ریپورتاژ آگهی
برج رادكان

برج رادكان

برج رادكان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین كننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : چناران
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : برج رادكان در استان خراسان رضوی و در ۸۰ كیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادكان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

برج رادكان در استان خراسان رضوی و در ۸۰ كیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادكان قرار دارد
برج رادكان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین كننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.

ارتفاع این برج ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۵/۲ متری به شكل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترك نیم ستونی ساخته شده است. برج رادكان دارای گنبد مخروطی شكل است كه ساختمان آن احتمالاً در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده است.

این برج بر دشت میان توس و رادكان سایه افكنده و همتای دیگر آن نیز در گرگان وجود دارد كه به رادكان غربی مشهور است. همین موضوع باعث شده برخی نام رادكان را با راه و مسیر هم پیوند بدانند چنان كه «راد» و «رد» در زبان پهلوی به معنای نظم و ترتیب و «رده» آمده و برج رادكان در مسیر راه و جاده درست همین كار را می‌كند كه از نامش پیداست.

تاریخ احداث برج رادكان را ماكس افن برشم آلمانی سال ۶۰۰ و اندی و هرتسفلد سال ۶۸۰ ذكر كرده‌اند. هرتسفلد برج را مقبره یكی از حكام مغول می‌داند كه برخی وی را امیر ارغون مغول می‌دانند.‌ گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یك زن و مطلع المشس آن را از آثار دیلمی‌ها می‌داند.

علاوه بر راهنمایی مسافران و مقبره به دلیل وجود منفذهایی به تعداد بروج دوازده‌گانه برخی برای این برج كاركرد تقویم و ستاره‌شناسی نیز قایل‌اند. برج رادكان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین كننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.

برج رادكان، كه تصور می‌شد آرامگاه یكی از ایلخانیان است تنها برجی است كه توانایی تعیین چهار فصل، سال كبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است.

برج به ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه گذاری شده كه برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه‌ای تقسیم می‌شود و هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را دربر می‌گیرد، دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترك نی ستونی وجود دارد كه برج را به ۳۶ ترك ۱۰ درجه‌ای تقسیم كرده است.

انتخاب مكان درها، دریچه ها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده است و این برج تنها برجی است كه می توان از طریق آن چهار فصل، سال كبیسه و آغاز نوروز را معین كرد.

برج رادكان دارای ویژگی هایی است كه باعث افتخار ایرانیان بوده و تاكنون علی رغم پژوهش‌های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشكار شده است.

 

برج رادكان-XRsfBRRf57

برج رادكان-ocUD81RcoK

برج رادكان-u67GdfQuzf

برج رادكان-Hc8ZwFvBdc

برج رادكان-NeXj0jGu4h

برج رادكان-1HJkZ7mn4S

برج رادكان-kasaIsfBEY

برج رادكان-3aaPEOwbrX

برج رادكان-vRNsOcCUWz

آدرس برج رادكان

 برج رادكان در ۴ كیلومتری جنوب شرقی روستای رادكان و در ۴۲ كیلومتری جنوب كردكوی و ۵۴ كیلومتری جنوب غربی گرگان و ۱۱۷ كیلومتری برج گنبد قابوس در یك منطقه كوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی كه دارای موفقعیت خاص طبیعی است، قرار دارد.

برج رادكان-5SexsRkUEn

برج رادكان-usuW4Lugbn

برج رادكان-c4CRvqq6Zr

برج رادكان-YWqOtIeGMw

برج رادكان-BwKj4WE1gl

برج رادكان-LjY2lyzV2B

برج رادكان-NpkcV0LfJy


برج رادكان-HkIAadvYgz

برج رادكان-vWcl97k2pQ

برج رادكان-bJg0AHq2Az

برج رادكان-D82QPKRKtz

برج رادكان-eU4fz27UaD

برج رادكان-dpLpGR8dWi

 

راز رادكان

 

برج رادكان 12 دیوار خشتی پهن و بلند دارد كه برج را به 12 بخش 30 درجه ای تقسیم می كنند. یعنی هر دیواره 30 درجه از زاویه افق را در برمی گیرد. این در حالی است كه دیوارها دو به دو با هم موازی هستند و بر هر كدام از آنها، 365 ترك نی ستونی وجود دارد كه برج را به 36 ترك 10 درجه ای تقسیم می كنند.

 

با این حساب، مشخص است كه انتخاب مكان درها و دریچه ها در برج رادكان نمی تواند اتفاقی باشد. معماران بنا، دو دیوار موازی از 12 دیوار اولیه این برج را در راستای نصف النهار ساخته اند و راستای درها هم در امتداد طلوع زمستان و غروب تابستان است. جایی در پهنه برج كه می توان با توجه به آنها چهار فصل، سال كبیسه و آغاز نوروز را تعیین كرد.در حقیقت این درها طوری تعبیه شده اند كه پس از حركت 60درجه ای خورشید در افق، نور خورشید از دو در می گذرد و طلوع آغاز زمستان و غروب آغاز تابستان در افق برج دیده می شود. این راستاها پیش از بنای برج طراحی شده و اگر زمانی دیدید كه طلوع از میان درها دیده می شود و به اوج جابجایی خود می رسد، باید بدانید كه یلدا گذشته و آن روز شروع زمستان و دی ماه است.

برج رادكان-MWC7tFGJQz

 

در زیر گنبد بنا هم 12 دریچه وجود دارد كه به منجمان امكان پیدا كردن آغاز 4 ماه تعیین كننده سال یعنی فروردین، تیر، مهر و دی را می داد و به این ترتیب، آنها می توانستند شروع هر فصل را با قطعیت اعلام كنند. اما امكانات تشخیصی برج رادكان به همین جا ختم نمی شود و در تمام سال، زمانی كه خورشید به اوج خود می رسد، می توان آفتاب و سایه را بر 2دیوار برج دید كه به یك اندازه می شوند و نیم روز نجومی یا هنگام اذان ظهر را نشان می دهند.

 

راه دسترسی

برای دیدن برج نجومی رادكان كه این روزها در دست مرمت است، باید به استان خراسان رضوی سفر كنید و به ۷۴ كیلومتری شمال مشهد بروید. جایی در ۲۶ كیلومتری شمال چناران، می توانید با كمك تابلوهای راهنما این برج را پیدا كنید.