ریپورتاژ آگهی
زیباترین و معروفترین سدهای ایران

زیباترین و معروفترین سدهای ایران

زیباترین و معروفترین سدهای ایران را در این مطلب آورده ایم تا با دانستن آنها و رفتن به این سدها سفر خوشی داشته باشید . وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری در ایران می شود
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : زیباترین و معروفترین سدهای ایران
تلفن : 66059000-021

زیباترین و معروفترین سدهای ایران  را در این مطلب آورده ایم تا با دانستن آنها و رفتن به این سدها سفر خوشی داشته باشید . وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری در ایران می شود به جز جاذبه های تاریخی كه در گوشه گوشه ایران در هر شهر و روستایی به چشم می خورد ، كشور ایران غنی از جاذبه های طبیعی است . در كنار كوه ، جنگل و دریا ، سدها نیز بسیار زیبا هستند و دریاچه ای كه پشت سدها تشكیل می شود بسیار دیدنی  و به علت وچود آب بسیار خنك و خوش آب و هواست . تاریخچه ساخت سد به دوران هخامنشیان می رسد و ایران در ساختن سد از گذشته تا امروز حرفی برای گفتن دارد .ایران از سدهای متعدد و متنوعی برخوردار بوده و در لیست كشورهای دارای بیشترین تعداد سد در جهان قرار دارد. برخی از سدها به واسطه قرارگیری در یك منطقه خاص، از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردارند و به تنهایی یك جاذبه گردشگری خارق‌العاده به شمار می‌روند. بهتر است بدانید كه شنا كردن درون سدها ممنوع بوده و علامت شنا ممنوع در كنار تمامی سدها قرار گرفته است، بنابراین از انجام این كار جدا پرهیز كنید.

سد الیمالات

بعضی از سدها نه در جاده‌های بین راهی كه در دل جنگل قرار گرفته‌اند و سد الیمالات یكی از آنهاست. این سد كه بیشتر به اسم دریاچه‌اش یعنی الیمالات شناخته می‌شود، در دل جنگل قرار دارد و بعد از گذشتن از جاده‌ای سرسبز و پردارو درخت به آن می‎رسیم. این منطقه امكاناتی مثل قایق‌های موتوری و پدالی، ماهیگیری، سوئیت، رستوران و كافی‌شاپ و سوپرماركت دارد.شما می‌توانید با سفر به استان مازندران و بازدید از سد الیمالات، در اطراف آن چادر زده و استراحت كنید. بهتر است بدانید كه زیبایی این سد در فصل بهار و پاییز دوچندان شده و طبیعت آن بسیار چشمگیر خواهد شد. لازم به ذكر است كه فاصله سد الیمالات از جاده اصلی نور به چمستان، تقریبا ۳ كیلومتر است.

مسیر دسترسی: دریاچه سد الیمالات در ۹ كیلومتری نور در مسیر جادهه نور- چمستان قرار دارد و فاصله آن از جادده اصلی نور به چمستان حدود ۳ كیلومتر است. دریاچه الیمالات را در قسمت جنوبی دوراهی روستای كارگركلا پیدا می‌كنیم.

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-m0A0BhWeFY

سد لفور

جنگل لفور یكی از بكرترین و زیباترین جنگل‌های ایران است و سد لفور یا البرز هم در همین جنگل قرار گرفته است . جنگلی كه درخت‌ها احاطه‌اش كرده‌اند و سكوت و رخوتی در آن حاكم است كه نمی‌توان چشم از آن برداشت. در اینجا چیزی كه انتظارمان را می‌كشد بوی چوب و درخت و صدای پرنده و حیوان‌های دیگر است. در اطراف دریاچه سد، اسب‌ها و گاوها برای خودشان می‌روند و می‌آیند، گاهی مه‌ای هم سطح دریاچه را می‌پوشاند و همه چیز را مثل رویا می‌كند.در صورتی كه به دنبال آرامش هستید، حتما از سد لفور دیدن كنید، زیرا سكوتی بی‌بدیل و حسی تكرارنشدنی در این ناحیه انتظار شما را خواهد كشید و تنها صدای گوش‌نواز حاكم بر این منطقه، صدای پرندگان و حیوانات دیگر است.جالب است بدانید كه نام دیگر سد لفور، «البرز» است.

