ریپورتاژ آگهی
پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی كه به عنوان یكی از جذابترین جاذبه های گردشگری تهران شناخته شده است . پل طبیعت یك پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است
  • 1401/01/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : تهران، میدان ونك، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان كودك، پارك آب و آتش
تلفن : 66059000-021

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی كه به عنوان یكی از جذابترین جاذبه های گردشگری تهران  شناخته شده است . پل طبیعت یك پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است كه در عباس‌آباد تهران قرار دارد.این پل  از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌كند.این پل با سازه منحصربه‌فردش، جوایز بین‌المللی متعددی همچون جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را كسب كرده و بارها و بارها بر سر زبان‌ها افتاده است. از پل طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران یاد می‌كنند.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-frpYAYfqW8
وقتی روی این پل می‌ایستید، شاه‌راه‌های اصلی تهران یعنی اتوبان مدرس، همت و حقانی زیر پایتان است. علاوه بر این، می‌توانید منظره زیبای پارك طالقانی، فانوس دریایی پارك بنادر، برج پرچم، برج‌های آتش در پارك آب و آتش و گنبد مینا را نظاره‌گر باشید. كمی كه سرتان را بالا بیاورید و به افق بنگرید، دامنه جنوبی رشته كوه البرز و كوه دماوند را خواهید دید.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-VEwGnLNwVK

كانسپت پل طبیعت

لیلا عراقیان، طراح پل طبیعت، درباره كانسپت پل طبیعت می‌گوید:

پل طبیعت تهران، پیكره‌اش را از سی و سه پل اصفهان (كه به‌نوعی پل طبیعت اصفهان به شمار می‌رود) الهام گرفته؛ مكانی كه نامش، حكایت از ۳۳ قوس بر پیكره آن پل دارد؛ اما حسی كه به بازدیدكنندگان دست می‌دهد، بی‌شباهت به دیدار از پل خواجو نیست؛ مكانی كه مركز دیدارهای عمومی، شعرخوانی و چایخانه‌های سنتی بوده است.او درباره ایده طراحی این پل توضیح می‌دهد كه:

روزی با همكارم در كوچه‌های تهران قدم می‌زدیم، به كوچه‌ای رسیدیم كه پلی از روی یك رودخانه می‌گذشت. مبلی قدیمی هم جلوی یكی از خانه‌ها قرار داشت.‌ مبل را كشیدیم و روی پل گذاشتیم. به این فكر كردم كه چرا همیشه باید فقط از روی پل رد شویم؟ چرا فرصتی نیست كه بتوانیم روی آن استراحت و فضای جدیدی را تجربه كنیم؟ این مسئله در ذهنم باقی ماند تا زمانی كه مسابقه پل طبیعت مطرح شد. اولین چیزی كه به نظرم رسید این بود كه این پل باید جایی باشد كه آدم‌ها بتوانند روی آن استراحت و تفریح كرده، با خیال راحت و بدون عجله روی آن مكث كنند و به منظره‌های اطراف بنگرند. بعد هم نكته‌های دیگری به آن اضافه شد، نظیر اینكه پرپیچ‌وخم باشد تا انتهای مسیر دیده نشود و افراد احساس كشف كردن و آزادی عمل داشته باشند.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-XMnk8InTTF

طراحی و معماری پل طبیعت

كار مطالعاتی پل طبیعت در سال ۱۳۸۸ شروع شد. پل طبیعت زیر نظر شركت نوسازی عباس‌آباد ساخته شده است. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.در سال ۱۳۸۸ خورشیدی فراخوانی از سوی شركت نوسازی عباس‌آباد در رسانه‌ها منتشر شد و طراحی این پل در قالب یك مسابقه انجام و عملیات اجرایی آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید. پیش از اینكه مسابقه طراحی پل طبیعت برگزار شود، مهندسان شركت نوسازی عباس‌آباد پژوهش‌های اولیه‌ای را درخصوص ویژگی‌های این پل انجام دادند. كارشناسان این شركت چند مورد مهم را در طراحی این پل مدنظر قرار دادند كه اولین اولویت توجه به مسائل محیط‌زیست در طراحی این پل بود. با توجه به اینكه پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده است كه تمامی شاهراه‌های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل جانمایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-vpmgLfZKUu

معمار و طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» هستند. لیلا عراقیان كه در ۱۸ مهر سال ۱۳۶۲ به دنیا آمد، فارغ‌التحصیل كارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و كارشناسی ارشد معماری از دانشگاه UBC كانادا است.

