ریپورتاژ آگهی
موزه شاهچراغ (ع) شیراز

موزه شاهچراغ (ع) شیراز

موزه شاهچراغ (ع) شیراز در صحن حرم شاهچراغ (ع) قرار دارد .این موزه وابسته به آستان مقدس شاه‌چراغ است. فضای اصلی موزهٔ شاه‌چراغ را یك سالن بزرگ تشكیل می‌دهد كه در آن، آثار و اشیای وقفی، اهدایی و خریداری شده شامل قرآن‌های نفیس، كتاب‌های خطی، اشیای باستانی و هنرهای تزئینی به نمایش گذاشته شده است.
  • 1401/01/09
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-حرم مقدس شاچراغ (ع)
تلفن : 66059000-021

موزه شاهچراغ (ع) شیراز در صحن حرم شاهچراغ (ع)  قرار دارد .این موزه وابسته به آستان مقدس شاه‌چراغ است. فضای اصلی موزهٔ شاه‌چراغ را یك سالن بزرگ تشكیل می‌دهد كه در آن، آثار و اشیای وقفی، اهدایی و خریداری شده شامل قرآن‌های نفیس، كتاب‌های خطی، اشیای باستانی و هنرهای تزئینی به نمایش گذاشته شده است. در حال حاضر این موزه در دو طبقه و با وسعت ۱۱۰۰ متر مربع مطابق با استاندارهای موزه ای در حال خدمت رسانی به علاقه مندان است.

موزه آستان مقدس شاهچراغ (ع) در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی شكل گرفت. در آن سال با توجه به آثار و اشیاء موجود كه بیشتر شامل نسخ خطی و اسناد و مدارك مربوط به آستان مقدس می شود. موزه ای هر چند كوچك در زاویه ای از حرم مطهر ایجاد شد.

در موزه و خزانه این مجموعه فرهنگی، بالغ بر چهار هزار شیء با ارزش تاریخی و فرهنگی نگهداری می شود كه در وسعت موجود نزدیك به ششصد اثر در معرض دید و پژوهش علاقه مندان، محققان و دانشجویان قرار دارد. این اشیاء كه همگی بصورت وقف،اهدا و نذر بوده،به لحاظ قدمت از دوران های بسیار كهن تاریخی، شروع و تا زمان معاصر (قاجار و پهلوی) ادامه می یابد.

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-tluzDrF6yf

اشیاء داخل موزه

مجموعه اشیاء سفالی

این مجموعه ارزشمند قدیمی شامل حدود ۶۰۰ قطعه می باشد كه تقریبأ ۱۰۰ قطعه از آنها در معرض نمایش قرار دارد.شاخص ترین آنها ۱۲ قطعه پیكرك سفالی،۳۰۰ قطعه سفال موسوم به كوزه مخروطی شكل در ابعاد مختلف از مناطق جنوبی كشور، قمقمه اشكانی، پیه سوز، خمره های لبه دار و … می باشد.

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-6Rh6ZwUVPf

مجموعه اشیا فلزی

این مجموعه شامل سلاح های جنگی و شمشیرهایی مربوط به دوران ولایت شاه عباس صفوی و سلسله قاجار، گلدان های فلزی و مینا كاری(مسطح و برجسته) عمومأ مربوط به دوران قاجاریه، سقاخانه برنجی قاجار، چاقوهای طلاكوب، شمعدان، زیورآلات و … می باشد.

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-tHY5XOvwII

مجموعه مسكوكات

این مجموعه بسیار ارزشمند شامل چهارصد عدد سكه، از دوران های اشكانی و ساسانی به بعد می باشد.مجموعه نسخ خطی و اسناد موقوفات حرم مطهر: این مجموعه تاریخی با موضوعات قرآن،ادعیه، كتب ادبی و علمی ،وقف نامه ها ،دیگر آثار موجود در موزه حرم مطهر را تشكیل می دهد.

اثار شهید دستغیب

بخشی از فضای موزه به آثاری از شهید محراب – حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب اختصاص یافته كه مبین مبارزات سیاسی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آن شهید بزرگوار است كه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-9btbYLOWvC

دیگر اشیا ارزشمند موزه

دو لنگه درب نقره ای اهدایی توسط یمین الدوله فرزند ناصرالدین شاه قاجار به آستان مقدس كه از چوب گردو و روكش نقره با ارتفاع سه متر و عرض دومتر ساخته شده و در حاشیه هر یك از لنگه های دو درب دوازده بیت اشعار مرحوم احمد وصال متخلص به وقار شیرازی «پسر ارشد وصال شیرازی» با خط نستعلیق به رنگ آبی مینا كاری شده است.

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-k7AseO5osT
معجر قدیمی مرقد مطهر حضرت سید میر محمد بن موسی الكاظم (ع) كه جنس آن از چوب و در ابعادی حدود ۸۰ سانتی متر در ۲ متر ساخته شده است كه علاوه بر اسامی دوازده امام(ع)، نام تنی چند از اولیاء، با خط ثلث روی سطوح چهارگانه با مشبك های چوبی شش ضلعی آراسته شده است كه از این فهرست می توان به بایزید بسطامی، ابراهیم ادهم، شاه شجاع كرمانی، عمار یاسر و … اشاره كرد.

درب خاتم حرم مطهر حضرت احمد بن موسی به ابعاد ۲۰۳۰*۱۰۴۰ كه هر لنگه دارای ۳ قاب می باشد – دو قاب مربع و یك قاب مربع مستطیل – كه با رنگ های زیبای فیروزه ای و مخلوطی از استخوانی، سیم و فویل تزیین گردیده است. این درب، قبل از درب مینا و درب طلای كنونی، در قسمت ورودی حرم مطهر حضرت شاهچراغ نصب بوده و مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش است.
دو جلد قرآن كه هر كدام حاوی ۱۵ جزء آیات الهی است و با خط نسخ و بر روی كاغذ خان بالغ به رشته تحریر درآمده و از قدمتی ۸۰۰ ساله برخوردار است، نیز در زمره آثار گرانبهایی می باشد كه در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) نگهداری می شود.

نحوه دسترسی

آدرس : شیراز – حرم مقدس شاچراغ (ع)

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-h6x3Y0uboI

موزه شاهچراغ (ع) شیراز استان فارس, شیراز-PD4dsFGNUt