مسیر دسترسی ۱: اگر از سمت جاده فیروزكوه می‌خواهیم به این منطقه برسیم باید بعد از گذشتن از پل سفید، زیرآب و شیرگاه به سمت جاده شیرگاه-بابلكنار برویم.

مسیر ۲: در جاده هراز و بعد از بابل، باید به سمت جاده گنج افروز- بابلكنار برویم. در ادامه مسیر به روستای شیرداركلا در جاده گنج افروز می‌رسیم. بعد باید به سمت روستای تالار قرآن حركت كنیم و بعد از گذشتن از روستاهای عالم كلا و شارقلت به سد البرز برسیم.

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-K9erL9cS0B

سد دز

یكی از جاذبه‌های خوزستان، سدها و دریاچه‌هایی‌ست كه پشت این سدها تشكیل شده، سدهایی كه با طبیعت خشك و بی‌آب و علف خوزستان میانه‌ای ندارند و سرسبزند. سد دز كه در نوروز به طور میانگین ۱۵۷ هزار نفر از آن دیدن می‌كنند، یكی از زیباترین سدهای ایران به حساب می‎ آید.دز در ۱۵ كیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و به دریاچه شهیون هم معروف است. این منطقه ادامه رشته كوه‌های زاگرس است كه تپه ماهورها، صخره‌ها و تخته سنگ‌های ماسه‌ای در اطرافش به چشم می‌خورد و در وسط دریاچه هم جزایر كوچك و بزرگی پوشیده از بادام كوهی و كُنار هست كه دریاچه را قشنگ‌تر كرده است.ماهی‌گیری و قایق‌سواری از تفریح‌های رایج در این منطقه است. با یك ساعت پیاده‌روی می‌توان به نخلستان‌ها كه از جذابیت‌های این منطقه‌اند و جای دیگری جز جنوب به ندرت می‌توان پیدایشان كرد، رسید.ارتفاع سد دز ۲۰۳ متر و حجم مخزن آن ۲۶۹۸ میلیون مترمكعب است. سد دز بر روی رودخانه‌ای به همین نام قرار گرفته و ماهیگیری و قایق‌سواری از تفریحات جذاب و رایج این منطقه به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی: این دریاچه در ۲۳ كیلومتری شمال شرق اندیمیشك و ۷۵ كیلومتری دزفول واقع شده. جاده شهیون تا مسیر انحرافی را باید طی كرد تا به دریاچه رسید.

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-FLKjLnwVwf

سد شهید عباسپور

كوشك، جزیره‌ایست زیبا از توابع شهرستان اندیكا مسجد سلیمان كه ۱۴۵ كیلومتر با اهواز فاصله دارد. این منطقه كه به سرزمین كوه‌های شگفت مشهور است در دل دریاچه‌ نیلگون سد شهید عباس‌پور قرار گرفته است. پوشش گیاهی متنوع، چمن‌زارها، گل‌های رنگارنگ و درختان میوه، تماشای شفق و قایق‌سواری از جاذبه‌های جزیره رویایی كوشك است.

مسیر دسترسی: اندیكا در ۶۲ كیلومتری مسجدسلیمان واقع شده. باید از جاده‌ مسجد سلیمان به سمت شهرستان اندیكا حركت كرد. بعد از رسیدن به اندیكا به سمت دریاچه سد شهید عباسپور می‌رسیم كه جزیره‌ كوشك در دلش قرار دارد.

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-gXEXnc63b1

سد شهید كاظمی

سد شهید كاظمی را می‌توان یكی دیگر از سدهای زیبای ایران دانست كه از آن با نام «سد بوكان» یا «سد كوروش كبیر» هم یاد می‌شود. این سد در سال ۱۳۴۶ ساخته شد و در سال ۱۳۵۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.سد بوكان به شیوه هسته رسی ساخته شده و بر روی رودخانه زرینه رود در ۳۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر بوكان و ۴۵ كیلومتری شاهین دژ استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. هدف از احداث سد شهید كاظمی، تامین آب شرب مردم منطقه، مصارف كشاورزی و تامین برق بوده و از این نظر برای مردم استان آذربایجان غربی بسیار اهمیت دارد. بد نیست بدانید كه حجم مخزن این سد در حدود ۸۵۰ میلیون مترمكعب است.

