ریپورتاژ آگهی
۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان

جاهای دیدنی همدان از جاذبه های معروف و نامدار كشور عزیزمان ایران است. دیدن جاذبه های دیدنی همدان این شهر كهن و زیبا در فصل تابستان خالی از لطف نیست.
  • 1401/01/08
  • استان : همدان
  • شهر : همدان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی همدان از جاذبه های معروف و نامدار كشور عزیزمان ایران است. دیدن جاذبه های دیدنی همدان این شهر كهن و زیبا در فصل تابستان خالی از لطف نیست. همدان شهری قدیمی و تاریخی می باشد كه بخصوص در تابستان مسافران زیادی از این شهر دیدن می كنند . همدان علاوه بر جاذبه های گردشگری بزرگی چون غار علیصدر ,آرامگاه بابا طاهر ,آرامگاه بوعلی سینا ,حمامهای تاریخی ,گنجنامه و… جاذبه های طبیعی و گردشگری زیاد دیگری هم دارد كه در این مطلب سعی داریم شما را با این جاذبه ها آشنا سازیم . امیدواریم اگر در تابستان به این شهر زیبا سفر می كنید بتوانید از مطالب سایت استفاده كنید . با آرزوی سفری خوش برای شمادرسفر به همدان در تابستان .

منطقه حفاظت شده شراء

منطقه حفاظت شده شراء با سیمای كوهستانی و تپه ماهوری و با وسعتی افزون بر ۱۰۷۰۰ هكتار در فاصله حدود ۴۵ كیلومتری شرق همدان واقع شده و به لحاظ طبیعت بكر، پوشش گیاهی مناسب و سیمای طبیعی آن از جاهای دیدنی همدان و از زیستگاههای اصلی قوچ و میش ارمنی استان همدان محسوب میشود.

بخش كوهستانی منطقه از دو قله اصلی و مجزا از یكدیگر به نام های قافلانته وقزل تشكیل شده و تعداد ۱۷۲ گونه گیاهی متعلق به ۳۷ خانواده در تیپ های اراضی دشت های آبرفتی دامنه ای، فلاتها، آبرفتها و واریزههای بادبزنی شكل و آبرفتهای بادبزنی شناسایی شده است.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-qDPDMKGRDj

برج قربان

این بنای تاریخی در محله زندیها و در نزدیكی دبیرستان ابن سینا قرارگرفته و از قرار معلوم مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء وجمعی از امراء‌ سلجوقی است كه در قرن هفتم وهشتم هجری به طرز ساده وبی پیرایه ای ساخته شده است. بنا از یك برج دوازده ضلعی آجری با گنبدی هرمی شكل دوازده ترك آجری تشكیل شده است.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-cV4zp8wFvp

موزه بوعلی سینا

حسین عبدالله بن حسن بن علی بن سینا معروف به ابن سینا یا بوعلی سینا، بزرگترین دانشمند ایران و سرآمد حكماء و اطباء در ادوار اسلامی و مشهور در سراسر دنیاست كه سهمی عظیم در ترقی و تكامل علم در جهان داشته است. وی در سال ۳۷۰ هجری قمری درخرمیشن از توابع بخارا متولد شد ابوعلی سینا در سال ۴۲۸ هجری قمری ، زمانی كه تنها ۵۸ سال داشت دار فانی را وداع گفت.

 

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-j6kljba8H2

دره مراد بیگ

دره مرادبیگ یا دره مرادبیك بزرگ‌ترین درهٔ كوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده كوه) و دره گنج‌نامه كه در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و‌شد در آن بسیار اندك بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است كه از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشك سال با روستای پشت كوه (یال غربی الوند) امكان مراوده دارد. آثار یك روستای قدیمی در غرب این دره، در یكی دو كیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-zOv7cd1stv

تخت نادر

تخت نادر یكی از جاهای دیدنی همدان و دشت‌های كوهستان الوند است كه در ادامهٔ مسیر صعود به قله الوند قرار دارد و محوطه‌ای به مساحت تقریبی ۱ و نیم هكتار، با شیب كم و پوشش گیاهی چمن‌زار كوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
در كوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های كوچكی وجود دارد، كه سطح آن‌ها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آن‌ها جریان دارد.