پیش از پل طبیعت، طراحی و اجرای دو پروژه آمفی تئاتر آب و آتش و پل ابریشم‌ ۲ با پوشش بازار گل و گیاه و همین طور سایبان‌های كوچك بوستان بنادر به این شركت محول شده بود كه سربلند از آن بیرون آمدند. در ادامه از طرف مسئولان شركت نوسازی عباس‌آباد برای شركت در مسابقه طراحی یك پل پیاده دعوت می‌شوند كه طرح مشترك لیلا عراقیان، علیرضا بهزادی و سحر یاسایی به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب می‌شود. هدف اصلی طراحی پل این بود كه جایی برای ماندن باشد، ضمن اینكه ایجاد مبلمان و فضاهای سبز باعث پیوستگی دو پارك شود و بخشی از هر دو پارك به شمار رود.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-IZRz7HMACs

اندازه و مشخصات
طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه‌اش ۲۰۰۰ تن می‌باشد. پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می‌شود. این پل ۷۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشكاری، سر هم و نصب شده است. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ كیلومتر جوشكاری و ۶۲۰۰ متر مكعب بتن‌ریزی انجام شده است.در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یك سازه با طراحی ارگانیك و شبیه به درخت و كاملاً سازگار با محیط زیست و طبیعت است كه نمونه مشابه آن در پارك‌های ملی و طبیعی كشورهای فرانسه، كانادا، هلند، بلژیك، مالزی و استرالیا ساخته شده است. فرم درختی ستونها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاكیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) توسط پل.

این پل با توجه به فرایند برشكاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشكاری در كنار بهره‌مندی از سازه‌های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در كل ایران منحصر به فرد است.

برای بنای پل از مصالح مخصوص و لوله‌های ویژه استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن درنظر گرفته شده و براساس قولی كه پیمانكار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره‌برداری ۱۰۰ سال عمر خواهد كرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای ۷ ریشتری مقاوم است.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-K7riW2R9Of

پنج ایده اصلی برای طراحی پل طبیعت در نظر گرفته شده است كه به اختصار مطرح می‌كنیم.

۱. پل‌ها معمولا مسیرهایی برای عبور و گذشتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند؛ اما این پل از همان ابتدا به‌عنوان جایی برای ماندن طراحی شد. وقتی این پل دو پارك را به هم وصل می‌كند، خود می‌تواند بخشی از آن باشد و با داشتن نیمكت، رستوران و فضاهای نشستن، برای تفریح استفاده شود.

۲. پل طبیعت صرفا دو نقطه (پارك) را به هم متصل نمی‌كند و بیش از یك ورودی دارد و انشعاب‌های آن به نقاط مختلف پارك منتهی می‌شوند.

۳. راز آلود بودن نیز بخشی از اهداف این پروژه بوده است. به‌طور كلی پل‌ها معمولا یك مسیر صاف دارند كه انتهای آن از همان ابتدا دیده می‌شود. پیچ‌وخم‌ها و قوس‌های موجود در پل طبیعت مانع از دیدن انتهای آن می‌شود و همین موضوع به جذابیت پل افزوده است.

۴. با توجه به وجود دو پارك با تعداد زیادی درخت در طرفین پل، در این پروژه سعی شد مكان‌هایی با كمترین درخت را برای ستون‌ها و نقاط ابتدایی و انتهایی پل در نظر بگیرند تا به این ترتیب، كمترین صدمه به درختان و محیط زیست وارد شود.

۵. سازه و معماری پل طبیعت از هم مجزا نیستند و علت ساخت پل به‌صورت سه طبقه برای این بود كه معماری فدای ایستایی و ثبات پل نشود. كلیه عناصر پل علاوه بر اینكه به فرم معماری كمك كرده‌اند، از نظر سازه‌ای باعث ایستایی پل شده‌اند.

برای ساخت پل علاوه بر استفاده از مصالح و لوله‌های خاص، بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی رعایت شده است تا پل طبیعت ۱۰۰ سال عمر كند و در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله بالای هفت ریشتر، مقاوم باشد. هزینه ساخت پل طبیعت، حدود ۱۸ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این، یكی از ویژگی‌هایی كه پل طبیعت را منحصربه‌فرد می‌كند، ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی است كه در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشكاری، مونتاژ، نصب و جوشكاری شده‌اند.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-X4vulJpzhK

سازندگان
پل طبیعت بخشی از پروژه ساخت ۷ پل عابر پیاده در اراضی عباس‌آباد، شامل پل‌های ابریشم است و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان از آن به عنوان یكی از نقاط برجسته تهران یاد كرد. این پل توسط شركت سازه‌های پارچه‌ای دیبا طراحی شده است كه نظارت بر ساخت آن نیز بر عهده همین شركت بوده است.

