ریپورتاژ آگهی
بیله سوار

بیله سوار

نام قدیمی بیله سوار، «آران» به معنی دشت آفتابگیر بوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند.
  • 1400/11/10
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذربایجان شرقی
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : بیله سوار در گوشه شمال شرقی آذربایجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ كیلومتر از سمت خاور با دریای مازندران قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

نام قدیمی بیله سوار، «آران» به معنی دشت آفتابگیر بوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند. بیله سوار در گوشه شمال شرقی آذربایجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ كیلومتر از سمت خاور با دریای مازندران قرار دارد. مهم ترین صنایع دستی شهرستان بیله سوار گلیم و جاجیم بافی است كه گلیم جزو صادرات شهرستان محسوب می شود. بیله سوار مركز مهم بازرگانی بوده دارای گمرك فعالی است و به علت موقعیت گمركی و از نظر مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه گسترش یافته است.

مكان های دیدنی و تاریخی

سواحل رودخانه قره سو كه از جنوب به شمال شهرستان بیله سوار جریان یافته، از جمله گردشگاه های مهم مردم به شمار می آیند.

صنایع و معادن

صنایع دستی مهم ترین صنعت بیله سوار را تشكیل می دهند. بیله سوار مركز مهم بازرگانی بوده دارای گمرك فعالی است. بیله سوار به علت موقعیت گمركی و از نظر مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه گسترش یافته است.

كشاورزی و دام داری

شغل اصلی ساكنان بیله سوار كشاورزی و بازرگانی می باشد. خاك حاصل خیز و آب و هوای مساعد برای كشاورزی و دام پروری و وجود نیروی انسانی فعال سبب رونق كشاورزی و دام پروری در منطقه شده است. آب كشاورزی از رودها تامین می شود و گندم و جو، كنجد، پنبه، بنشن، گیاهان علوفه ای، چغندر قند و سیب از عمده ترین محصولات كشاورزی بیله سوار هستند. دام پروری نیز در این شهرستان رونق دارد و انواع فرآورده های دامی جزو فرآورده های صادراتی شهرستان محسوب می شود.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

نام قدیمی بیله سوار، آران به معنی دشت آفتابگیربوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند. حمدالله مستوفی در « نزهه القلوب » درباره بیله سوار می نویسد:« از اقلیم پنج است. امیری پیله سوار نام یعنی سردار بزرگ از امرای آل بویه ساخت و اكنون به قدر دیهی مانده است. آبش از رود باجروان است و حاصلش غله باشد ». بیله سوار بین دو رود « بالها رود » و « آب بیگلر » گسترده است. این بخش با نام پیله سوار هم شناخته می شود. برخی ها معتقدند نادرشاه افشار هنگامی كه برای تاجگذاری به « اصلاندوز » می رفت ( سال ۱۱۴۸ هـ . ق ) ارتشی مجهز به انبوه فیل ها او را همراهی می كردند و برای مدتی در این منطقه ماندند.
این سرزمین در تاریخ دیر پای خود حوادث بسیاری را از سر گذرانده است كه می توان از هجوم و حمله قوم «اوغور» و تغییر زبان و دین مردم، ‌تشكیل قشون قزلباش از عشایر شاهسون توسط شاهان صفوی، حملات روس ها در زمان عباس میرزای قاجار و هجوم و اشغال آذربایجان توسط سربازان روسیه در جنگ اول و دوم جهانی، نام برد.
مشخصات جغرافیایی

بیله سوار در گوشه شمال شرقی آذربایجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ كیلومتر از سمت مشرق با دریای خزر قرار دارد. بیله سوار از قسمت مشرق و شمال شرق و جنوب شرق با خاك جمهوری آذربایجان مرز مشترك دارد و بلندی متوسط آن ۹۰ متر از سطح دریاست. رود بلغارچان از كنارش می گذرد.شهر بیله سوار مركز این شهرستان در ۴۸ درجه و ۲۲ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۹ درجه و ۲۳ دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. آب و هوای آن معتدل و مرطوب است. شهر بیله سوار در مسیر راه اصلی گرمی – پارس آباد قرار دارد. از این طریق ۵۸ كیلومتر به سوی شمال غربی با پارس آباد و ۵۶ كیلومتر به سوی جنوب غربی با گرمی فاصله دارد.

بیله سوار-tvrwq8TXzO

بیله سوار-bAMGelVuet

بیله سوار-c6tsydAfNn

بیله سوار-a3dBQhMdeI

بیله سوار-mjZXaZB969