آدرس سد شهید كاظمی: استان آذربایجان غربی، شهر میاندوآب، شهر بوكان، قلندر، سد شهید كاظمی

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-IqSb6J9w4W

سد شهید عباسپور (كارون ۱)

یكی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین سدهای ایران كه بر روی رودخانه كارون استان خوزستان قرار گرفته است، «سد كارون ۱» نام دارد. نام این سد پیش از انقلاب اسلامی، سد رضا شاه كبیر بود كه پس از انقلاب به كارون ۱ تغییر پیدا كرد و هم‌اكنون با نام سد شهید عباسپور شناخته می‌شود.

علت نامگذاری این سد به نام شهید عباسپور به مخالفت ایشان به تخریب سد در زمان جنگ ایران و عراق مربوط می‌شود كه بسیار ارزشمند است. نوع این سد بتنی بوده و ظرفیت مخزن آن ۳۱۳۹ میلیارد مترمكعب است. زیبایی سد شهید عباسپور بسیار حیرت‌انگیز و تماشایی است، بنابراین توصیه می‌كنیم در سفر خود به خوزستان حتما از این سد دیدن كنید.

آدرس سد شهید عباسپور: استان خوزستان، ۵۰ كیلومتری شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، سد شهید عباسپور

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-q2r4t6U1bZ

سد مهاباد

سد مهاباد اولین سد در جهان است كه درون شهر قرار گرفته و از این منظر توانسته محبوبیت ویژه‌ای را به دست آورد. این سد زیبا درون شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده و ساخت آن توسط مهندسان كشور یوگوسلاوی انجام گرفته است. نام این سد در گذشته، شاپور اول بود كه با گذشت زمان و پیروزی انقلاب اسلامی به مهاباد تغییر پیدا كرد.

سد مهاباد جزء ۱۰ سد پرآب كشور بوده و منظره‌ای تماشایی را برای شما به تصویر می‌كشد. طول این سد معادل ۷۰۰ متر و ارتفاع آن در حدود ۴۷.۵ متر است. ماهیگیری و قایق‌سواری دو تفریح جذاب برای كسانی است كه از این سد بازدید می‌كنند. مردم مهاباد در روزهای تعطیل برای تفریح و استراحت در اطراف این سد زیبا وقت می‌گذرانند.

آدرس سد مهاباد: استان آذربایجان غربی، شهر مهاباد، قسمت جنوبی دو شهر میاندوآب و نقده، سد مهاباد

 

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-ors1OzEncA

سد اكباتان

در میان زیباترین سدهای ایران، به طور حتم سد اكباتان استان همدان جایگاه ویژه‌ای دارد. این سد در سال ۱۳۳۸ ساخته شد و نام آن در گذشته سد شهناز بود كه پس از انقلاب به اكباتان تغییر نام داد. سد اكباتان دقیقا بر روی رود آبشینه و پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه یلفان و رود ابرو قرار گرفته و ظرفیت مخزن آن هم معادل ۳۶ میلیون مترمكعب است.از اهداف مهم احداث این سد می‌توان به تامین آب شرب مردم استان همدان و آبیاری مزارع كشاورزی این منطقه اشاره كرد. اطراف این سد مكانی دنج و باصفا و برای تفریح و استراحت است و سالانه گردشگران زیادی به بازدید از این سد زیبا آمده و از امكانات اطراف آن بهره می‌برند.