 

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-dsOznsvjxX

موزه هگمتانه

موزه هگمتانه با یك طبقه ساختمان و با زیر بنای ۶۰۰ مترمربع در مركز محوطه باستانی هگمتانه قرار دارد ، ساختمان موزه هگمتانه بین سالهای ۲۵-۱۳۲۰ شمسی با عنوان مدرسه ۶ كلاسه پرورش ایجاد و در دهه ۱۳۵۰ به منظور اجرای برنامه های پژوهشی و باستان شناسی به تملك مركز باستان شناسی سابق درآمد و همزمان با شروع فعالیتهای عمرانی و پژوهشی محوطه و انتقال آثار تاریخی مكشوفه از محوطه باستانی به داخل آن تبدیل به مخزنی جهت نگهداری آثار گردید ، در روند پروسه تبدیل مدرسه به موزه در سال ۱۳۷۲ به مناسبت برگزاری سمینار مدیران میراث فرهنگی ضمن حذف تیغه های داخلی كلاسها و تعمیرات جزئی ساختمان مدرسه تبدیل به موزه موقت گردید و به مرور ایام تعمیرات و الحاقاتی در آن انجام گرفت و هم اكنون موزه هگمتانه با یك سالن اصلی و سرسرا و دو راهرو و با عرضه و نمایش گذراندن دویست شی فرهنگی ، تاریخی مربوط به ادوار بیش از تاریخ ، دوران تاریخی و دوران اسلامی آماده بازدید گردشگران می باشد .

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-M9isyzCHKS

گنبد علویان

گنبد علویان‌ در استان‌ همدان‌ از لحاظ‌ هنر گچ‌بری‌ و آجركاری‌ از آثار ارزشمند و كم‌نظیر سده‌های‌ میانی‌ دوره‌ی‌ اسلامی‌قرن‌های‌ ششم‌ و هفتم‌ به‌شمار می‌رود. ‌این‌ بنا به‌صورت‌ چهارضلعی‌ در ابعاد ۱۲۲۸ در ۱۲۲۲۵ متر و ارتفاع‌ ۱۱۱۵ متر ساخته‌ شده‌ است‌ و چهار جرز ستون‌مانند به‌ ارتفاع‌ ۹۹۵ متر و قطر حدود دو متر شبیه‌ برج‌ در چهار گوشه، آن‌را در میان‌ گرفته‌اند.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-oyZSbJqLMk

كتیبه‌های گنج‌نامه

كتیبه‌‌های گنج‌نامه در فاصله ۵ كیلومتری غرب شهر همدان در انتهای دره سرسبز عباس‌آباد قرار دارند. این اثر تاریخی بی‌نظیر و جای دیدنی همدان در ابتدای مسیر جاده‌ای كه همدان را به تویسركان و غرب كشور مرتبط می‌سازد، واقع شده است و از آنجا كه این مسیر در زمان هخامنشیان یكی از شعبات اصلی راه باستانی شاهی بوده كه از دامنه الوند، هگمتانه (پایتخت تابستانی هخامنشیان) را به بابل در مركز بین‌النهرین مرتبط می‌ساخت، از راه‌های پر رفت و آمد و امن دوران باستان به شمار می‌رفت. به علاوه این راه به جهت این كه به بابل ختم می‌شد، راه مقدسی محسوب می‌گشت به همین دلیل مكان مناسبی بود تا شاهان هخامنشی، با ایجاد سنگ نوشته، باورها و اندیشه‌های پاكشان و همچنین بزرگی و عظمت نیاكان خود را به رهگذران گوشزد نمایند.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-hjZb08gER4

دشت میشان

میدان میشان یا دشت میشان یكی از دشت‌های كوهستان الوند است. این میدان در مسیر اصلی صعود به قلهٔ الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یك هكتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶۰۰ متر است. در قدیم عشایری كه دورهٔ ییلاق خود را در دامنهٔ شمالی الوند می‌گذراندند، در میدان میشان كه دارای آب‌های روان، چمن زار و مناظر زیبای طبیعی است، چادر می‌زدند.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-k1kGYRsgUR

باغ موزه نظری

باغ موزه نظری یكی از آثار تاریخی شهر همدان و از شاهكارهای دوره قاجاریه است كه در چهارراه نظری خیابان عارف قزوینی این شهر قرار دارد.

