ریپورتاژ آگهی
فرخی

فرخی

فَرْخی (به گویش محلی فَرْوی) شهری است در بخش مركزی شهرستان خور وبیایانك استان اصفهان در كویر مركزی ایران. شهر فرخی در ۵۴ درجه و ۵۵ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۵۱دقیقه عرض شمالی و در ۴۰۰ كیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : فرخی
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در بخش مركزی شهرستان خور وبیایانك و در ۴۰۰ كیلومتری شرق اصفهان
تلفن : 66059000-021

فَرْخی (به گویش محلی فَرْوی) شهری است در بخش مركزی شهرستان خور وبیایانك استان اصفهان در كویر مركزی ایران. شهر فرخی در ۵۴ درجه و ۵۵ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۵۱دقیقه عرض شمالی و در ۴۰۰ كیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. فرخی از شرق به شهر خور و از غرب به روستای چاهملك و از جنوب به روستاهای جعفرآباد و ابراهیم‌آباد و از شمال به كوه‌های كم ارتفاع فرخی محدود می‌شود.

روستای «فرخی» از توابع شهرستان خور و بیابانك در تاریخ ۱۶/۹/۱۳۸۸ با موافقت هیأت دولت و به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری به شهر تبدیل شد. این شهر با جمعیتی بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر در ۱۵ كیلومتری غرب شهر خور، مركز شهرستان خور و بیابانك قرار دارد.

فرخی آب و هوایی گرم و خشك دارد و حیات آن به چند رشته قنات وابسته‌است كه قدیمی ترین آن به طول ۹ كیلومتر است. شغل اهالی این شهر بیشتر كرباس بافی، قالی بافی و كشاورزی است. گندم، جو، خرما، پنبه و تخمه آفتابگردان از مهمترین محصولات شهر فرخی است.

پیشینه

از زمان پیدایش شهر «فرخی» اطلاع درستی در دست نیست اما در جنگ‌نامه امام‌زاده روستای پیاده (بیاذه) از مزرعه‌ای به نام «فرخ» یاد شده‌است كه به احتمال زیاد همان «فرخی» است. این شهر در گذشته به «دارالامان» نیز شهرت داشته كه حریم آن تا شعاع سه كیلومتری بوده‌است و كسانی كه از حاكمان جور در امان نبودند خود را به شهر فرخی نزد قاضی می‌رساندند و او نیز آنان را پناه می‌داد.

آثار تاریخی

۱- مسجد جامع فرخیاز جمله آثاری است كه به دستور «حاج سید میرزا مجتهد»، قاضی نامور خور و بیابانك در سال ۱۲۴۹هجری قمری بنا شده‌است. مسجد جامع فرخی واقع در مركز روستا می­باشد كه دارای دو شبستان است. یك شبستان برای بهار و تابستان و شیستان دیگر زمستانه است. اما به دلیل افزایش جمعیت و كمبود جا در مسجد فعلاً شبستان زمستانه مردانه و شبستان بهاره زنانه شده است. بنای این طبق مسجد جامع سمنان و با الگو برداری و معماری آن ساخته شده است. صحن شبستان بهاره دارای یك گنبد بزرگ می باشد و شبستان پاییزه در حدود یك متر پایین­تر از شبستان بهاره و دارای گنبدهای كوچك با ستونهای بسیار بزرگ می باشد. این گنبدها در دو ردیف هشت تایی بنا شده است. سال تاسیس بنا بنا بر كتبه نوشته شده در جلو محراب بهاره به سال ۱۲۴۹ هجری قمری است طبق سنگ نوشته درون محراب شبستان بهاره.

سنگ نوشته درون محراب

در حال حاضر به دلیل كمبود جا به قسمت شبستان زمستانه مقداری اضافه شده است. تا چند سال پیش دو قرآن دست نوشته هم در مسجد بود كه هنگام خاكروبی مسجد برای محرم می­خواستند در چاه مخصوص قرآن و ادعیه بیندازند كه آن زمان بنده نگذاشتم این كار را بكنند. الان نمی دانم این قرآنها در مسجد هست یا نه. قدمت این قرآنها طبق تاریخ تولد نام شخصی كه در پشت آن ثبت شده بود بیش از صد سال بود. مسجد دارای اوقافی می باشد كه صرف برگزاری مراسم روضه خوانی در مناسبتها و اذان گو و خادم و امام جماعت می شود.

۲- دروازه فرخی

۳- بادگیرهای فرخی

۴- مقبره شیخ محمد عبدالصمد

۵- آب انبارها

۶- لَرد

۷- حمام عمومی

معرفی محصولات كشاورزی

مهمترین محصولات كشاورزی فرخی شامل محصولات زیر می باشد:

الف) خرما مهمترین محصول كشاورزی منطقه است. منطقه خوروبیابانك انتهایی­ترین منطقه نخل خیز كشور استكه از جنوب غرب ایران شروع شده و در این منطقه به پایان خط تولید خود می­رسد. به دلیل آب و هوای گرم و خشك منطقه این محصول كشت فراوان دارد ولی به دلیل كم بودن دوره گرما در اكثر سالها این محصول مرغوب نمی­باشد.

خرماهای این منطقه دارای نمونه های است مانند: كرمانی – قسی – بادامی و …

ب) گندم

ج) جو

د) تخمه آفتابگردان

هـ) پنبه

و) پسته

ز) ارزن

ح) شلغم و سبزیجات

فرخی-kUdhu4OqjW

فرخی-SoWAfl1MQC

فرخی-JwO4UsFiLu