از امكانات ویژه‌ای كه در حوالی این سد برای افراد در نظر گرفته شده می‌توان به وجود رستوران، چایخانه، مهمانسرا و حتی تفریحات آبی اشاره كرد كه بدون تردید لحظات شاد و روحیه‌بخشی را برای شما و اعضای خانواده‌تان رقم خواهد زد. در نظر داشته باشید كه فاصله سد اكباتان تا شهر همدان، چیزی در حدود ۱۱ كیلومتر است. عكاسی در كنار این سد زیبا و تماشایی را از یاد نبرید.

آدرس سد اكباتان: استان همدان، شهر همدان، ۵ كیلومتری جاده ملایر به همدان، نرسیده به روستای سنگستان، جاده سد، سد اكباتان

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-Cwb0uHEIbJ

سد گلپایگان

یكی دیگر از معروف‌ترین و زیباترین سدهای ایران كه بر روی رودخانه اناربار استان اصفهان قرار دارد، سد گلپایگان است. ساخت این سد قدیمی از سال ۱۳۲۶ شروع شد و در حدود ۱۰ سال طول كشید، یعنی در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسید.نام این سد در گذشته، «شاه اسماعیل» بود كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گلپایگان تغییر پیدا كرد و نام كنونی این سد از شهر همجوار آن نشات گرفته است. هدف از احداث سد گلپایگان، جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و آبیاری مزارع كشاورزی است.

بد نیست بدانید كه حجم مخزن این سد ۴۲.۵ میلیون مترمكعب بوده و ماهیانی همانند سفید، قزل‌آلا، سوف و كپور درون رودخانه‌ای كه سد روی آن ساخته شده است، زندگی می‌كنند. تماشای این سد و وقت گذراندن در كنار آن بسیار لذت‌بخش است، بنابراین در سفر خود به استان اصفهان حتما از این سد دیدن كنید.

آدرس سد گلپایگان: استان اصفهان، ۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر گلپایگان، سد گلپایگان

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-4TDaamnhvE

سد كارون ۳

سد كارون ۳ كه از آن با نام «دهدز» هم یاد می‌شود، یكی از بزرگترین و زیباترین سدهای ایران است كه بر روی رودخانه كارون در شهرستان ایذه و شهر دهدز قرار گرفته است. ساخت این سد بتنی در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ به طول انجامید.سد كارون ۳ یكی از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان به شمار می‌رود و سالانه پذیرای بسیاری از مسافران است. بازدید از این سد در تمام فصل‌های سال زیباست، زیرا بهار و تابستان‌های بسیار تماشایی و رویایی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌كشد و پاییز و زمستان‌های خنك و مه‌آلود آن هم تجربه‌ای زیبا برای شما رقم می‌زند.

ماهیگیری و قایق‌سواری دو نمونه از تفریحات رایج در این سد بوده كه بسیار لذت‌بخش است. جالب است بدانید كه در حال حاضر نیروگاه برق این سد با تولید سالانه ۴۱۷۲ میلیون كیلووات ساعت انرژی، به یكی از بزرگترین نیروگاه‌های برق‌آبی ایران تبدیل شده است.

آدرس سد كارون ۳: استان خوزستان، شهرستان ایزه، شهر دهدز، سد كارون ۳

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-TsvIDcFby7

سد زاینده رود

زاینده رود اصفهان محبوبیت خاصی در میان مردم ایران دارد و یكی از جاهای دیدنی این استان به شمار می‌رود. سد زاینده رود كه در گذشته با نام سد شاه عباس كبیر از آن یاد می‌شد، در سال ۱۳۴۹ ساخته شد. این سد در شهر چادگان استان اصفهان واقع شده و بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.

حداكثر ارتفاع این سد در حدود ۱۰۰ متر و طول تاج آن ۴۵۰ متر است. سد زاینده رود را می‌توان یكی از معروف‌ترین و زیباترین سدهای ایران به حساب آورد كه به منظور تامین آب مزارع كشاورزی، تامین برق و جلوگیری از سیلاب‌های فصلی ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.بد نیست بدانید كه حجم مخزن سد زاینده رود، ۱۴۷۰ میلیون مترمكعب است. در سفر خود به استان اصفهان، حتما از سد زاینده رود دیدن كنید.