جوایز
این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. پل طبیعت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. سال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.
پروفسور دِ چِزاریس، پل طبیعت تهران را پروژه‌ای هوشمند و ابداعی بی‌نظیر لقب داد كه با الهام از سنت ایرانی توانسته وجهه فنی و فضای عمومی را با سازه ساخته بشر و مهندسی طبیعت، در كنار هم بنشاند.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-PVYVqJQGwl

طبقات پل طبیعت تهران

درطول پل فضاهایی با عملكردهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارك دیده شده كه به عنوان مثال می‌توان به كافی شاپ، رستوران، كافه گالری و همچنین فضای سبز كار شده در پل اشاره كرد كه در كنار انحنای بدنه مناظر زیبایی را به دست می‌دهد.

طبقه اول: در طبقه اول پل طبیعت، فضاهایی برای شكم گردی در نظر گرفته شده است تا در كنار گشت‌وگذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید. فودكورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین كافی‌شاپ، رستوران ایرانی و فست فود می‌شود كه برای حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود ۱۴۵۰ متر مربع است و دیوارهای آن با شیشه پوشانده شده‌اند.
طبقه دوم: این طبقه كه مساحتش به حدود ۲۸۷۰ متر مربع می‌رسد، فضای دنجی دارد و به‌لطف نیمكت‌هایی كه در بخش‌های مختلف آن گذاشته شده است، می‌توانید قدری خستگی در كنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید.
طبقه سوم: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید كه ۵۷۱ متر مربع مساحت دارد، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ تهران به‌خصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان می‌برد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است؛ مخصوصا كه دو سكوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد كه می‌توانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عكس‌های درجه یكی بگیرید.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-GNjm9HOWed

نحوه دسترسی به پل طبیعت با مترو

برای رفتن به پل طبیعت با مترو می‌توانید در ایستگاه شهید حقانی واقع در خط یك مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارك طالقانی بروید و از پیاده‌راه چوبی و زیبای آن خود را به پل طبیعت برسانید.همچنین اگر قصد رفتن به پل طبیعت از سمت پارك طالقانی را دارید، می‌توانید از بزرگ‌راه شهید حقانی استفاده كنید و پس از عبور از چهارراه جهان كودك و پل بزرگ‌، به خیابان فرعی پارك طالقانی بروید و در پاركینگ بزرگ آن خودروی خود را پارك كنید.

برای دسترسی به پل طبیعت از طرف پارك آب و آتش، در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال بروید، سپس در بزرگراه حقانی شرق وارد خیابان شهیدی شوید و پس از پارك ماشین، از ورودی پارك آب و آتش در این خیابان به‌طرف پل طبیعت حركت كنید. نكته قابل توجه اینكه دو پاركینگ خودرو در خیابان شهیدی برای استفاده عموم وجود دارند.
از آنجا كه پل طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌راه تهران، دو پارك طالقانی و آب و آتش در زمین‌های عباس آباد را به هم متصل می‌كند؛ از هر دو پارك امكان ورود به پل وجود دارد. به این ترتیب، پل طبیعت صرفا برای اتصال دو نقطه به یكدیگر نیست و از هر دو طرف می‌توان به پل دسترسی داشت.

آدرس: تهران، میدان ونك، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان كودك، پارك آب و آتش

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-rp6lCKiMsa

پل طبیعت از جاذبه های گردشگری تهران

مكان  پل طبیعت : تهران بزرگراه مدرس

طراح پل طبیعت : لیلا عراقیان

طراحی و ساخت پل طبیعت : شركت معماری كششی دیبا

شروع ساخت و ساز پل طبیعت : سال2010

پایان ساخت پل طبیعت : سال2014

پل طبیعت بزرگترین پل عابر پیاده در تهران، ایران است. پل طبیعت، به طول 270 متری (890 فوت) با عبور از بزرگراه مدرس، یكی از بزرگراه های اصلی شمال تهران، دو پارك طالقانی را به پارك آب و آتش متصل می كند.

