ریپورتاژ آگهی
آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه

آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه

كاروانسرای عباسی مادرشاه دارای ابعاد 75 در 86 متر و با مساحت نزدیك به شش هزار و 500 متر مربع از كاروانسراهای بزرگ ایران است.
  • 1401/01/27
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان
تلفن : 66059000-021

آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه-GnsTTEzNvH

كاروانسرای عباسی مادرشاه

 

كاروانسرای عباسی مادرشاه دارای ابعاد 75 در 86 متر و با مساحت نزدیك به شش هزار و 500 متر مربع از كاروانسراهای بزرگ ایران است.

 ایران با داشتن میراث چند هزار ساله و بناهای تاریخی زیبا و شگفت انگیز یكی از مهمترین مقاصد برای جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی می باشد و هرسال بسیاری از گردشگران برای بازدید از بناهای تاریخی به ایران سفر می كنند، یكی از این بناها، كاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت می باشد.

كاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت، یكی از بزرگترین كاروانسراهای اصفهان اسـت كه همزمان با بنای مدرسه چهارباغ ساخته شد تا درآمد و عواید آن بـه مصرف مخارج طلاب و نگه داری مدرسه برسد.

كاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسین صفوی احداث شد و می توان گفت جزء یكی از آخرین آثاری اسـت كه در اواخر حكومت صفویان در اصفهان ساخته شده اسـت. یكی از پژوهشگران و محققان معماری اسلامی، این كاروانسرای چهار ایوانی مستطیل شكل را دارای 28 متر طول و 93 متر عرض نوشته اسـت كه در دو طبقه آن 140 اتاق دارد. در پشت اتاقها دو اصطبل سراسری هم وجود داشته اسـت.

 

آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه-nuAaiMs0Fc

كاروانسرای عباسی مادرشاه، از بزرگترین كاروانسراهای اصفهان

 

كاروانسرای عباسی مادرشاه دارای ابعاد 75 در 86 متر و با مساحت نزدیك به شش هزار و 500 متر مربع از كاروانسراهای بزرگ ایران است. ورودی كاروانسرای عباسی مادرشاه در ضلع جنوب غربی آن واقع است و سر در مرتفع با طاق نماهایی در دو طبقه وجود دارد. چهار برج مدور در چهار گوشه كاروانسرا به شكل استوانه ای بنا را استوارتر می نماید.

آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه-cYt7WX6Yxo

آشنایی با كاروانسرای عباسی مادرشاه-ji9PDZWEVd

عكس های كاروانسرای عباسی مادرشاه


هانری رنه دِ آلمانی در" سفر نامه ای از خراسان تا بختیاری"، این كاروان سرا را از بناهای مادر شاه عباس صفوی دانسته است. ماكسیم سیرو در مورد این كاروان سرا می نویسد:سفیران و هیئت های سیاسی قبل از ورود به اصفهان، پایتخت صفویان، در این محل توقف می كردند و لباس رسمی می پوشیدند و بعد از آن با محافظان اختصاصی تا شهر همراهی می شدند. ماكسیم سیرو، احداث این بنا را، باتوجه به مهارت مشهود در آن، به معماران دوره شاه عباس دوم صفوی نسبت داده است ولی در كتاب دیگر خود، احداث آن را در زمان شاه سلیمان اول صفوی هم محتمل دانسته است.

تصاویر كاروانسرای عباسی مادرشاه

 

این كاروانسرا دردوره قاجار مثل سایر آثار اصفهان مورد بی مهری ظل السلطان حاكم اصفهان قرار گرفت و سرانجام هم بوسیله این شاهزاده حاكم بفروش رسید. درحدود سال1343 شمسی مقرر شد كاروانسرای مادر شاه با حفظ جنبه های هنری و ارزشهای معماری دوران صفویه بـه یك مهمانسرای بین المللی تبدیل گردد.


كاروانسرای عباسی مادرشاه در كیلومتر 50 جاده اصفهان – دلیجان واقع است. بر سردر كاروان سرا، كتیبه ای از دوره محمد شاه قاجار، مورخ 1251 دیده می شود. این بنا در سال 1384 با شماره 13657 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.