آدرس سد زاینده رود: استان اصفهان، نجف آباد، شهرستان چادگان، سد زاینده رود

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-QnfbGqXqQr

سد كرج (سد امیركبیر)

یكی دیگر از زیباترین و پركاربردترین سدهای ایران كه برای مصارف مختلفی همانند تامین آب مردم تهران، آبرسانی به مزارع كشاورزی و تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، سد كرج نام دارد و به همین دلیل لقب سد چندمنظوره ایران را به خود اختصاص داده است.ساخت این سد كه بر روی رودخانه كرج و در ۲۵ كیلومتری جاده كرج به چالوس واقع شده است، در سال ۱۳۳۶ آغاز و در سال ۱۳۴۰ پایان یافت و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. زیبایی این سد پهناور بسیار چشمگیر بوده و تماشای آن تجربه‌ای ناب و تكرارنشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.آب‌و‌هوای سد كرج بسیار دل‌انگیز است و دریاچه آن، یك پدیده طبیعی و محلی برای پرورش ماهی‌های قزل‌آلا رنگین‌كمان، قزل‌آلا خال‌قرمز، ماهی سفید و ماهی سیاه است. بد نیست بدانید كه حجم مخزن سد كرج در حدود ۲۰۵ میلیون مترمكعب است.

آدرس سد كرج: كیلومتر ۱۸ جاده چالوس، سد كرج

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-nXeZNFHoCN

سد لتیان

لتیان یك سد بتنی بوده كه بر روی رودخانه جاجرود واقع شده و در ۱۰ كیلومتری شمال شرقی تهران و در جنوب شهر لواسان قرار گرفته است. ساخت این سد در سال ۱۳۴۲ آغاز شد و بعد از گذشت ۴ سال یعنی در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. ارتفاع این سد در حدود ۱۰۷ متر بوده و عرض آن تقریبا ۴۵۰ متر است، همچنین عمق این سد ۹۹ متر بوده و یكی از بزرگترین سدهای استان تهران محسوب می‌شود.وجود این سد برای تهرانی‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا ۳۰ درصد از آب شرب مردم تهران از این سد تامین می‌شود. نام سد لتیان در گذشته، «فرحناز» بود، اما پس از انقلاب اسلامی به لتیان تغییر نام داد. در حقیقت، لتیان نام روستایی زیر آب رفته در این خطه محسوب می‌شود كه اهالی آن پس از فروش زمین‌های خود به دولت، در محله‌های شهر لواسان ساكن شدند.

جالب است بدانید كه در نزدیكی سد لتیان دو پارك جنگلی به نام‌های لتیان و تلو وجود دارند و همین مسئله موجب شده است كه این سد در فهرست یكی از جاهای دیدنی و مكان‌های تفریحی تهران قرار گیرد. مردم پایتخت در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات در این نواحی به استراحت و تفریح می‌پردازند. بد نیست بدانید كه سد لتیان، مكان مناسبی برای ماهیگیری و قایقرانی بوده و یكی از زیباترین سدهای ایران به شمار می‌رود.

آدرس سد لتیان: تهران، جاده دماوند، لواسان، جاده سد، سد لتیان

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-KGunBQ5hen

سد سفیدرود (سد منجیل)

سد سفیدرود را می‌توان در فهرست یكی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سدهای ایران به حساب آورد كه در استان گیلان واقع شده است. ساخت این سد در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی انجام گرفت و تا سال ۱۳۴۰ به طول انجامید. سد سفیدرود از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و تماشای وسعت آب‌های آن واقعا چشم‌نواز است.

سد سفیدرود در حقیقت بزرگترین سد مخزنی استان گیلان به شمار می‌رود و میان اتصال دو رود قزل اوزن و شاهرود واقع شده است. ارتفاع این سد در حدود ۹۲ متر بوده و یك تاج به اندازه ۴۲۵ متر دارد. این سد پرآب بیش از ۸۷ كیلو وات برق تولید كرده و وجود آن برای كشاورزان این استان شمالی بسیار حائز اهمیت است.

