ریپورتاژ آگهی
كاخ سیاه بردك

كاخ سیاه بردك

این كاخ همچنین یكی از آثار تاریخی و دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است و در حاشیه رودخانه دالكی قرار دارد.
  • 1400/11/10
  • استان : بوشهر
  • شهر : برازجان
  • دسته : كاخ های تاریخی ایران
آدرس : كاخ بردك‌ سیاه از جمله آثار دوره هخامنشیان است و در ۱۲ كیلومتری شهر برازجان ( روستای درودگاه ) از توابع بخش مركزی شهرستان دشتستان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

كاخ بردك‌ سیاه از جمله آثار دوره هخامنشیان است و در ۱۲ كیلومتری شهر برازجان ( روستای درودگاه ) از توابع بخش مركزی شهرستان دشتستان قرار دارد

این كاخ همچنین یكی از آثار تاریخی و دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است و در حاشیه رودخانه دالكی قرار دارد.

نگهداری قطعات طلای كاخ بردك سیاه در یكی از بانك‌های بوشهر

در شهرستان برازجان آثار و بقایای ۳ كاخ هخامنشی به نام‌های كاخ چرخاب، كاخ سنگ سیاه (كه در بین اهالی به كاخ نظرآقا شهرت دارد) و كاخ بردك سیاه وجود دارد.

كاخ بردك سیاه، بعد از كاخ چرخاب بنا شده و فاقد ظرافت‌ها و تركیب خاص رنگ‌های سیاه و سفید كاخ‌های برازجان و پاسارگاد است.

در ساخت كاخ بردك سیاه از دو نوع سنگ سیاه و روشن استفاده شده و جنس و رنگ سنگ‌های استفاده شده در ساخت این كاخ در نوع خود منحصر به فرد است.

گروهی كاوشگر در اوایل دهه ۸۰ در یكی از آخرین مراحل كاوش در این كاخ هخامنشی چهار قطعه سنگین طلا كه وزن كل آنها به سه كیلو و ۲۰۰ گرم می‌رسد كشف كردند.

كاربرد دقیق سه قطعه از این طلاها مشخص نیست اما برخی بر این عقیده‌اند كه ممكن است آنها روكش‌های زرین درهای چوبی تالار یا سنگ بنای كاخ باشند.

همچنین در میان این قطعات طلا، قطعه‌ای وجود دارد كه می‌تواند قسمت بالای یك جام زرین هخامنشی باشد كه زیر لبه آن خطی ساده حك شده است.

گفته می‌شود قطعات طلای هخامنشی كاخ بردك سیاه حالتی چین ‌خورده داشته و در كنار یكی از پایه ستون‌های تالار مركزی این كاخ كشف شده‌اند. این قطعات منحصر به فرد طلا بعد از كشف به میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر تحویل داده شد.

كاخ بردك سیاه كه به گفته كارشناسان كاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی بوده است در نزدیكی خلیج فارس واقع شده و در سال ۱۳۵۴ در كاوش‌های باستان شناسانه گروهی از باستانشناسان كشور به سرپرستی احسان یغمایی از زیر خاك بیرون آورده شد.

این كاخ كه تالار مركزی آن مشابه كاخ آپادانا و دارای ۳۶ ستون بوده یكی از بناهای مهم تاریخی استان بوشهر و شهرستان برازجان است و در میان نخلستان‌های روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالكی قرار گرفته است.

بقایای به جامانده از كاخ بردك سیاه كه شامل پایه ستون‌ها و دیوار نگاره‌ای سیاه رنگ است به دلیل عدم محافظت و سهل انگاری در حال نابودی تدریجی است.

كاخ بردك‌سیاه در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۴۰۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

 

كاخ سیاه بردك-SPHSU1WdTc

كاخ سیاه بردك-9DBC9aDcLF