ریپورتاژ آگهی
رزوه

رزوه

از گذشته شهر رزوه سندی در دست نیست و نام قدیم آن رودبه نامیده می شد كه معنی آن بهترین رودها می باشد كه علت آن فراوانی رودهایی كه در این محل بوده بعداً به مرور زمان به آن روزبه گفته شد
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : رزوه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در منطقه كوهستانی-در نواحی شمالی آن ارتفاعات دالانكوه و در قسمت جنوب بیدك كوه
تلفن : 66059000-021

مشخصات شهر

از گذشته شهر رزوه سندی در دست نیست و نام قدیم آن رودبه نامیده می شد كه معنی آن بهترین رودها می باشد كه علت آن فراوانی رودهایی كه در این محل بوده بعداً به مرور زمان به آن روزبه گفته شد كه هر روز آن بهتر از دیروز آن می باشد و سپس ((به )) به ((و)) تغییر كرده و روزوه گفته شده و بعداً آن را رزوه نامیده اند.

موقعیت جغرافیایی و مساحت

شهر رزوه در ۵۰ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۵۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه عرض شمالی قرار دارد بلندی آن از سطح دریا ۲۲۹۰ متر می باشد . این شهر در منطقه كوهستانی قراردارد.مساحت این شهر ۸۰ هكتار بدون در نظر گرفتن اراضی كشاورزی و بیشه زارهاست.این شهر در یك منطقه كوهستانی واقع شده بطوریكه در نواحی شمالی آن ارتفاعات دالانكوه و در قسمت جنوب بیدك كوه واقع شده و این شهر در ((دره )) یا بعبارت دیگر قسمت مركزی این شهر در خط القعر واقع است كه شیب زمین از سمت شمال و جنوب به طرف مركز و یك شیب ملایمی از جانب غرب بسوی شرق وجود دارد.

موقعیت از نظر تقسیمات كشوری

در تقسیمات كشوری رزوه بخشی از شهرستان فریدن و در استان اصفهان است و هم اكنون بخشی از شهرستان چادگان است. فاصله شهر رزوه تا مركز شهرستان ۱۰ كیلومتر و تا مركز استان ۱۲۰ كیلو متر است .
strong>بررسی وضعیت معیشتی شهر رزوه

كشاورزی :

اقتصاد شهر رزوه بر پایه كشاورزی استوار است كشاورزی بحالت نیمه مكانیزه است . این شهر حدود ۲۱۵۰ هكتار اراضی زیر كشت داشته . محصولات عمده این شهر سیب زمینی ، گندم ، جو ، علوفه و حبوبات است و آب زراعتی از طریق نهرها ، چشمه و قنوات تامین می گردد.

دامداری :

بر اساس آمار در این شهر ۲۰۰۰ راس گاو شیری و ۷۰۰ راس گوسفند و ۱۰۰۰ راس بز و بزغاله كه علوفه این دامها از مزارع تهیه می گردد.

بخش صنعت :

از دیگر منابع درآمد شهروندان شهر رزوه صنایع دستی بویژه قالیبافی، جاجیم بافی ، شال بافی و ژاكت پشمی است كه به منظور مصارف خانوادگی تولید می شود و همچنین داخل شهر تعدادی كارگاه تعمیرگاهی وجود دارد.

بررسی ویژگیهای جمعیتی شهر رزوه

نرخ رشد بین سالهای ۵۵- ۷۵ معادل ۱۵/۲% درصد

نرخ رشد بین سالهای ۶۵- ۷۵ معادل ۵۳/۰% درصد

كه این نرخ رشد بین سالهای ۶۵- ۷۵ در استان معادل ۷۵/۲ درصد و در شهرستان معادل ۶/۲ است.

میزان رشد جمعیت تا سال ۱۳۷۰ یك نرخ رشد مثبت و معادل نرخ رشد شهرستان فریدن بوده ولی از سال ۱۳۷۵ به بعد با توجه به مشكلات اقتصادی نرخ رشد منفی داشته كه بیانگر مهاجر فرستی شهر رزوه بوده است.

شرایط اقلیمی شهر رزوه

شهر رزوه در منطقه ای كوهستانی و سرد سیر واقع شده است . زمستانهای رزوه سرد و تابستانهای آن ملایم است . بطوریكه متوسط سالیانه یخبندان ( بر اساس آمار جوی ایستگاه كلیمانولوژی شهر چادگان ) ۱۶۱ روز و حداكثر مطلق درجه حرارت ۳۶ درجه سانتی گراد در گرمترین ماههای سال می باشد. درجه حرارت متوسط در ماههای خرداد، تیر و مرداد بین ۱/۲۰ و ۵/۲۲ درجه سانتی گراد می باشد و رطوبت نسبی ماههای مذكور بین ۱۹ الی ۲۱ درصد است و درجه حرارت حداكثر مطلق در زمستانها تا مرز ۲۷- درجه زیر صفر سانتی گراد می رسد و حداكثر ریزش در ۲۴ ساعت ۷۴ میلیمتر ذكر شده است .
شناخت و تعیین محدوده مختلف و بررسی نقطه ها و مراكز – محله ها

شهر رزوه در حال حاضر شامل سه محله می باشد كه نامهای آن عبارتند از :

محله امامزاده كه این مهمترین قسمت شهر و هسته تولید شیر در این محله می باشد و باز به دلیل قدمت آن دارای بافتی غیر اورگانیك می باشد و قدیمی ترین واحدهای مسكونی در این محله وجود دارند. از لحاظ موقعیت در قسمت شمال واقع شده و محور اصلی شهر و همچنین محور عبوری چادگان – به طرف شمال واقع شده .

دومین محله بنام محله ((وسط)) می باشد این محله در مركز تقریبی شهر واقع شده و در سمت شرق و غرب محور اصلی شهر گسترش یافته است و دارای نهر و جویبارهای فراوانی می باشد.

سومین محله به نام محله بالاست كه در قسمت جنوب شهر واقع شده و دارای توپوگرافی شدیدتری نسبت به محله وسط می باشد.
شهر رزوه از نظر تاریخی

طی تحقیقات بعمل آمده قدمت این شهر به قبل از اسلام و به زمان زرتشت برمی گردد كه شخصی بنام كهگرد یكی از موبدان زرتشتی بوده كه به امر ییلاق و قشلاق در سفر بوده كه بنیانگذار رزوه می باشد و در حال حاضر یكی از مزارع رزوه بنام كهگرد مشهور است . در زمان ولایتعهدی امام رضا (ع) یكی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بنام عبد الله بن علی بن شدید جهت رسیدن به مشهد از مدینه به ایران عزیمت نمود و در راه خبر شهادت امام رضا (ع) را می شنود و از ترس حاكم وقت به صورت گمنام در رزوه سكونت می گزیند كه در حال حاضر مرقد مطهر آن امامزاده در این شهر قرار دارد.

جاذبه های گردشگری

با توجه به وجود مرقد مطهر امامزاده عبد الله بن زید (ع) در این شهر وجود بیشه ها و باغ بیشه های زیاد در این شهر سالانه ۷۰ الی ۸۰ هزار نفر از این شهر دیدن می نمایند.

موقعیت اجتماعی شهر رزوه

حدود ۱۰% از مردم این شهر فرهنگی بوده و از جایگاه اجتماعی برخوردار می باشند و ۴۰% از مردم به دلیل عدم حمایت از محصولات آنها هر ساله زیانهای زیادی به آنها وارد می شود و از قشر مستضعف و تحت حمایت نهادهای حمایتی می باشند و مابقی كشاورز می باشند.

رزوه-4kXqIkVl3d