عمارت زیبا و مجلل نظری در محوطه یك باغ وسیع واقع شده است. پیش طاق ورودی عمارت به طرز زیبایی با آجركاری خفته و راسته تزئین شده است. پس از آن هشتی وجود دارد كه سقف گنبدی آن با ردیف‌های منظم و یكنواخت آجری پوشش یافته است. در گوشه شمال شرقی هشتی راه‌پله‌ای مسقف با آجر ساخته شده كه دسترسی به بام هشتی را امكان‌پذیر می‌سازد.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-0nrlgMmS7L

دره مراد بیگ

دره مرادبیگ یا دره مرادبیك بزرگ‌ترین درهٔ كوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده كوه) و دره گنج‌نامه كه در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و‌شد در آن بسیار اندك بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است كه از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشك سال با روستای پشت كوه (یال غربی الوند) امكان مراوده دارد.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-MNzbMdetsg

روستای سنگی سیمین ابرو

روستای «سیمین ابرو» در نقطه‌ای كوهپایه‌ای با بافت یكپارچه سنگی و معماری پله‌ای، كوچه‌های باریك و تنگ و حمام و خزینه واقع شده ‌است.به گزارش ایرنا، این روستا با ۳۰۰ سال قدمت ، از توابع بخش مركزی همدان و در جنوب شرقی این شهرستان است روستای سیمین ابرو با ۶۰ خانوار از طوایف لر و اقوام آریا و سواركار و به شغل باغداری مشغول هستند این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است كه طی برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-jSMbedG0Lk

غار آكواریوم گنجنامه

آغاز پروژه غار آكواریوم گنج نامه در سال ۱۳۹۰ توسط گروه مشتركی از مهندسان و پیمانكاران ایرانی و خارجی با هدف خلق محیطی متفاوت و به منظور جذب هرچه بیشتر گردشگر و محیا كردن محلی برای تحقیقات و ارتقا سطح اموزش و با تلفیق دو عنصر متفاوت، صخره و كوهستان با اعماق آبهای دریا و با الهام از غار علیصدر شروع به طراحی گردید.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-C2gDRTaS4i

سورتمه ریلی گنجنامه

با سورتمه ریلی گنجنامه لحظاتی پر هیجان و به یاد ماندنی در طولانی ترین، پرسرعت ترین و در عین حال یكی از ایمن ترین سورتمه ریلی های ایران تجربه خواهید كرد. مسیر ۱۱۵۰ متری سورتمه در دل دامنه الوند، از بین صخره ها و سنگ ها و با چشم اندازی به دره های سرسبز عباس آباد، با سرعت ۴۵ كیلومتر در ساعت برای هر گردشگری جذاب و سرشار از هیجان خواهد بود.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-SRCYfhzM3u

دریاچه سد اكباتان

دریاچه سد اكباتان در ۱۱ كیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرار دارد. این دریاچه حدود ۶۰ هكتار مساحت دارد و حداقل عمق آن ۱۸ متر و حداكثر آن ۳۲ متر است. این دریاچه به دلیل فاصله اندك با شهر همدان، دسترسی مناسب و طبیعت زیبا، به تفرجگاهی مناسب تبدیل شده و دارای قابلیت انجام ورزش‌های آبی همچون قایقرانی و اسكی روی آب می‌باشد. این دریاچه در حال حاضر به منظور انجام عملیات آموزشی، آزمایشی و نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-ObBDjuS51d

كلیسای گریگوری استپان

كلیسای گریگوری استپان از آثار تاریخی منحصر به فرد اقلیت‌های مذهبی در استان همدان است كه در قسمت شرقی تپه هگمتانه در محله قدیم ارامنه شهر همدان قرار دارد. این كلیسا در سال ۱۶۷۶ میلادی و همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی توسط عده‌ای از ارامنه اصفهان و همچنین مهاجران و تجار ارمنی روسیه كه در همدان ساكن شده بودند، ساخته شد. این كلیسا متعلق به مسیحیان پیرو مذهب پروتستان است.

۲۰ جای دیدنی همدان در تابستان-hosWCrzJFh