این پل توسط معماری كششی دیبا ( لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی) طراحی شده است. برنده ی چندین جایزه از یك مسابقه جهانی معماری شده اند. این پل در سال 2016، طبق نظر هیئت داوران به دلیل رویكرد مثال زدنی خود به یك پروژه زیرساختی، "یك نفس تازه" برنده جایزه معماری آقاخان شد.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-iQCQna3zY1

تاریخچه ی پل طبیعت

پل طبیعت به عنوان بخشی از یك مسابقه محلی برای طراحی یك پل برای اتصال دو پارك در شمال تهران كه توسط یك بزرگراه از یكدیگر جدا شده بودند، توسط لیلا عراقیان طراحی شد. در طراحی پل، روندی كه در كل 4 سال به طول انجامید، عراقیان می خواست كه "مكانی برای ماندن و تأمل مردم باشد، نه اینكه به سادگی از روی آن عبور كنند." روی این پل، نیمكت و صندلی قرار گرفته است.

ساخت این پل در سال 2010، استفاده از 2000 تن فولاد و 10000 متر مكعب بتن استفاده شده است و در اكتبر 2014 به پایان رسید. ساخت پل روی یك بزرگراه بزرگ به عنوان یك چالش بزرگ با سكوها توصیف شد. 

با سیستم عامل و تونل های موقتی ساخته شده اند تا اطمینان حاصل كنند كه چیزی به جاده زیر نمی افتد. 

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-p0hKKZe9CQ

معماری پل طبیعت

سه ستون درخت شكل از دو سطح عرشه محافظت می كند كه سطح پایین را پوشانده و برای استفاده در تمام فصول مناسب می كند. سطح سوم جایی است كه شاخه های ستون با پایه ها روبرو می شود. ساختار پیچیده فولادی دارای یك پایه ی سه بعدی پویا است و سطح آن با عرض متفاوتی به صورت خمیده است.عناصر سازه ای پل از نظم هندسی نهان چرخانده و در هر سه بعد تكرار می شوند.

رستوران ها در دو انتهای پل با مكان هایی برای نشیمن و كیوسك، به مشتریان خدمات می دهند. بعضی از مناطق این پل، باز است تا درختان بتوانند رشد كنند و این پل دارای فضای سبز برای تشویق بازدیدكنندگان باشد. این پل مناطق دیدنی را برای مناظر فراهم می كند بدون اینكه جلوی كوه های البرز را بگیرد و یك اثر كوچكی است كه با محیط اطراف خود، به زیبایی تركیب می شود.

پیچ و خم ها و قوس های موجود در پل طبیعت مانع از دیدن انتهای آن می شود و همین موضوع به جذابیت پل افزوده است.

هر دو پارك كه پل به هم متصل می شود مسیرهای مختلفی دارد كه بازدیدكنندگان را به سمت پل هدایت می كند.

محل تجمع روی پل طبیعت

این پل نه تنها دو پارك را متصل كرده است، بلكه آن را به یك مكان تجمع دوست داشتنی برای افراد قرار داده است. و رستوران های آن، اقدامی برای ماندن مردم در آن محل هست.

برخی راه رفتن بر روی پل را اینگونه توصیف كرده اند كه احساس می كنید از میان جنگل و مكانی با انرژی مثبت عبور می كنید كه در صورت خوب نبودن حال تان، با قدم زدن روی پل، حس زنده بودن به شما دست می دهد. چهار میلیون نفر در سال اول افتتاح پل، از آن بازدید كردند.

طبقه اول پل طبیعت: در طبقه اول پل طبیعت، فضاهایی برای شكم گردی در نظر گرفته شده است تا در كنار گشت و گذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید. فودكورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین كافی شاپ، رستوران ایرانی و فست فود می شود كه برای حدود 300 نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود 1450 متر مربع است و دیوارهای آن با شیشه پوشانده شده اند.

طبقه دوم پل طبیعت: مساخت این طبقه پل طبیعت به حدود 2870 متر مربع می رسد، فضای دنجی دارد و به لطف نیمكت هایی كه در بخش های مختلف آن گذاشته شده است، می توانید قدری خستگی در كنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید.

طبقه سوم پل طبیعت: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید كه 571 متر مربع مساحت دارد، چشم انداز فوق العاده‌ تهران به خصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان می برد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیاده روی و قدم زدن است؛ مخصوصا كه دو سكوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد كه می توانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عكس های درجه یك بگیرید.

