ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای لاری

كاروانسرای لاری

مقبره وی كه از تجار معتبر شهر بوده در نزدیكی رباط و در یكی از بازارچه‌ها باقی است.
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تربت حيدريه
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : این رباط در محل بازار شهر و محله معروف به میدان رباط قرار دارد كه توسط حاج محمدرضا لاری در سال ۱۳۰۸ ه. ق ساخته شده است
تلفن : 66059000-021

این رباط در محل بازار شهر و محله معروف به میدان رباط قرار دارد كه توسط حاج محمدرضا لاری در سال ۱۳۰۸ ه. ق ساخته شده است. مقبره وی كه از تجار معتبر شهر بوده در نزدیكی رباط و در یكی از بازارچه‌ها باقی است. پس از درگذشت او حاج امین التجار از این رباط نگهداری و استفاده می‌كرده است و تولیت آن نیز با خانواده امین التجار است و اكنون اداره اوقاف، بیوتات رباط را بعنوان انبار كالاهای تجارتی به كسبه و اداره قند و شكر به اجاره داده است. رباط در نوعی از خود وسعتی داشته و بخصوص فضای جلوی رباط كه اینك به بازارچه‌های شلوغ تبدیل شده است جزئی از رباط و از متعلقات آن به حساب می‌آمده است.

رباط حاج محمدرضا لاری به ابعاد ۶۴*۶۰ متر دارای ۲۴ غرفه تابستانی است كه مشرف به حیاط رباط می‌باشد و هر كدام از این غرفه‌ها به نوبه خود اطاقی كوچك در پشت سر خود دارد كه استفاده زمستانی داشته و دارد. در قسمت عقبه تمام غرفه‌ها نیز اصطبل‌های اختصاصی به هر غرفه وجود دارد.شیوه معماری رباط كه شامل قسمت تابستانی، زمستانی با اصطبل‌های اختصاصی و وجود چهار انبار بزرگ در چهار گوشه رباط می‌باشد دلالت بر تدبیر و معماری اصولی بانی و سازندگان آن دارد كه پس از گذشت ۱۱۰ سال هنوز مستحكم و قابل استفاده تجار محل است و حوادث طبیعی و غیر طبیعی نتوانسته است در طول این مدت خللی به آن برساند.

همانطور كه ذكر شد مقبره حاج محمدرضا لاری در غرفه‌ای واقع در بازارچه جنب رباط قرار دارد كه از محل درآمدهای رباط بازسازی شده ‌است و بر روی قبر، سنگ نوشته است.

رباط لاری مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۶۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

كاروانسرای لاری-Ephyb6oSfc

كاروانسرای لاری-jl2RQwRsUI

كاروانسرای لاری-RG7otZghzW