ریپورتاژ آگهی
وحشتناك ترین باغ دنیا !

وحشتناك ترین باغ دنیا !

تصور شما از نامی شبیه «جزیره عروسك ها» چیست؟ یك نام فانتزی دخترانه كه به دنیای كارتونی بچه ها مربوط می شود یا اسمی كه احتمالا قرار است روی یك شهربازی گذاشته شود؟
  • 1401/03/16
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : مكزیك -مكزیك
تلفن : 66059000-021

تصور شما از نامی شبیه «جزیره عروسك ها» چیست؟ یك نام فانتزی دخترانه كه به دنیای كارتونی بچه ها مربوط می شود یا اسمی كه احتمالا قرار است روی یك شهربازی گذاشته شود؟

مكزیكی ها پیش از آنكه این نام برای یك شهربازی دخترانه در نظر گرفته شود، آن را روی وحشتناك ترین جاذبه توریستی دست سازشان گذاشته اند! شهری كه نماد گردشگری سیاه در مكزیك به شمار می رود و شما را به دیدن هزاران عروسك زشت حلق آویز دعوت می كند!

جزیره عروسك ها، با نام دون ژولیان سانتانا عجین شده است. مرد گوشه نشینی كه دنیا و خانواده اش را ترك كرد تا پنجاه سال از عمرش را صرف ساخت چنین باغ وحشتناكی كند. اطرافیان دون می گویند كه گوشه نشینی او درست از زمانی آغاز شد كه او شروع به جمع آوری عروسك های كهنه از زباله دان های شهر كرد.

وحشتناك ترین باغ دنیا !-W2F6tie6OQ

او همچنین بعضی از عروسك های باغ وحشتناكش را از طریق مبادله میوه های باغ با عروسك ها كهنه خریداری كرد تا با آویزان كردنشان از درخت ها، بازدید كننده ها را وحشت زده كند. ایده ای كه این روزها در سینمای ژانر وحشت هالیوود هم جای خود را باز كرده است!
جزیره عروسك ها

خیلی ها معتقدند كه انگیزه اصلی دون ژولیان از ساخت چنین باغی، راضی كردن روح دختربچه ای بوده است كه سال ها پیش در كانال نزدیك منزل او غرق شد و دون ژولیان نتوانست او را نجات دهد. عده ای دیگر اما این باغ را یك اثر هنری سیاه می دانند كه از بیماری های حاد روحی او نشأت گرفته است.

وحشتناك ترین باغ دنیا !-NX3Wza7v6d

با تمام اینها، انگیزه دون ژولیان هر چه كه بود، منجر به ساخت عجیب ترین جاذبه توریستی كشورش شد كه اگرچه تماشای آن لذتی به گردشگران نخواهد داد، اما هر سال كنجكاوی هزاران توریست خارجی را بر می انگیزد تا به بهانه دیدن زشت ترین باغ دنیا هزینه زیادی را صرف سفر به مكزیك و جزیره عروسك ها كنند!

دون ژولیان افسرده، سرانجام در سال 2001 خود را در همان كانالی كه شاهد مرگ دخترك بود، غرق كرد تا از آن تاریخ، باغ وحشتناك او بیشتر از گذشته مشهور شود و رسانه ها به زوایای پنهان زندگی او و انگیزه ای كه از ساختن این باغ داشته بپردازند.

 

وحشتناك ترین باغ دنیا !-ydtXTjMInz
شاید نمونه ایرانی این ژانر از گردشگری را بتوانید در باغ درویش خان ببینید كه البته هم در انگیزه های شكل گیری آن تفاوت چشمگیری با جزیره عروسك ها وجود دارد و هم در شخصیت سازنده اش. با این حال، وجه اشتراك این دو باغ، خلق یك جاذبه گردشگری خوفناك است كه در اثر یك اندوه عمیق درونی خلق شده اند و در گذر زمان توانسته اند در حد و اندازه یك جاذبه گردشگری مطرح شوند.

وحشتناك ترین باغ دنیا !-Y9W4UVTXYM

باغ سنگی درویش خان در 40 كیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار گرفته و از 40سال پیش كه زمین زراعی درویش خان دستخوش اصلاحات ارضی شد، به این شكل درآمد.

درویش خان به نشانه اعتراض و در واقع به خاطر رنجی كه از این اتفاق كشید، درخت‌های باغش را كه دیگر خشك شده بودند، در جای دیگری كاشت و سنگ‌هایی را از كوه‌های اطراف جمع كرد تا میوه درختان ازدست رفته‌اش باشند؛ كاری كه باعث شد خیلی‌ها بگویند پیرمرد چون نتوانسته این حادثه را تحمل كند، مجنون شده است.

وحشتناك ترین باغ دنیا !-p8H4ZW9pu2
كرولال بودن درویش‌خان و اینكه نمی‌توانست چیزی از گذشته و حالش بگوید هم باعث شده بود كه اهالی روستا او را یك مرد عجیب‌وغریب بدانند. تا زمانی كه چند سال پیش تعدادی گردشگر و مسافر، اتفاقی باغ سنگی را دیدند و این باغ به عنوان یك جاذبه گردشگری رونق گرفت.