعی آن وجود دارد.

كدام پدیده طبیعی در ساحل بریس رخ می‌دهد؟

مدر این منطقه می‌توانید به تماشای موج فشان بنشینید؛ پدیده ای كه در آن موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد و فواره‌ای طبیعی ایجاد می‌كند

ایران، استان سیستان و بلوچستان ، جاده چابهار-گواتر، ۶۰ كیلومتری شرقی بندر چابهار، روستای بریس