ریپورتاژ آگهی
روستای آهودشت ساری

روستای آهودشت ساری

روستا و منطقه ی آهودشت ساری از جمله روستا های گردشگری استان مازندران می باشد كه پیشنهاد می كنیم اگر به این استان و به مركز آن یعنی شهر ساری سفر كردید
  • 1401/01/13
  • استان : مازندران
  • شهر : ساري
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : 20 كیلومتری جنوب ساری در حاشیه زارم رود
تلفن : 66059000-021

روستا و منطقه ی آهودشت ساری از جمله روستا های گردشگری استان مازندران می باشد كه پیشنهاد می كنیم اگر به این استان و به مركز آن یعنی شهر ساری سفر كردید حتما از این روستای بكر و زیبا دیدن كنید.همچنین با توجه به ویلاهای ساخته شده در این روستا می توانید شب را در آن جا اقامت كنید و از طبیعت و جاذبه های روستا لذت ببرید.
روستای آهودشت فارغ از تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های جذاب گردشگری كه دارد، سبزی، طراوت و روح زندگی را به گردشگران هدیه می‌كند. چه زیباتر از اینكه در یك سفر لذت‌بخش بر تكه‌ای از زمین نفس بكشید كه سرشار است از روح زندگی و طبیعت بكری كه هنوز آلودۀ صنعت نشده است.آهودشت ساری روستایی زیبا و سبز است. این روستای دیدنی در ۲۰ كیلومتری در جهت شمالی شهر ساری و در استان مازندران واقع شده است. این روستای سرسبز و بكر در كنار و همجوار زارم‌ رود است.

روستای آهودشت ساری-uF5ziuLCfe

درواقع در تمام استان دلكش مازندران نقطه‌ای وجود ندارد كه از سبزی و طراوت بی‌بهره مانده باشد. بلكه وجب به وجب این استانِ روح‌نواز، سبز و دیدنی است. اما سفر به روستای آهودشت منحصر به فرد است. این روستای زیبا یكی از مناطق استان مازندران است كه بسیار زیباست اما متأسفانه بسیار كم مورد توجه قرار گرفته است. البته سبزی، طراوت و روحِ زندگی، این روستا را به مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل كرده است.

 

روستای آهودشت ساری-rdL1o03Ulg

وجه تسمیه روستا

وجود آهوان بسیار در این منطقه باعث شده است نام این روستای زیبا و دل‌نواز آهودشت باشد. به حتم تماشای آهوان كه آزاد و رها در این منطقه گردش می‌كنند بسیار روح‌نواز و لذت‌بخش خواهد بود.این روستا در دهستان كلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مركز آمار ایران كه در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۷نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

غالب ساكنین روستا دارای میانگین سنی بالای ۵۰ می‌باشند كه این حاصل چندین سال كم توجهی مسئولین به روستاها و عدم فراهم نمودن زیر ساخت‌های اصلی زندگی می‌باشد . البته لازم به ذكر است بخشی عمده‌ای از جمعیت روستا را افراد خوش‌نشین یا به نوعی افرادی كه در رفت و آمد بین شهر و روستا می‌باشند تشكیل می‌دهند كه برای تغییر آب و هوا در دوره‌های مختلفی از سال در آهودشت ساری ساكن می‌شوند، به همین دلیل در این روستا شاهد خانه های ویلایی متعددی خواهید بود.
بر این اساس می‌توان گفت كه این روستای اصیل و با طراوت آرام آرام دارد به یك منطقۀ ییلاقی تبدیل می‌شود. البته حتماً این روستا می‌تواند رونق بسیار داشته باشد.

 

روستای آهودشت ساری-9orP8CIKZC

نحوه دسترسی به روستای آهودشت

آهودشت زیبا و سبز در استان مازندران در شهرستان ساری در بخش كلیجان رستاق در دهستان كلیجان رستاق علیا واقع شده است. روستای آهودشت ساری از جنوب به گرمرود از شمال به سقندینكلا از شرق به سركت و ازغرب به جنگل منتهی می‌شود. برای رسیدن به این روستای جذاب و دیدنی كافی است ابتدا از شهر مبدأ خود به شهر ساری سفر كنید

آهودشت زیبا ۲۷۶ هكتار مساحت دارد. از میان این ۲۷۶ هكتار، ۸۵ هكتار به شالیزارها اختصاص یافته‌اند كه شالیزار بیشترین زمین‌های شالیزار در منطقه را دارا می باشد.شغل غالب ساكنین روستا كشاورزی می‌باشد مشاغلی همچون دامپروری و پرورش زنبور عسل نیز از جمله مشاغل اهالی روستا می‌باشد.

روستای آهودشت ساری-BupXJRcbFa

جاهای دیدنی روستای آهودشت

حاشیه رودخانه زارم رود، جنگل انبوه سخو
منطقه بكر توسكالش و تخت رستم
زارم رود، رود خروشانی است كه شالیزارهای سبز آهودشت را سیراب می‌كند و پس از عبور از شهر ساری به دریای خزر می‌پیوندد.جنگل‌های سخو نیز در سبزی و طراوت شهرت بسیار دارند. تماشای این همه زیبایی در یك منطقه در كنار هم تجربه‌ای بی‌نظیر است.
منطقۀ بكر توسكالش نیز از جمله طبیعت بكر و ناب شمال ایران زمین است. این منطقه بسیار دیدنی است. از آن مهمتر اینكه حضور در این منطقۀ ناب فرصت تنفسی عاری از هرگونه آلایندۀ صنعتی را ایجاد می‌كند كه این خود فرصتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

روستای آهودشت ساری-OuN86vMSr5

تخت رستم

تخت رستم كه یك جاذبۀ باستانی تاریخی در آهودشت محسوب می‌شود، یك آتشكده است. آتشكدۀ تخت رستم بر روی كوه تخت رستم واقع شده است. گفته می‌شود محلی كه این آتشكده در آن واقع شده، محل یكی از هفت خان رستم بوده است. البته در گذشته، یعنی پیش از اسلام، نام آتشكده تخت رستم نبوده است بلكه پس از ورود اسلام به ایران همان طور كه نام سایر آتشكده‌ها به رستم و سلیمان تغییر كرده نام این آتشكده هم به تخت رستم تغییر یافته است.

جالب است بدانید آتشكدۀ تخت رستم از آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد این آتشكده متعلق است به دوران اشكانیان یا ساسانیان. هنوز به طور قطع در مورد زمان ساخت این آتشكده اطلاعات واضح و روشنی در دست نیست. چون كاوش‌های باستان‌شناسی به طور كامل و دقیق آنطور كه درخور است انجام نگرفته است.آتشكدۀ تخت رستم در سال ۱۳۱۶ با شمارۀ ۳۰۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امكانات روستای زیبا و بكر آهودشت:
روستای آهودشت داری یك حسینیه و یك مسجد و پایگاه مقاومت، دو آرامگاه و دو امامزاده به نام‌های سید صاحب الدین و امامزاده محمد، زمین ورزشی فوتبال، مدرسه ابتدایی، مركز مخابرات و دكل فرستنده تلویزیونی می‌باشد.این روستا دارای یك تیم فوتبال كه مزین به نام شهدای آهودشت می‌باشد و همچنین افتخارات زیادی در این زمینه از گذشته تاكنون كسب كرده است.

دهیاری روستای آهودشت نیز در سال ۹۰ تأسیس گردیده ودر حال حاضر دهیاری روستای آهودشت دارای ساختمان و یك دستگاه بیل بكهو نیز می‌باشد.

 

روستای آهودشت ساری-pZ9o1SGEke