آدرس سد سفیدرود: استان گیلان، ۷۵ كیلومتری جنوب شهر رشت، همجوار با شهر منجیل، سد سفیدرود

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-gO6SsBMLki

سد شیاده

سد شیاده یكی دیگر از سدهای دیدنی استان مازندارن سد شیاده است كه در منطقه باصفا و دل‌انگیز بندپی غربی و در روستای شیاده قرار دارد. این سد از نوع سدهای خاكی است كه در میان چشم‌اندازی زیبای جنگل‌ جا خوش كرده است و مكانی فرح‌بخش برای برپای تورهای یك روزه و طبیعت‌گردی است.
ماهی‌گیری: بدون شك بودن ماهی‌گیری در سد شیاده یكی از بهترین تفریح‌هایی است كه در این مكان می‌توانید انجام دهید پس قلاب ماهی‌گیری را فراموش نكنید.
قایق‌رانی: سدها مكانی مناسب برای تفریح‌های آبی به‌ویژه قایق‌رانی هستند به‌ویژه در زمانی كه در میان طبیعتی رویایی قرار گفته باشند.
پیاده‌روی و تماشای مناظر: تماشای مناظر جنگل، سكوت و آرامش طبیعت فرصتی مناسب برای پیاده‌روی و لذت بردن از هوای مطبوع است پیشنهاد می‌دهیم در سفر به سد شیاده پیاده‌روی را در فهرست تفریح‌تان قرار دهید.
آدرس سد شیاده: سد شیاده در حدود ۳۲ كیلومتری جنوب غربی بابل، در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی قرار دارد. این سد در پشت روستای شیاده در دل مناطق جنگلی واقع است. از طریق جاده‌ی خشرودپی به گلوگاه بندپی با یك مسیر فرعی به سد منتهی می‌شود.

 

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-VEfO8RgbXs

سد درودزن

سد درودزن در نزدیكی شیراز و در كنار بقایای تاریخی سدی مربوط به دوره هخامنشیان ساخته شد. بنابراین این سد كه روی رودخانه كُر ساخته شده، یكی از مهم ترین سدهای ایران است. جالب است بدانید كه از این سد، به عنوان یكی از قدیمی ترین سدهای خاورمیانه هم نام می برند كه در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی ساخته شده است. هم اكنون این سد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یكی از معروف ترین سدهای ایران است.

سد درودزن كه با نام تاریخی سد داریوش هم شناخته می شود، (در واقع ۲ سد در یك مكان ساخته شده اند) به دلیل قرار گیری در نزدیكی روستایی به همین نام، به سد درودزن معروف شده است. آب آشامیدنی شهرهای مرودشت و شیراز و آب مورد نیاز زمین های كشاورزی اطرافش و مرودشت و كامفیروز با این سد تامین می شود.

آدرس: استان فارس، شهر مرودشت، جاده منتهی به روستاهای فتوح آباد، شهرك ابرج و در نهایت درودزن

 

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-aZ4HmiSXAS

سد بیجار

به ۴۰ كیلومتری رشت كه بروید، می‌توانید سد بیجار را ببینید. این سد در جاده قزوین به رشت است و در نزدیكی امامزاده‌ هاشم قرار گرفته.چون سد بیجار در شمال است، از زیباترین سدهای ایران به شمار می‌آید. جاده‌ای كه به دریاچه سد می‌رسد هم دیدنی و بكر است.آخر هفته‌ها سد بیجار خیلی شلوغ می‌شود. مردم برای تفریح و كمپ زدن و ماهیگیری به كنار دریاچه سد می‌آیند.قبل از اینكه وارد جاده خاكی بشوید، یك فروشگاه هست كه می‌شود از آن وسایل لازم را خریداری كرد.در اطراف سد بیجار رستوران و قهوه خانه هم پیدا می‌شود.
ارتفاع سد بیجار ۶۰ متر است. اینجا سال ۱۳۸۳ ساختش شروع و ۱۰ سال بعد آماده بهره برداری شد. سد بیجار ۱۰۵ میلیون متر مكعب وسعت دارد.

زیباترین و معروفترین سدهای ایران-UuYi6Mz4Z2