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-XMTrMQJ47t

شرح پروژه ی پل طبیعت

پل عابر پیاده Tabiat در امتداد یك بزرگراه شلوغ برای اتصال دو پارك در یك شهر با بافت شهری بسیار متراكم و معماری عمدتاً سودمند است. این پل كه بیش از یك نقطه اتصال بین دو منطقه سبز گسسته است، یك مكان تجمع محبوب برای مردم تهران است و مكان های نشیمن متعددی را در سه سطح آن ارائه می دهد و در هر دو رستوران وجود دارد. مانند بسیاری از این فضاهای سبز در مناطق شهری، این شهر به عنوان مكانی برای هویت شهر و ساكنان آن عمل كرده است.

ستون هایی به شكل درخت كه از پل عابر پیاده Tabiat پشتیبانی می كنند فرم های موجود در پارك های مجاور را تكرار می كنند. مكانهای آنها نیز به دقت انتخاب شده تا نیاز به ریزش درختان به حداقل برسد. و در جایی كه این پل با پارك آب و آتش روبرو می شود، سازه در سه مكان باز می ماند تا درختان بتوانند از طریق آن رشد كنند و ایجاد یك فضای سبز مداوم را ایجاد كنند.

استناد هیئت منصفه در مورد پل طبیعت

"پل عابر پیاده Tabiat یك نفس تازه در منطقه ای است كه در غیر این صورت سخت و بسیار ناخوشایند ساخته شده است. چالش اتصال دو پارك جدا شده توسط یك بزرگراه با رویكردی روبرو می شود كه در متن یك پروژه زیرساختی مثال زدنی است، نه فقط در تهران بلكه شاید در هر نقطه از جهان."

"تفسیر مجدد آشكار خلاصه اصلی، كه خواستار ارتباط مستقیم دو پارك بود،" پل "را به" مقصد "تبدیل كرده است. با دعوت از مردم برای جمع شدن، تعامل و لذت بردن از منظره و چشم انداز در هر جهت، این پل به یك تفرجگاه و یكی از موفق ترین فضاهای عمومی در تهران مدرن تبدیل شده است. "

"استفاده از فن آوری و ادغام معماری و ساختار پل، ستودنی است، به ویژه با توجه به چالش هایی كه تیم در مراحل طراحی و تهیه ی پروژه، با آن روبرو بوده است. اگرچه هیئت منصفه احساس كرد كه زمینه برای اصلاح زیبایی بیشتر از ساختار وجود دارد، اما تأیید كرد كه برخی تصمیمات مربوط به طراحی ممكن است تحت تأثیر این واقعیت باشد كه این پل در منطقه ای با فعالیت لرزه ای بالا قرار دارد. "

"علی رغم آن، این پل، یك منطق ساختاری را نشان می دهد كه در عین سادگی، در عین حال محكم، منظم و در عین حال آشفته، اما همیشه عملكردی، تحریك كننده و دعوت كننده است. با رابطه ی بین درختان موجود و توپوگرافی، ردپای فیزیكی سازه به حداقل می رسد. لایه پیچیده عرشه پل، كه اجازه فعالیت های مختلف را می دهد و آنها را تشویق می كند، توسط هیئت منصفه مورد تحسین قرار می گیرد."

"پل عابر پیاده Tabiat یك نمونه موفق از ریسك محاسبه شده توسط مشتری است، كه با جوانان و شور و اشتیاق گروهی از متخصصان شایسته روبرو شده است كه كار آنها قابل تحسین و شایسته ی شناخت است."

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-IG5wy2JQDW

درباره معماری كششی دیبا 

معماری كششی دیبا، تاسیس شده در سال 2005، اولین شركتی در ایران بود كه در زمینه طراحی، ساخت و نصب سازه های غشایی و كششی در ایران تخصص داشت. ایده اصلی ایجاد شركت، آوردن یك صنعت جدید به صنعت ساخت و ساز كشور بود. رویكرد در دیبا ادغام معماری و ساختار با حداكثر توجه به جزئیات و اجرای یك پروژه و همچنین كیفیت فضاهای ایجاد شده است. در سال 2008 دیبا برنده مسابقه طراحی پل Tabiat شد.

تاكنون دیبا بیش از 300 پروژه را در مقیاس های مختلف در ایران به پایان رسانده است، سازه هایی كه بطور خاص برای پاسخگویی به نیازهای مشتری طراحی و ساخته شده اند. اینها شامل پل ها و آمفی تئاترهای فضای باز، سازه های بنای یادبود، ورودی ساختمان ها و پاركینگ ها و همچنین سازه های موقتی مانند سایه بان، پوشش و آلاچیق است كه همچنان در طراحی و ساخت پروژه های نوآورانه رشد می كند. 

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-TmhrDe0lxz

پل طبیعت تهران ،ساختاری زیبا هنر بانوی معمار ایرانی-hRznDDTZqH