ریپورتاژ آگهی
آبیك

آبیك

آبیك شهری است در بخش مركزی شهرستان آبیك استان قزوین ایران.
  • 1400/11/10
  • استان : قزوين
  • شهر : آبيک
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : این شهرستان در ۹۲ كیلومتری غرب استان تهران قرار دارد و پل ارتباطی میان استان تهران و استان قزوین به شمار می‌رود.
تلفن : 66059000-021

استان :قزوین
شهرستان : آبیك
بخش : مركزی
جمعیت : ۵۹۱۱۵ [طبق آخرین سرشماری تا سال ۱۳۸۵]
ارتفاع از سطح دریا : ۱۰۰۸ متر
پیش‌شماره تلفنی : ۰۲۸۲۲۸۲

آبیك شهری است در بخش مركزی شهرستان آبیك استان قزوین ایران.
این شهرستان در ۹۲ كیلومتری غرب استان تهران قرار دارد و پل ارتباطی میان استان تهران و استان قزوین به شمار می‌رود.
جمعیت این شهرستان بر طبق آخرین سرشماری نفوس و مسكن، در حدود ۹۲٬۰۰۰ نفر برآورد شده‌است.

آبیك شهری صنعتی و مهاجرنشین است. از صنایع معروف آن كارخانه سیمان آبیك است. عملیات اجرایی شهر؛ صنعتی آبیك نیز در سال ۱۳۸۵ خورشیدی آغاز شده‌است.

با وجود بخش‌های تازه‌ساز ولی بافت اصلی این شهر هنوز تابع الگوی روستاشهری است. محله‌های تازه‌ساز شهر آبیك عبارت‌اند از شهرك خرم، شهرك قدس، كوی فرهنگیان، محله اداره برق و محله سپاه.

آبیك شهری است زلزله‌خیز كه در مسیر توسعه آتی مترو كرج – تهران قرار دارد. بزرگ‌راه تهران به قزوین و خط راه‌آهن تهران به تبریز نیز از كنار آبیك می‌گذرد.

روستای احمدآباد، محل زندگی و درگذشت دكتر محمد مصدق از توابع آبیك است. دیگر اماكن دیدنی پیرامون آبیك عبارت‌اند از مقبرهٔ رئیس‌المجاهدین، امام‌زاده علی شكرناب
این شهر همچنین دارای ۵ دانشگاه به نام‌های دانشگاه بصیر و دانشگاه غیاث الدین جمشید كاشانی و دانشگاه مولانا و دانشگاه آبا و پیام نور است. تنها شهر دیگر در شهرستان آبیك، شهر كوچك خاكعلی است.

آلودگی شدید هوا ( ۵ برابر استاندارد) در نتیجه فعالیت كارخانه سیمان آبیك از مشكلات این شهرستان است.

رشد جمعیت شهر آبیك از دههٔ ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ برابر ۶۶۰% و از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ برابر ۱۹۰% اعلام شده‌است.

این شهرستان از قطب‌های كشاورزی استان قزوین به‌شمار می‌آید و بالغ بر ۲۴ هزار هكتار كشت محصولات مختلف زراعی از جمله گندم، جو، ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای)، كلزا، یونجه و سایر محصولات دیگر در این شهر به عمل می‌آید. علاوه بر این، یكی از مراكز مهم برای پرورش دام و طیور در استان و حتی كشور به‌شمار می‌رود. كارخانه اكسیژن طاها نیز در سال ۱۳۸۴در این شهرپایه گذاری و در نیمه دوم سال ۱۳۸۶به بهره برداری رسید.

این شهرستان از لحاظ ورزشی بیشتر در زمینه ی والیبال موفق میباشد شهر ابیك نیز از ابیك علیا و ابیك سفا شرچشمه و در گذر زمان با توجه به ساكن شدن مهاجرین استانهای شمالی .غربی رشد و ابیك امروز شكل گرفته است وجود سد انتقالی اب طالقان به این شهرستان در دوران گذشته موجب شده است این شهرستان به عنوان یكی از قطب های كشاورزی استان قزوین و كشور تبدیل شود از دیگر قابلیت های این شهرستان وجود شهرك صنعتی كاسپین.

واحد های صنعتی ممتاز كشور مستقر در این شهرستان و وجود واحد های پرورش طیور كه موجب شده شهرستان ابیك بیش از ۸ درصد تخم مرغ و گوشت سفید مورد نظر كشور را تامین كند شهرستان ابیك در بحث اطلاع رسانی نسبت به شهرستانهای استان قزوین و همجواز در زمینه اطلاع رسانی وچاپ توزیع مطلبوعت محلی جایگاهی را به خود اختصاص دهد كه وجود فعالیت دفتر خبری صدا و سیما مركز قزوین از ابتدای سال ۸۴ شمسی با ۴ خبرنگار ،گزارشگر و تصویر بردار و فعالیت ۴۵ خبرنگار حرفه ای در مطبوعات كشوری از دیگر ویژگیهای این شهرستان می باشد.

شهرستان آبیك در ۵۰ كیلومتری شرق قزوین ،مرز بین استان قزوین و استان البرز واقع است و دو جاده ی ترانزیتی بسیار مهم ، یكی بزرگراه و دیگری جاده آسفالته قدیم تهران ، از كنار آن می گذرد . مركز آن شهر آبیك و دارای دو بخش به نام های مركزی و بشاریات و نیز پنج دهستان است . شهرستان آبیك ، از شمال شرقی به شهرستان ساوجبلاغ و شهر هشتگرد و از جنوب شرقی به شهرستان نظرآباد و از غرب به شهرستان البرز و شهر محمدیه متصل است.

شهرستان آبیك در دور اول تشكیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهر تبدیل به شهرستان شد. از ویژگی‌های مهم این شهرستان می‌توان به وجود كارخانه‌ها و شركت‌های دامداری از جمله كارخانه سیمان آبیك و كارخانه اكسیژن طاها اشاره كرد.

تاریخ پیدایش آبیك

حفاریهای انجام گرفته توسط باستان شناسان در تپه های زاغه در غرب شهرستان نشان دهنده قدمتی در حدود ۷۵۰۰ سال است . درباره وجه تسمیه آبیك در قدیم به علت آب خوبی كه در این منطقه وجود داشته و آب آن زبانزد مردم بوده به آب یك (آبیك) مشهور شده است.

قابلیتهای فرهنگی و اقتصادی

شهرستان آبیك به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب وجود اراضی حاصلخیز قابل كشت و نیز برخورداری از منابع آبی از جمله قطبهای كشاورزی استان میباشد و در فعالیتهای صنعتی و معدنی نیز این این شهرستان از توانایی های خوبی برخوردار بوده و مردان و زنان آن تلاش بسزایی درچرخه تولید اقتصادی داشته اند.

وجود سه راه ارتباطی – اتوبان قزوین كرج – جاده قدیم كرج قزوین و راه آهن این شهرستان را به استان تهران متصل نموده و با توجه به آب و هوای مناسب، تولید گوشت سفید و قرمز و مراكز پرورش دام و طیور ، اقتصاد شهر را در سطح استان و كشور پویا نموده ، نیروگاه حرارتی ۲۰۰۰ مگاواتی شهید رجایی نیز در جوار این شهرستان از سمت غرب و كارخانه سیمان آبیك از سمت شرق قرار داشته و در ساخت صنایع دستی روستاها فعالیت خوبی را دارا می باشند .

 

 

آبیك-WuwlTfCU3e

آبیك-HvfUf5Ol4k

آبیك-S0lhPr6J1A